25 آبان 1400 11 ربیع الثانی 1443 - 49 : 19
کد خبر : ۴۹۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور
حجت الاسلام محمدی گفت: قرآن دارای دو جنبه بصری و سمعی است و طبق روایات، جنبه سمعی آن یعنی قرائت، مهم تر از جنبه بصری یعنی کتابت است.
عقیق:حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آیین افتتاحیه مرحله دوم طرح اسوه گفت: ما با موجودی به نام قرآن که از مقام علم الهی تنزل کرده مواجه هستیم؛ علم از صفات ذات خداست یعنی با خداوند متحد است اما صفات فعل، متحد با خداوند نیست.

وی با بیان اینکه قرآن علم است و حیات دارد، خاطرنشان کرد: قرآن در قیامت به صورت یک موجود زنده ظاهر شده و همه از او شفاعت می طلبند؛ لذا هر کس به اندازه ای که با قران انس داشته باشد درجاتش در بهشت بالا می رود و هر کس به اندازه ای که از قرآن دور بوده یا قرآن را مطالعه کرده اما به آن عمل نمی کند، بر درکاتش در جهنم افزوده می شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: فلسفه استخاره همین زنده بودن قرآن است؛ بنابراین این موجود حی وقتی در عالم ماده تنزل کرد و پایین آمد جنبه های سمعی و بصری پیدا کرد؛ جنبه سمعی آن، قرائت و جنبه بصری آن، کتابت است.

وی با اشاره به اینکه علم قرائت، راهبری جنبه سمعی و علم کتابت، راهبری جنبه بصری قرآن است، اظهار داشت: اینکه در روایات این همه بر قرائت و صوت زیبا تاکید شده به خاطر این است که قرآن بر جنبه هنری خود تاکید دارد.

حجت الاسلام محمدی افزود: طبق روایات، لذیذترین نعمت های بهشتی صدای خوب است و بنده در یک برنامه رادیویی یک ساعته اثبات کردم که سمع بسیار مهمتر از بصر است و تاثیری که از طریق سمع می توانیم در مخاطب داشته باشیم بسیار بالاتر و مهمتر از بصر است.

وی با بیان اینکه یکی از فلسفه های این دوره شکوفایی بیش از حد علم قرائت است، خاطرنشان کرد: قرآن 2 بعد معارفی و هنری دارد؛ قرآن در بعد معارف با عقل و در بعد هنری و زیبایی شناختی با قلب سر وکار دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) می فرماید 5 جزء آخر قرآن اختصاص به من دارد و 25 جزء اول اختصاص به ابراهیم، آدم و سایر انبیا دارد، اظهار داشت: ابعاد زیباشناسانه پنج جزء پایانی قرآن بسیار بیشتر از 25 جزء اول آن است.

وی افزود: اینکه وقتی عده ای از کفار صدای زیبای پیامبر را می شنیدند بی هوش می شدند و برخی نیز مسلمان می شدند از اثرات قرائت قرآن است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه افرادی که صدای زیبا دارند از برگزیدگان خداوند و دارای احترام بسیاری هستند، اظهار داشت: این نعمت قرائت بسیار مهم و عالی است البته نباید از تدبر و معانی قرآن غفلت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این همه تاکید بر قرائت حزین به دلیل اثرگذاری آن بر دلهاست، تصریح کرد: امیرالمومنین علی (ع) می فرماید ارزش هر انسانی به اندازه همت اوست؛ بنابراین هرچه شما همت تان و غم و غصه تان متعالی تر و بیشتر باشد اراده تان نیز بیشتر خواهد بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: اگر دردی ندارید که هیچ، اما اگر دردی دارید باید تلاش و اراده داشته باشید زیرا طبق روایت، ارزش هر انسانی به اندازه غم و همت اوست و اگر فردی غم چیزی را داشته باشد حتی اگر به آن نرسد اجر آن را برایش خواهند نوشت.

وی با اشاره به اینکه باید قله ها را مشخص و به سوی آن حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: فرموده اند: حاملان قرآنی شریف ترین موجودات بهشتی هستند و اگر از پیامبر بپرسید برترین امت چه کسانی هستند، بدون تردید خواهند گفت: متعلمین و معلمان قرآن.

حجت الاسلام محمدی در پایان با بیان اینکه اولین معلم قرآنی، خود خداست، اظهار داشت: خدا از موضع رحمانی اش، معلم انسان شده و اقتضای موضوع تعلیم قرآن، باور به آن است.


منبع:شبستان

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: