از ابعاد وجودي انسان كه خداي متعال در قرآن بيان فرموده است، كرامت انسان است؛ پيامبر(ص) هدف از بعثت خود را تتميم مكارم اخلاق بيان فرموده و در روايات متعددي كرامت انساني را تبيين نمودهاند.
عقیق:سئوال اين است كه حقيقت كرامت و بزرگواري انسان و منشا آن چيست، آيا همه انسانها كرامت دارند و راههاي وصول كرامت و عوامل تضعيف كرامت چيست؟ براي اين منظور لازم است ابتدا حقيقت كرامت با استفاده از آيات و روايات مشخص گردد. سپس با استفاده از سخنان معصومين(ع) ابعاد گوناگون كرامت انسان مدنظر قرار گيرد و شناخته شود. در اين نوشتار اسباب و لوازم بزرگواري از منظر حضرت على عليه السلام مرور ميكنيم: امام علي(ع) در حديثي لوازم بزرگواري انسان را برمي شمردند و ميفرمايند:« فِعلُ المَعروفِ، وإغاثَةُ المَلهوفِ، وإقراءُ الضُّيوفِ، آلَةُ السِّيادَةِ؛» نيكى كردن، فريادرسىِ ستمديده و مهماندارى، ابزارهاى مهترىاند.(غرر الحكم: ج ۴ ص ۴۳۰ ح ۶۵۸۵ / فرهنگنامه مهماني: ج1 ص26 ) در احاديث و روايات ديگري از آن امام همام به ديگر اسباب و لوازم بزرگواري پرداخته شده است. عن اميرالمؤمنين(ع): وطلبت الكرامة فما وجدت الّا بالتقوي، اتقوا الله لتكرموا؛ كرامت و بزرگواري طلب كردم، پس نيافتم آن را مگر در تقوا؛ لذا با تقوا شويد تا بزرگوار گرديد. عن علي(ع):«من الكرم بكائه علي ما مضي من زمانه وحنينه إلي أوطانه وحفظ قديم إخوانه»؛ از بزرگواري و كرامت است، گريستن انسان بر زمان از دست رفتهاش و اشتياق او به زادگاهش و حفظ كردن دوستان و برادرانش. عن امام علي(ع):«الكرم إيثار العرض علي المال واللوم إيثار المال علي الرجال»؛ بزرگواري به برگزيدن آبروست و بر دارايي و پستي برگزيدن دارايي است بر مردان. منبع:حج 211008