اهل بهشت در موقع ورود به بهشت نميگويند ما زحمت کشيديم تا بهشتي شديم بلکه ميگويند ﴿الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ﴾ بهشت کسبي نيست بلکه ارثي است.
عقیق:آیتالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود، در ادامه تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه زمر، درباره هوای نفس و بهشت و جهنم به نکات زیر اشاره کرده است: * در آیات پایانی سوره زمر فرشتگان این مطلب را میگویند که شما خواستید به میل خود عمل کنید، این به میل خود عمل کردن شما را به کفر رساند، منشأ این کفر شما خودخواهی شما است، الان مکتب اومانیسم به جای این که بفهمد انسان جانشین خداوند است و باید از طرف خدا فرمان دریافت کند میگوید انسان جایگزین خداوند است و لذا با پیروی از هوای نفس، انسان را به بیراهه می برد. * اگر کسی خلیفة الله شد، مالک بهشت می شود، اهل بهشت در موقع ورود به بهشت نميگويند ما زحمت کشيديم تا بهشتي شديم بلکه ميگويند ﴿الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ﴾ بهشت کسبي نيست بلکه ارثي است. چرا که در کسب مال جاي مال مينشيند ولي در ارث، مالک به جاي مالک مينشيند اگر کسي خليفة الله شد مالک بهشت ميشود. در روایات است که یک انسان بهشتی اگر بخواهد جمعیت زمین را در بهشت خودش جای بدهد میتواند، مساحت بهشتی که به هر بهشتی میدهند این است، آن روز انسان میفهمد که چه قدر سرمایه را باخته است. * تفاوت اساسی بهشت و جهنم این است که در ِ جهنم بعد از استقرار کافران، همیشه بسته است، که نمیتوانند فرار کند، اما بسته بودن در یک عذاب دیگر است، اما در ِبهشت باز است، جهنمیان در جهنم آزاد نیستند، آنان بسته میسوزند، آنان که دیگران را به بند کشیدند با ربا و امثال ذالک یا جزو گروهک های تکفیری امثال داعش شدند، بسته میسوزند نه باز، «مقرنین فی الاصفاد»، در زنجیرها بسته هستند. * اما درهای بهشت برای بهشتیان باز است، باز بودن درهای بهشت نشانه آزادی است، باز بودن در یک حرمت و آزادی دیگری است، گاه انسان با اینکه در باز است اما برای احترام در میزند، این در زدنها گاهی روی احترام است و باز بودن در نیز از روی آزادی و احترام است. منبع:جام 211008