21 ارديبهشت 1401 10 شوال 1443 - 57 : 04
کد خبر : ۴۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
مساجد در روز قیامت شکایت می کنند که چرا خالی ماندند، رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرمود: روز قیامت مسجد به درگاه خداوند از مسلمانان شكایت می کند و می گوید: «یا رَبِ‏ّ عَطِّلُونِى و ضَیِّعُونِى»؛ خدایا! مرا تعطیل و حقّم را ضایع كردند.
عقیق:جلسه ای دیگر از سلسله نشست های درس خارج «فقه المسجد» با سخنرانی آیت الله اراکی و حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد که در بخش ذیل به گزیده ای از این سخنرانی اشاره می شود.

آیت الله اراکی طی سخنانی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم»، اظهار کرد: حضرت می فرماید : «یَجِى‏ءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشكُونَ: اَلمُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِترَةُ » ، گویا از روایات استفاده می شود که شاکیان اصلی روز قیامت اینان هستند و محکمه قیامت برای بررسی این سه شکایت برقرار می شود و بعد از آن دیگر رسیدگی به باقی شکایات کار دیگران است.

وی ادامه داد: شکایتی که وجود مقدس ذات باری تعالی به آن می رسد این سه شکایت است و این سه شاکیانی هستند که در پیش خدا عرض شکایت می کنند، کتاب شکایت می کند که پروردگارا مرا تحریف کردند، معانی مرا عوض کردند، آیات من را از نظر معنا بد تفسیر کردند، مرا پاره پاره کردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: منظور از این که پاره پاره کردند یعنی به بعضی از آنچه که در من آمده است عمل کردند و به برخی عمل نکردند، اما در مورد مسجد که می گوید مرا معطل کردند. امام باقر(علیه السلام) به یکی از اصحاب می فرماید: « هَکذَا کانَ یطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیةِ لَا یعْرِفُونَ حَقّاً وَ لَا یدِینُونَ دِیناً » یعنی طوافی که امروز می شود همان طوافی است که در جاهلیت انجام می گرفت و این طوافی طوافی نیست که خداوند از آن ها می خواست.

وی افزود: آنان اگر مطیع امام بودند و آمدن شان به حج به معنای بیعت مجدد با امام بود این حج واقعا حج بود و نمازها واقعا نماز بود، نماز اگر نماز پشت سر امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) باشد با این نمازهایی که ما می خوانیم فرق می کند.

آیت الله اراکی ادامه داد: مردم را از نماز پشت سر علی بن ابی طالب، حسن بن علی و سید الشهدا (علیه السلام) محروم کردند، اگر این جمعیت بیست سال پشت سر علی بن ابی طالب(علیه السلام) نماز برپا می کردند و ائمه جماعات مسجدالحرام و مساجد مسلمین امثال ابوذر و سلمان بودند چی میشد؟ این اتفاق نیفتاد لذا مسجد هم شکایت می کند که مرا تعطیل کردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: عترت نیز شکایت می کند، در روایت است که رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) می فرماید: من این شکایت را پیش خدا عرضه می دارم. البته ظاهر این است که این شکایت اولیه توسط امیرالمومنین(علیه السلام) صورت می گیرد و علی بن ابی طالب(علیه السلام) زبان گویا است.

وی تصریح کرد: همچنین رسول اکرم(علیه السلام) وقتی عرضه شکایت می کند خداوند به حضرت می فرماید: من خود رسیدگی به این شکایت را بر عهده می گیرم و خداوند خود قاضی می شود و این خصومت کبرایی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

آیت الله اراکی گفت: اینکه تاکید شده است که این مسجد « وإذ جعلنا البيت مثابة للناس وأمنا...» معنی بیش از این دارد که هرکسی وارد این مسجد می شود در امان قرار می گیرد، اگر اجازه داده می شد که این مسجد نقش خود را ایفا کند و اگر این مسجد دست اهل اش می افتاد و می گذاشتند که اهل اش در این مسجد نماز بگذارند این مسجد مقر امنیت جهانی می شد و ما دیگر نیاز به سازمان بین الملل و شورای امنیت که یک مشت عناصر ضد امنیتی هستند نداشتیم. اگر می گذاشتند این مسجد مقر امنیت بخشی جهان شده و مقری می شد که جامعه بشری را در یک نظام و سیستم امنیت بخش منسجم می کرد.

وی ادامه داد: این نمازها اثری نامسحوس هم دارد که آن رشد روحی است که به انسان دست می دهد یعنی انسان رشد پیدا می کند، انسان عین بذری است که در زمین کاشته می شود یا نهالی که کاشته می شود، این مهم است که چه آبی به او داده می شود و در چه فضایی  رشد می کند و چه خاکی به او می دهند؟ خلاصه با چه چیز این بذر تغذیه می شود؟ چنانچه می گوید:(که از آن دست که می پروردم می رویم) .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مرحوم ملا احمد نراقی، مثنوی به نام مثنوی طاقدیس دارد، این مثنوی هم از نظر ادبی و هم از نظر مضمونی مهم است، در یکی از ابیات مثنوی به مضمون به خود می گوید: تو چهل سال نماز خواندی، اگر این نمازت نماز بود امروز به کجاها رسیده بودی؟

آیت الله اراکی در این راستا تصریح کرد: این است که نماز هم اثر حسی و هم اثرغیر حسی دارد که اثر غیرحسی آن بیشتر است، اثر غیرحسی انسان را استقامت می بخشد، این استقامات از رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) به دیگران منتقل می شود؛ این راست قامتی در جامعه بشر همینطوری به وجود نمی آید بلکه مربی می خواهد و از این مربی این راست قامتی به دیگران سرایت می کند و باید این راست قامتی از این مجموعه یعنی رسوال الله(صلی الله علیه و آله وسلم) و امیرالمومنین(علیه السلام) به دیگران منتقل شود، این است که تا این اندازه تاکید بر نماز در مسجد الحرام شده است، اینکه نماز در این مسجد برابر با صدهزار است بی مورد نیست، آثار حسی و غیر حسی اقامه نماز در این مسجد برابر با صدهزار نماز است.


منبع:شبستان

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: