24 مهر 1400 10 (ربیع الاول 1443 - 14 : 05
کد خبر : ۴۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵
اسراف، منکری که در کشور ما شایع شده است
یکی از منکرات اسراف است و بر مسلمانان لازم است که از باب نهی از منکر به مسرفان تذکر جدی بدهند و از کنار اسراف هایی که توسط افراد انجام می شود بی تفاوت نگذرند. اسراف در نان، آب، سایر مواد غذایی، لوازم مصرفی و غیره در کشور ما به حد افراط رسیده...
عقیق:در نظام اعتقادى اسلام، امر به معروف و نهى از منكر، جايگاه خاصى دارد. قرآن کریم وقتی از امت اسلام به عنوان بهترین امت ها (خیرُ أمّت) نام می برد به یک ویژگی خاص اشاره می کند و آن اهل امر به معروف و نهی از منکر بودن است. بدين ترتيب مى‏توان گفت امر به معروف و نهى از منكر، از ضروريات ايمان و رستگارى امت است. امر به معروف تنها یک ضرورت شرعی نیست و عقل نیز به این حکم فرمان می دهد.
در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران می خوانیم:
«كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ.»
«شما بهترين امتی هستيد از ميان مردم پديد آمده ، که امر به معروف و نهی از منکر می کنيد و به خدا ايمان داريد اگر اهل کتاب نيز ايمان بياورند برايشان بهتر است بعضی از ايشان مؤمنند ولی بيشترين تبهکارانند.»

سه نکته:
* ادعا کافی نیست!

قرآن وقتی می گوید شما بهترین امت هستید به ادعا کار ندارد -آنگونه که یهود ادعا می کردند- و به عمل اشاره می کند. بهترين امّت بودن با شعار نيست، با ايمان و امر به معروف و نهى از منكر است. در آيه‏ ۱۰۴ همين سوره، مرحله‏ خاصّى از امر به معروف و نهى از منكر كه توسط گروه ويژه و رسمى صورت مى‏گرفت، بيان شد. در اين آيه به مرحله عمومى كه يك وظيفه همگانى است اشاره مى شود.


** اسراف، منکری بزرگ
وقتی صحبت از امر به معروف و نهی از منکر می شود ناخودآگاه همگان به یاد عبادیات می افتند حال آنکه گاهی منکراتی در امور اجتماعی و جامعه اسلامی رخ می دهد که بسیار مهم هستند و تاثیر منفی فراوانی بر روند حرکت جامعه می گذارند. یکی از منکرات اسراف است و بر مسلمانان لازم است که از باب نهی از منکر به مسرفان تذکر جدی بدهند و از کنار اسراف هایی که توسط افراد انجام می شود بی تفاوت نگذرند. اسراف در نان، آب، سایر مواد غذایی، لوازم مصرفی و غیره در کشور ما به حد افراط رسیده و باید همه مردم به مسرفین تذکر دهند.


*** پیراهن خیس عمربن عبدالعزیز بالای منبر!
عمر بن عبدالعزیز، در زمان خلافت خویش، روزی بالای منبر مشغول سخنرانی بود در خلال سخن گفتن وی مردم می دیدند كه خلیفه گاه به گاه دست می برد و پیراهن خویش را حركت می دهد، این حركت موجب تعجب حضار می شد و همه از خود می پرسیدند: چرا خلیفه چنین می كند؟
مجلس تمام شد پس از تحقیق معلوم شد كه خلیفه برای رعایت بیت المال مسلمین و جبران افراط كاریهایی كه اسراف و پیشینیان وی در تبذیر و اسراف بیت المال كرده اند، یك پیراهن بیشتر ندارد و چون آن را شسته و پیراهن دیگری نداشته، ناچار بلافاصله پیراهن را پوشیده است و اكنون آن را حركت می دهد تا زودتر خشك بشود.


منبع:تراز

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: