عقیق: سبک زندگی مطلوب قرآن کریم همان حیات طیبه یا زندگی پاکیزه است. قرآن در
سوره نحل آیه 97 میفرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى
وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ
لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» هر کس از
مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگى نیکو دهیم و پاداششان را
بهتر از آنچه عمل مىکردهاند مىدهیم.
اگر بدانیم که چطور زندگی می
کنیم، خواهیم دانست که به کجا خواهیم رسید. اگر مي خواهيم كه زندگيِ
دنيوي و اخروي با سعادتي نصيبِ همه ما شود، لازم است بدانيم كه چطور زندگي
مي كنيم و بر اساسِ كدامِ الگوها، معيارهاي خودمان را به وجود مي آوريم.
دين يكي از پارامترهاي تاثيرگذار و ارزشمند در سبك زندگي بويژه سبك زندگي
اسلامي ـ ايراني است و در هر جا شكل بگيرد مي تواند به كمك فرهنگ و آداب و
رسوم بيايد؛ بنابراين با معرفی و ارائه يك مدل رفتاري درست و صحيح در قالب
دين، مي توان تاثيرات مثبتي بر سبک زندگی افراد جامعه گذارد.
در اینجا گوشه ای از سبک زندگی آیت الله فاضل لنکرانی(ره) از علمای فاضل قم را آورده ایم.
1)اهتمام به برگزاری مراسم مذهبی در منزلآيت
الله فاضل در طول سال بالغ بر 80 مراسم مذهبی در منزل خود برگزار مى
كردند. ايام برگزارى اين مراسم در منزل ايشان، عبارت بود از مراسم هفتگى كه
در تمام روزهاى جمعه سال به اضافه تمام مناسبت هاى مذهبى، همچون روزهاى
ميلاد يا وفات معصومين و وابستگان آنها همچون حضرت زينب(س) و بالاخص در
ايام فاطميه و ديگر دهه هاى عزادارى به صورت مراسم روضه خوانى در منزل خود
برگزار مى كرد.بايد دانست كه اين مراسم پرشكوه كه از دوران كودكى آيت الله
فاضل، در منزل پدرى ايشان برگزار مى شده و در واقع يادگارى ارجمند از پدر
بزرگوارشان نيز به حساب مى آيد، هم اكنون نيز به عنوان يك سنت ديرينه و
پايدار و ارزنده در خاندان ايشان ادامه دارد و هيچ جمعه اى نيست و هيچ
مناسبت مذهبى (همچون اعياد و عزادارى ها)پيدانمى شود و هيچ ايام فاطميه اى
پيش نمى آيد كه اين مراسم در منزل ايشان با شكوه و جلال تمام برگزار نشود.
2)هم و غم در سوريه اين باشد كه از تشيع و مذهب بگوييتازه
از سوريه برگشته بودم كه براي توضيح اوضاع سوريه و فعاليت هايي كه در آنجا
صورت گرفته خدمتشان رفتم و مطالبي را عرض كردم. حرف هايم كه تمام شد،
ایشان فرمودند: "در سوريه از من اسم نبر، نمي خواهم از من نامي باشد، هم و
غمت در سوريه اين باشد كه از تشيع و مذهب بگويي".
3)عبادت خالصانه و بی ریاجنبههای
عبادی او مانند وجوه علمیاش شناخته شده نیست. چرا که او از نمایان شدن
این گونه مسائل دوری میکرد و فقط نزدیکان میدانستند که او به نوافل
(نمازهای مستحبی) تا آنجا که قوای جسمانی یاری مینمود پایبند بود. اما
نکته شایان توجه آن است که وی خدمت به مردم را عبادتی بزرگ میدانست.
4)آنچه به آن امید دارم، فقط فاطمه زهرا(س) است و فریادی که برای ایشان زدمآیت
الله فاضل لنکرانی:"بنده هم به طلاب میگویم که اگر میخواهید به نتیجه
روشنی در زندگی علمی خود برسید، رمز آن؛ همین اخلاص و ولایتمداری نسبت به
امیرالمومنین(ع) و فاطمه(س) و اولاد ایشان است که تسلیم محض بودند."
آیت
الله فاضل لنکرانی:" من 50 سال درس خواندم، تدریس کردم، شاگرد تربیت کردم و
کتاب نوشتم، اما به هیچ کدام از اینها در آن دنیا امید ندارم. آنچه به آن
امید دارم، فقط فاطمه زهراست و فریادی که برای ایشان زدم".
5)آخرین ذکریک
ماه قبل از ارتحال از هرگونه مراوده های غیر ضروری پرهیز می کردند و از
هرگونه شوخی در محضرشان ممانعت می کردند‚ بیشتر اوقات ساکت و در حالت فکر
بودند و ایشان کاملا خودشان را برای سفر به آخرت آماده کرده بودند‚ در منزل
یا بیمارستان‚ تقریبا هر نیم ساعت یک بار چشم هایشان را باز می کردند می
گفتند "صلی اللّه علیک یا فاطمة الزهرا سلا م اللّه علیها".
در
بیمارستان روزی پرسیدند چند روز به شهادت حضرت زهرا سلا م اللّه علیها باقی
مانده است‚ عرض کردم‚ شش روز فرمودند; مرا به قم ببرید‚ هر چه پزشک ها
ممانعت کردند‚ ایشان نپذیرفتند
به همين جهت هم ایشان روز شهادت حضرت زهرا(س) تشییع شدند چراکه پیوند قوی بین ایشان و حضرت وجود داشت.
منبع: مشرق
211001