عقیق: وبلاگ "به خوبی فکر کن" نوشت: حکم شرعی انواع رقص از دیدگاه مراجع عظام تقلید آیا رقص زن براى شوهرش یا مرد براى همسرش جایز است؟ »» آیات عظام امام خمینى، وحید، سیستانى، تبریزى و خامنهای: آرى، رقص زن براى شوهر و بر عکس آن جایز است »» آیات عظام فاضل، صافى، نورى، مکارم: تنها رقص زن براى شوهر جایز است »» آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب رقص زن و شوهر براى یکدیگر جایز نیست آیا رقص زن برای زن حرام است؟ »» آیات عظام امام خمینى، بهجت، فاضل، نورى، وحید، سیستانى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست »» آیات عظام تبریزى، خامنهای: اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید »» آیت الله صافى، آیت الله مکارم: رقص زن براى زن حرام است. حکم رقص مرد برای مرد چیست؟ »» امام خمینی (ره): رقص مظنه تحریک غریزه جنسی و حرام است علی الاحوط مطلقا مگر رقص همسر برای همسر. »» آیت الله اراکی (ره): احوط ترک این امور است. »» آیت الله بهجت (ره): اشکال دارد. »» آیت الله تبریزی (دام ظلّه): رقص مرد برای مرد لهو است و سزاوار است مومن از آن بپرهیزد. »» آیت الله خامنه ای (دام ظلّه): اگر موجب مفسده یا محرک شهوت باشد حرام است. »» آیت الله سیستانی (دام ظلّه): رقص زن و یا مرد به طور کلی، محل اشکال است و احتیاط در ترک آن است. »» آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه) جایز نیست. »» آیت الله فاضل لنکرانی (ره) به طور کلی رقص نوعاً منشا فساد و از بین رفتن حیا است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است. »» آیت الله گلپایگانی (ره): در حرمت رقص برای مردان هیچ فرقی بین انواع آن نیست. »» آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه): تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد. »» آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه): رقص اشکال دارد. پی نوشت: فرض مسئله جایى است که زن و شوهر براى یکدیگر در خلوت برقصند و کس دیگرى نباشد و نیز حرام دیگرى مرتکب نشوند. (مانند گوش دادن به موسیقى حرام و مانند آن) منبع سوال اول: امام خمینى، استفتاءات، ج ۲، مکاسب محرمه، س ۳۵؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س ۱۰۴۲ و ۱۰۶۷؛ آیت الله خامنهاى، اجوبه، س ۱۱۷۱؛ آیت الله سیستانى، sistani.org، رقص ش ۷؛ دفتر: آیت الله وحید؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۵۳۴ و ۵۳۵؛ آیت الله صافى، جامعالاحکام، ج ۲، س ۱۵۸۰؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶ و ۱۷۳۸؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج ۲ س ۵۷۴؛ دفتر: آیت الله بهجت. منبع سوال دوم: آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶؛ آیت الله سیستانى، sistani.org، رقص ش ۳؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج ۲ س ۵۷۴؛ آیت الله بهجت، توضیح المسائل، م ۱؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س ۱۰۴۲؛ آیت الله خامنهاى، اجوبه، س ۱۱۶۸؛ دفتر: امام خمینى؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۵۳۷؛ آیت الله صافى، جامعالاحکام، ج ۲، س ۱۵۸۰ منبع سوال سوم: امام خمینی احکام ازدواج، ص ۱۸۶؛ ایت الله اراکی استفتائات، ص ۲۵۶ س ۱۲؛ آیت الله بهجت (ره)استفتائات، ج ۴، ص ۵۴۱ س ۶۳۵۳؛ آیت الله تبریزی (دام ظلّه) استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)؛ آیت الله خامنه ای (دام ظلّه) استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)؛ آیت الله سیستانی (دام ظلّه) فقه برای غرب نشینان، ص ۳۲۳، م ۵۶۵؛ آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه) جامع الاحکام، ج۱، ص ۲۹۸ س ۱۰۲۶؛ آیت الله فاضل لنکرانی (ره) جامع المسائل، ج ۱، ص ۴۵۶ س ۱۷۳۷؛ آیت الله گلپایگانی (ره) احکام روابط زن و مرد، ص ۲۱۸ و ۲۱۹، س ۲۸۵؛ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه) استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) ؛ آیت الله نوری همدانی هزار و یک مساله فقهی، ج ۲ ص ۱۷۲، س ۵۷۴ و ۵۷۵ منبع:افکار 211008