نگاه اسلام به موضوع قرض گرفتن؛
امیرالمومنین (ع) از جلوی قصابی می گذشت و قصاب هم گوشت خوب و تازه ای آورده بود. گفت: مولای من گوشت تازه آوردم برای خانه ببرید.
عقیق: یکی از مباحثی که امروزه در بین مردم شیوع بسیار زیادی دارد مساله قرض گرفتن و خرید به صورت نسیه است. حال می خواهیم بدانیم از نظر اسلام این مساله چه شرایطی دارد؟ باید قرض بگیریم یا کار ناپسندی است؟ از چه كسی وام بگیریم و چقدر وام بگیریم؟اگر بنا باشد پاسخ یک جمله ای به این سوال داده شود باید بگوییم اصولاً قرض كردن و نسیه گرفتن كار خوبی نیست مگر در جایی كه اضطرار و اجباری باشد.در این رابطه به یک روایت از مولای متقیان علی (ع) اشاره می نماییم:قال علی(ع): «إِیَّاكُمْ وَ الدَّیْنَ فَإِنَّهُ هَمٌّ بِاللَّیْلِ وَ ذُلٌّ بِالنَّهَارِ»«از مقروض بودن و قرض گرفتن دوری كنید، چون دِین همّ و اندوه شما در شب (وقتی که به فکر بدهی ها می افتید) و ذلت و خواری شما در روز را (وقتی طلبكار را میبیند) در پی دارد.» (من لایحضرهالفقیه، ج۳، ص۱۸۲) سه نکته:* چرا حضرت علی (ع) گوشت تازه از قصاب نخرید؟امیرالمومنین (ع) از جلوی قصابی می گذشت و قصاب هم گوشت خوب و تازه ای آورده بود. گفت: مولای من گوشت تازه آوردم برای خانه ببرید. حضرت فرمود: الان پول ندارم. گفت: آقا مگر من پول خواستم، هر وقت داشتید بیاورید. حضرت فرمود: نه، نمی خرم، به شکمم می گویم صبر کند. یعنی در عوض اینكه گوشت بخرم و بگویم فردا پول می دهم، به شكم خود می گویم فردا گوشت می خورم. چرا بی دلیل برای هر چیزی خودم را مدیون کنم!؟** همه گناهان شهید بخشیده می شود جز بدهیبرای همین است که می گویند شهید در جبهه جنگ اگر شهید شود، همه گناهانش بخشیده می شود، ولی اگر بدهكار باشد یك تومانش هم بخشیده نمی شود زیرا حق الناس است.*** مصرف گرا نشویمالبته این یک طرف ماجراست. در واقع ائمه می خواهند ما مصرف گرا نشویم (که البته تا حدودی شده ایم!) و برای هر چیزی قرض نکنیم. ولی اگر کسی نیاز جدی داشت چه؟ برای آنجا آیات و روایات فراوانی داریم که از ثواب فوق العاده و بسیار زیاد قرض و وام دادن گفته اند. اگر سرمایه داران اموال اضافی و کم استفاده شان را به صندوق های قرض الحسنه و نیازمندان واقعی بدهند با این كار چقدر نیروها در جامعه به حركت می افتد.
منبع:جام
211008