گفتگو: شکوفه زمانی
با توجه با اینکه امسال هم مانند پارسال ایام فاطمیه (س) تقارن با ایام عید نوروزاست شما چه صبحتی برای شیعیان دارید؟
همانطور که همه امت مسلمان می دانند امسال هم مانند سال گذشته ایام عید
مقارن با ایام شهادت حضرت زهرا(س) است و با توجه به شناختی و معرفتی که
اکثر قریب به اتفاق مردم ما به ساحت مقدس اهل بیت (ع) دارند و نیزسابقه
تاریخی این مساله در اسناد موجود است.
من امید آن را دارم که مردم فهمیم ما، ضمن آنکه به استقبال سال نو می روند
در چهارم فروردین نیز که سالروز شهادت سرور بانوان دوعالم حضرت زهرا(س)
است حرمت این روز را قطعا نگاه، خواهند داشت. زیرا امت ما تربیت شده مکتبی
هستند، که به ما فرمودهاند باید شیعیان ما در شادیهای ما شاد و در حزن ما
محزون و اندوهیگین باشند.
وی در ادامه افزود: لذا اگر کسی خود را شیعه اهل بیت(ُس) می داند قطعا
باید در ایام شهادت آن حضرت حداقل در همان شب و روز حتی در شام شهادت
اندوهگین وی عزادار باشد و آن اموری که ما در ایام عید داریم حداقل در این
موقعیتها رعایت کنیم و با حضور در مجالس و محافل عزای آن بانوی بزرگوار، به
ساحت قدسی آن حضرت عرض و ادب داشته باشیم .
می خواستم نظر جنابعالی را در مورد گرامیداشت ایام شهادت ام
الأئمّة، حضرت صدّيقه طاهره، فاطمه زهرا(س) به روایاتی که مورخین نقل کردند
برای مخاطبان سایت بسیج مداحان توضیح دهید؟
روز شهادت حضرت فاطمهي زهرا(س) مورد اختلاف مورخين است و يكي از اين موارد، سيزدهم جمادي الثاني ميباشد.
برخی منابع، مدت حیات حضرت زهرا (س) را پس از رحلت پیغمبر تا شهادت آن حضرت 75 روز و برخی ها هم 95 روز ذکر کرده اند.
از نظرعلمای برجسته ی شیعه که کدام نقل معتبرتر است در این مورد افراط
ندارند که آن را بخواهند اصل قرار دهند. برای همین ما هر دو نقل را، معتبر
در نظر می گیریم و به ساحت قدسی این بزرگوار عرض و ادب، می کنیم.
وی با توجه به اینکه البته مشهورترین تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) 95 روز پس
از رحلت رسولالله(ص) است تصریح کرد: ولی منتها برای عرض وادب، احترام
بیشتر برای شهادت آن بزرگوار باید تعطیل رسمی باشد تا مردم شیعه برای
بزرگداشت آن حضرت، آن گونه که در شان ایشان است بتوانند به نحو احسن به جا
بیاورند ولی نقل دوم را که روایانی بیشتر داشته است در جمهوری اسلامی به
عنوان روز شهادت که تعطیل باشد اعلام کرده است.
وی گفت: اگر نقل ها برتری داشت و شهادت حضرت زهرا بعد از 75 روز رحلت
پیغمبر (ص) دیگر اعتباری نداشت و دیگر قطعا این نقل نادیده گرفته می شد و
فقط نقل دوم که که راویان زیادی داشت در نظر گرفته می شد ولی با توجه به
اینکه در یکی ازاین نقلها باید تعطیل رسمی اعلام می شد، باز هم نقل دوم را
که روایان زیادی دارد به عنوان تعطیلی در نظرگرفته شده است.
شما در خصوص اهانت به مقدسات مانند توهینی که اخیرا روزنامه اعتماد به مقدسات اسلامی داشتند چه برداشتی از این عملکرد دارید؟
وی با توجه به اینکه این گونه روزنامه ها را اصلا نمی خواند گفت: ولی با
عذر خواهی که مسئول این روزنامه کرده بود و برداشتهایی که برخی از متدینین
داشتند برمی آید که اگر نگوییم این کار با غرض و مرض مطرح شده است می
توانیم این گونه استنباط داشته باشیم که از کچ فهمی و نادانی و بی مبالاتی
خود آن خبرنگار و همچنین کسانیکه سازمان این روزنامه را می گردانند، است.
زیرا، اگر طرف با هدف غرض و مرض این کار را نکرده باشد افرادی که هنوز با
این نظام کار دارد و بخواهند درعرصه رسانه حرفی را برای گفتن داشته باشند،
باید بدانند که به اینها میدان بی هدفی را اختصاص داده اند.
این مقام مسئول با توجه به اینکه این مساله نشانگر بی مبالاتی این روزنامه
را نشان می دهد، خاطر نشان کرد: باید کسی که از مسایل اسلام، درک درستی
دارد انتخاب شود و درحرفهای اینگونه اشخاص یک بازنگری کند و بعد اقدام به
چاپ آن مطالب کنند.
به نظرمن کار این مطبوعات مورد قابل قبول نیست و باید یک مقداری به اینگونه مسایل از زاویه ی دقیق تری بنگریم.
اگر بخواهیم این کارشان را در کنار سایر اقداماتی که رسانه های مدعی اصلاح
طلب انجام می دهند قرار داد متوجه می شویم چه بسا در بخشی از پروژه های
مقابله با ارزشهای دینی و انقلابی و هر آنچه تحت عنوان دین به مردم تحمیل،
می شد و یا در قالب سلطنت، به مردم زور می گفتند. متاسفانه اینها درکارنامه
های سیاه اصلاح طلبی نسبت به این مقدسات ارزشی از قبل سابقه شومی داشته
اند و بارها از این گونه مسایل دیده و تکرار شده است که دیگر برای شیعیان
ما تازگی ندارد.