مهدى همان راه مستقيم الهى و كمال معنويت و انسانيت است. او در اوج هدايت و راهيابى قرار دارد؛ بنابراين مىتواند همگان را به قلۀ رستگارى و ايمان رهنمون شود؛ چنانكه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به حضرت على عليه السّلام فرمود: «لقب مهدى بر او گذاشته شده؛ چون او مردم را به سوى خداوند هدايت مىكند.»
عقیق:یا اباصالح المهدی (عج)! روزهایم برای «تو»ست.امروز و دیروز و.... شبها را با این امید می گذرانم که خوابهایم هم برای «تو» باشد.
انگار من مدتهاست تمام شده ام و همه فقط تویی.
نگار
نازنینم! نه. برای نامیدن «تو» این واژه کم است. «تو» برایم باارزش تر ،
مهم تر و اصلا" نفسی هستی که دم به دم باید باشی که اگر نباشی مجنون می
شوم. هرچند مدتهاست مجنون توأم.
مجنون نام زیبایت ، یادت و هر آنچه قلم توان گفتنش را ندارد.
«تو» را فقط می توان همانی نامید که خدایت نام نهاد و حبیب او محمد صلی الله علیه وآله و سلم.
«تو» را فقط می توان با اسم « مهدی» شناخت و صدا ... نه . فریاد زد.
مهدی جان! دور تنهاییت بگردم. فدای غربتت شوم. من به قربان آوارگی هزار و چند صد ساله ات. مهدی جان ! بتاب بر روزگار بنده ای که اشتیاقش وصل به یاد «تو»ست که جد بزرگوارت فرمود، یادتان یاد خداست.(۱)
چرا به امام عصر (عج) امام مهدی می گوییم؟
از مشهورترين و معروفترين نامهاى امام زمان عليه السّلام «مهدى» است، چه در شيعه و چه ساير فرقههاى اسلامى.
از
جهت لغت «مهدى» اسم مفعول است و به معناى هدايتيافته مىباشد،»(۲) «امام
صادق عليه السّلام فرموده است: «لأنّه يهدى الى كلّ امر خفى»(۳) «به جهت اينكه او [امام مهدی (عج)] به تمامى امور پنهان هدايت مىشود.»
بر اين اساس مهدى «من هداء الله» است؛ كسى كه خدا او را هدايت كرده است.
مهدى
همان راه مستقيم الهى و كمال معنويت و انسانيت است. او در اوج هدايت و
راهيابى قرار دارد؛ بنابراين مىتواند همگان را به قلۀ رستگارى و ايمان
رهنمون شود؛ چنانكه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به حضرت على عليه
السّلام فرمود: «لقب مهدى بر او گذاشته شده؛ چون او مردم را به سوى خداوند
هدايت مىكند.»(۴)
امّا اينكه چرا اين مفهوم را كه براى هادى است در مهدى معنا مىكنند، با توجّه به آيه قرآن: قُلْ
هَلْ مِنْ شُرَكٰائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ قُلِ اَللّٰهُ
يَهْدِي لِلْحَقِّ أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى اَلْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ
يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاٰ يَهِدِّي إِلاّٰ أَنْ يُهْدىٰ فَمٰا لَكُمْ كَيْفَ
تَحْكُمُونَ.(سوره یونس/۳۵)
«بگو: آيا هيچيك از معبودهاى
شما، به سوى حق هدايت مىكند؟ ! بگو: تنها خدا به حق هدايت مىكند! آيا كسى
كه هدايت به سوى حق مىكند براى پيروى شايستهتر است، يا آنكس كه خود
هدايت نمىشود مگر هدايتش كنند؟ شما را چه مىشود، چگونه داورى مىكنيد؟ !»
كسى مىتواند هادى باشد كه خودش هدايت شده (مهدى) باشد و كسى كه خودش هدايت نيافته، نمىتواند هادى و امام باشد.
و اين نيز دعاى ما در هرروز جمعه: و
صلّ على الخلف الهادى المهدىّ امام المؤمنين» ؛ «و خدايا درود فرست بر آن
جانشين شايسته كه هم هادى است و هم مهدى، او كه امام مؤمنان است.»(۵)» آداب انتظار در کلام معصومین علیه السلام
عبدالرحمن
بن کثیر گوید: نزد امام صادق ع بودم که مهزم برحضرت وارد شد و به او عرض
کرد: فدایت شود مرا از این امر که منتظرش هستیم آگاه ساز که آن کی خواهد
بود؟ فرمود: ای مهزم آنان که وقت تعیین می کنند دروغ می گویند و آنانکه
شتابجوی اند هلاک شوند، و آنان که در مقام تسلیم اند نجات یابند.(۶) معارف منتظران در کلام امام مهدی (عج)
به دنبال کارهایی بروید که شما را به محبت و دوستی ما نزدیک کند و از کارهایی که باعث دوری و خشم و غضب ما می شود، کناره گیری کنید.
متن
عربی: فَیَعْمَلُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ مَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ
مَحَبَّتِنَا وَ لِیَتَجَنَّبَ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهِیَتِنَا وَ
سَخَطِنَا(۷) « این مطلب سرّ ظهور است. یعنی هرانسانی در هر جایگاهی که
هست،کاری کند که او را به ولایت ایشان نزدیک کند و سنخیت و همرنگی میان او و
اهل بیت علیهم السلام افزایش یابد؛ به گونه ای که اهل بیت از نسبت دادن او
به خودشان احساس شرم نکنند.(۸) تشرفات تشرّف سيّد بحر العلوم در حرم امير المؤمنين عليه السّلام
عالم ربّانى، ملاّ زين العابدين سلماسى رحمه اللّه فرمود: روزى جناب سيّد بحر العلوم رحمه اللّه وارد حرم امير المؤمنين عليه السّلام شد. در آنجا اين بيت را با خود مىخواند: «چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنيدن»
از
سيّد سؤال كردم: علّت خواندن اين بيت چيست؟ فرمود: همينكه وارد حرم امير
المؤمنين عليه السّلام شدم، مولايمان حضرت ولىّ عصر عليه السّلام را ديدم
كه در بالاى سر مطهّر، با صداى بلند، قرآن تلاوت مىفرمود. وقتى صداى آن بزرگوار را شنيدم، اين بيت را خواندم و همينكه داخل حرم شدم، حضرت قرائت قرآن را ترك نموده و از حرم تشريف بردند.(۹)
پی نوشت:
۱- در کتاب ترجمه مکیال المکارم ج۲ ص۲۱۲ به نقل از اصول کافی۲/۴۹۶ ح ۲ از
امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: همانا یاد ما از[مصادیق] یاد
خداست و یاد دشمنان از [مصادیق] یاد شیطان می باشد. ۲- اوصال المهدی (عج) احمد سعیدی ص۱۸۳ ۳-كتاب الغيبة، ص ۴۷۱؛ الغيبة النعمانى، ص ۲۳۷ ۴- مهدویت (پیش از ظهور) حجة الاسلام رحیم کارگر ص۹۶ ۵- اوصال المهدی (عج) احمد سعیدی صص۱۸۴-۱۸۳ ۶- غیبت نعمانی ترجمه مجتبی عزیزی ص۶۱۲ ۷- اولین نامه امام مهدی (عج) به شیخ مفید علیه الرحمه ، احتجاج مرحوم طبرسی ، ج ۲ ص۴۹۵ ۵۹۷-۵۹۴ ترجمه ج ۱۳ بحارالانوار/ص ۸- کلمات قصار امام زمان (عج) ، محمدتقی اکبرنژاد ص۷۲ ۹- برکات حضرت ولی عصر (عج) ، جواد معلم صص۴۴-۴۳ برگرفته از عبقری حسان علامه نهاوندی ج۲ ص۶۸ س۱۲