ایشان به آقای طباطبایی اینطور توصیه میکنند: پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان! اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! یعنی اولین توصیه مرحوم میرزا علی آقای قاضی به این شاگردِ برگزیده برجسته همین نماز شب بود،
عقیق: رفتار با نماز شب باید مثل نماز فریضه باشد، مادامی که قادرید و میتوانید و محذور ندارید، اضطراری ندارید، حتما مقید باشید که نماز شب را بجا بیاورید. این را بایستی همه رعایت کنند. یکی از احادیث اخلاقی مقام معظم رهبری که در ابتدای درس خارج معظمله مطرح شده است حدیث: کان فی وصیة النبی (ص) لعلی (ع)َ: و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلوَةِ اللَّيْلِ و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ الزَّوَالِ، و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ الزَّوَالِ و عَلَيْكَ بِصَلوَةِ الزَّوَالِ[1] ترچمه حدیث: در وصیت پیامبر اکرم (ص) بر امیرالمؤمنین علی (ع) آمده است: بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی و بر تو باد كه به نماز شب قيام نمایی، و سه مرتبه ديگر گفتند كه بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمایی و بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمایی و بر تو باد كه به نماز زوال مبادرت نمایی. شرح: فقراتی از وصیت نبی مکرم به امیرالمؤمنینّ(ع) را قبلا خواندیم، در ادامه حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار میفرمایند: نافلۀ شب را بجا بیاور! معلوم میشود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمه شب، سحرخیزی و عبادن کردن وجود دارد که در هیچیک از نمازهای بیست و چهار ساعت دیگر، این خصوصیات وجود ندارد؛ لذاست که بر آن تأکید شد است. دنیا و آخرت میخواهید نماز شب بخوانید نقل قولی را از مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل کردند: اوائلی که مرحوم آقای طباطبایی به نجف رفته و با ایشان آشنا شده بودند، ایشان میگفتند: در بین راه، به آقای قاضی برخورد کرد، ایشان به آقای طباطبایی اینطور توصیه میکنند: پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان! اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! یعنی اولین توصیه مرحوم میرزا علی آقای قاضی به این شاگردِ برگزیده برجسته همین نماز شب بود، دوستان بخصوص افرادی که بنیه جوانی دارند، این سفارش بسیار مهم را رعایت کنند، نگذارند نماز شب ترک بشود. یعنی رفتار با نماز شب باید مثل نماز فریضه باشد، مادامی که قادرید و میتوانید و محذور ندارید، اضطراری ندارید، حتما مقید باشید که نماز شب را بجا بیاورید. این را بایستی همه رعایت کنند. سپس فرمودند: علیک بِصَلوَةِ الزوال، این را هم سه مرتبه فرمودند؛ به نظر میرسد، به قرینه صَلوَةِ اللیل که قبل فرمودند، نافله ظهر است نه نماز ظهر. نماز ظهر، فریضه است، این تأکید مربوط به نافله ظهر است. اینجاهم مرحوم آقای قاضی در یکی از مکتوباتی که به بعضی از تلامذه خودشان دارند، بر نافله ظهر خیلی تکیه میکنند، میفرمایند: این صَلوَةِ الأوابین است. تعبیر مرحوم آقای قاضی است که نافله ظهر، صَلوَةِ الأوابین است. این هم جزو نوافل بسیار مهم است.[2] پی نوشت ها: [1] - الشافی، صفحه 829 [2] - 18/1/1392 منبع: مشرق 211008