19 بهمن 1400 7 رجب 1443 - 37 : 08
کد خبر : ۵۰۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۸
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)العالمیه با اشاره به اینکه نوع فعالیت یک مسجد در سطح شهر و محله سبب جذب گروه های مختلف مردم می شود، گفت: نقش مسجد باید زنده باشد به گونه ای که مردم بدانند که هر زمان که به مسجد مراجعه کنند می توانند پاسخ مناسبی را نیازهایشان دریافت کنند.

عقیق:حجت الاسلام «محمدقاسم احمدی»، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه در چند قرن اخیر استعمار تلاش داشته است که هرچه بیشتر مسلمین را از فرهنگ اصلی خود دور سازد، اظهار کرد: این مسئله هرچند که در مورد تمامی ممالک اسلامی صدق نمی کند اما باعث شده است که در بسیاری از موارد رویکرد متفاوتی را شاهد باشیم از جمله در مورد مسجد می بینیم که در مواردی حضور در مسجد آنچنان که شایسته و بایسته است، نیست.

وی ادامه داد: مسجد مکانی است که وقتی کار اجتماعی و سیاسی انجام می گیرد سبقه عبادی به آن راه می یابد، بنابراین تلاش برای احیای کارکردهایی که مساجد ممالک اسلامی در گذشته داشتند اولین اقدامی است که می تواند فرهنگ اصیل اسلامی را به تدریج در میان ملل اسلامی دوچندان تثبیت کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: البته مقصود من این نیست که تمامی کارکردهای صدر اسلام به مساجد بازگردد چراکه به هرحال برای بسیاری از امور نهادهای جداگانه ایجاد شده است اما باید به نقش اصلی و محوری مساجد توجه داشته باشیم. در گذشته حتی برگزاری مراسم عقد ازدواج در مسجد صورت می گرفت، این رویکرد امروز نیز می تواند الگو باشد هیچ خلاف شرعی هم صورت نگرفته است، اتفاقا عروس و دامادی که در مسجد مراسم عقد خود را می گیرند بیشتر مقید خواهند بود که در طول زندگی شان رویکر دین مدارانه داشته باشند.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه مسجد باید فعال باشد و این فعال بودن از یک جهت به معنای آن است که درب آن در طول شبانه روز به روی مردم باز باشد، افزود: این رویه بر مردم اثرگذار است، وقتی نقش مسجد در سطح شهر و محله زنده باشد مردم جذب می شوند به ویژه قشر جوان که به دنبال آن است تا رویه ای جدی و مستمر را در حوزه امور عقیدتی خود داشته باشد و برای یافتن سوالات اش به مسجد مراجعه کند.


منبع:شبستان

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: