23 مهر 1400 9 (ربیع الاول 1443 - 48 : 21
کد خبر : ۴۵۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
پیرو بیانات مقام معظم رهبری؛
سعید کوشافر: مدتی است که برخی انحرافات ترویجی از سوی جریانی خاص میان گروهی منتسب به شیعیان مبنای اختلاف شده و نظرات و رفتار آنان دست‌مایه تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی شده است.
عقیق:  این رسانه‌ها با نمایش فعالیت‌ها و مواضع این گروهک‌‌های خاص تصویری وارونه از شیعیان به دنیا مخابره کرده روز به روز به اختلاف افکنی میان مسلمانان با یکدیگر و همچنین تخریب مذهب تشیع میان پیروان ادیان دیگر می‌پردازند. ترویج خون‌ریزی، قمه‌زنی و اهانت به همسران و اصحاب رسول‌الله(ص) به‌بهانه عزاداری برای ائمه معصومین (علیهم السلام) که با نظر منفی بسیاری از علما و مراجع روبه‌رو شده است، بخش قابل توجهی از رفتارهای این گروه را نمایش می‌دهد که با واکنش منفی قاطبه مردم و مسلمانان سرتاسر جهان نیز مواجه شده است. سوءاستفاده و نمایش تصاویر تیغ‌زنی و خون‌ریزی متأثر از قمه‌زنی در شبکه‌های جهانی متعلق به جریان ضداسلام موجب به هم ریختگی تصویر واقعی و البته زیبای دین اسلام در نظر مردمان جهان شده است. این تصاویر همگی از پوشش چند مجلس خاص که با هدایت این جریان انحرافی برگزار شده، تهیه شده است.

جریان موسوم مدتی است که ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص دست به ترویج این دیدگاه‌های اختلافی که عموماً ریشه در مسائل سیاسی و جناحی و در ضدیت کامل با بسیاری از مؤلفه‌های دینی دارد، زده اقدامات رسانه‌ای و تکفیر جریانات مختلف دینی را در دستور کار خود دارند. صدمات زیادی از ناحیه مواضع تند و رادیکال و بعضاً غیرعقلانی آنان متوجه مسلمانان و خصوصاً شیعیان شده است. کارشناسان دینی عموماً حرکات این جریان انحرافی در میانه ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان را حرکتی در تضعیف توان آگاهی‌بخش و دستاوردهای این دستگاه می‌دانند و به نقد آن می‌پردازند. عمده انتقادی که کارشناسان برجسته دینی مطرح می‌کنند این است که چطور در شرایطی که جمهوری اسلامی در تحریم کامل بانکی قرار دارد جریانی امکان تجارت و تبادل مالی بین‌المللی با برخی مجالس داخلی داشته یا شبکه‌های رسانه‌ای و ماهواره‌ای گسترده‌ای را که سرمایه مالی عجیبی برای هدایت آن‌ها مورد نیاز است مدیریت می‌کنند.

آنان همچنین از وجود حساب‌های بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سال‌ها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز به‌عنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب می‌شوند، ابراز تعجب کرده اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمی‌شمارند. آن‌ها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضداسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقه‌های انحرافی در اسلام و تشیع می‌کنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار می‌دهند.

«تخریب وحدت مسلمانان جهان» یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که این جریان شانه به شانه جریانات تکفیری‌ای از جنس داعش که در جناح مقابل آنان و با توجیه مقابله با این جریان ایجاد شده، مشغول دامن زدن به آن است. حرکات این جریان انحرافی باعث شده است که با تکیه بر اقدامات آنان اختلافاتی کاذب و غیرعقلانی میان جریانات مختلف اسلامی ایجاد شده و با کوبیدن بر طبل اختلاف شیعیان و اهل‌سنت به یک‌پارچگی و برادری مسلمانان با یکدیگر لطمات شدیدی بزنند.این لطمات به جایی رسیده که باعث شده در نقاط مختلف دنیا جریانات تندرو به جان مسلمانان در مذاهب گوناگون افتاده امنیت خانواده‌های مسلمانان با بحران جدی مواجه شود. این جریان تاکنون در جهت مواضع ضدوحدت و انحرافی خود بارها به ساحت علمای بزرگ اهل‌سنت و شیعیان بی‌احترامی کرده و از عبارت‌های ناپسندی در مواجهه با آنان بهره برده‌اند.

درهمین حال مقام معظم رهبری درسالروز ولادت پیامبر اکرم (ص)دربیانات گرانبارشان به این نکته اشاره فرمودند و گفتند:

"امروز، هم در بین اهل سنّت، هم در بین شیعه، دستهایی در کار است برای اینکه اینها را از هم جدا کند؛ همه‌ی این دستها هم اگر جستجو کردید، میرسد به مراکز جاسوسی و اطّلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام. آن تشیّعی که ارتباط به ام‌آی‌شش انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی‌آی‌ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنّی است؛ هر دو ضدّ اسلامند. ما ۳۵ سال است در جمهوری اسلامی این فریاد را داریم میزنیم؛ فقط هم نمیگوییم، عمل میکنیم. کمکی که جمهوری اسلامی به برادران خود در دنیای اسلام تا امروز کرده است، اغلب کمکی بوده است که به برادران اهل سنّت کرده است. ما در کنار فلسطینی‌ها ایستادیم، در کنار مردم مؤمن کشورهای منطقه ایستادیم، چون میدانستیم مسئله‌ی وحدت، امروز در رأس مسائل اسلامی است. من توصیه میکنم، اصرار میکنم به علمای اعلام، به روشنفکران دنیای اسلام، به سیاستمداران دنیای اسلام، این‌قدر دم از تفرقه نزنند. یک عدّه‌ای در دنیا دارند پول خرج میکنند برای اسلام‌هراسی، برای اینکه چهره‌ی اسلام را در دنیا خراب کنند، [آن‌وقت‌] ما هم در درون خودمان سعی کنیم چهره‌ی یکدیگر را خراب کنیم، تخریب کنیم، مردم را از یکدیگر بترسانیم! این خلاف حکمت است، خلاف سیاست است.

من شنیدم بعضی از دولتهای منطقه، سیاست خارجی خودشان را بر مبنای معارضه‌ی با ایران قرار داده‌اند! چرا؟ این خلاف عقل است، خلاف حکمت است، این کار کار ابلهانه‌ای است. چرا انسان یک‌چنین اشتباه بزرگی را مرتکب بشود؟ ما بعکس؛ ما سیاست خارجی خودمان را مبتنی کردیم بر دوستی و برادری و ارتباط با همه‌ی کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه از همسایه و غیر همسایه؛ این سیاست ما است؛ ما همین‌جور هم عمل کردیم، همین‌جور هم در آینده عمل خواهیم کرد. امروز بحمدالله ملّت ایران این بصیرت، این آگاهی، این معرفت والا را یافته است که بداند مصلحت آینده‌ی کشورش بستگی دارد به اتّحاد اسلامی، با ملّتهای مسلمان و با کشورهای دیگر. البتّه تلاش میکنند کسانی، کوشش میکنند، سعی میکنند، اختلالایجاد کنند، بدبینی ایجاد کنند، وسوسه بکنند لکن ملّت بحمدالله این را ملّت ما امروز فهمیده است. این فریاد امام بزرگوار ما – از قبل از پیروزی انقلاب، بعد هم از آغاز تشکیل نظام اسلامی به مسئله‌ی وحدت – کار خود را کرد، مردم ما آگاه شدند؛ این وظیفه‌ی همه است. امروز باید همه‌ی مسلمانان در اقصی‌نقاط عالم، به امّت اسلامی بیندیشند، به وحدت اسلامی بیندیشند؛ اگر ما به امّت اسلامی فکر کردیم، منافع کشورهایمان هم تأمین خواهد شد. مصلحت دشمن این است که ما را از هم جدا کند، به یک کشور حمله کند، از کشور دیگری یارگیری کند؛ مصلحت دشمن در این است، ما نباید بگذاریم. دشمن کیست؟ دشمن، سرمایه‌داری آمریکا و استکبار جهانی است که امروز در رأس آن، آمریکا و صهیونیست‌هایند - عناصر صهیونیست – که دولت صهیونیست در فلسطین اشغالی هم یک بخشی از آن مجموعه‌ی خطرناک و آن سرطان مهلکی است که صهیونیست‌ها در دنیا به‌وجود آوردند. در مقابل اینها بایستی ایستاد، درمقابل اینها بایستی به اسلام مراجعه کرد، به متون قرآن مراجعه کرد."

*** پدیده شیعه انگلیسی در کشور

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون در کشور با یک پدیده ای به عنوان شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی مواجه هستیم و ملت باید مراقب باشند.

'حسن رحیم پور ازغدی' افزود: اکنون متاسفانه با پدیده شیعه لندنی در کشور مواجه هستیم و مردم باید مواظب آن ها باشند ، همان کاری که در پاکستان و افغانستان انجام می دهند در ایران پیاده نکنند.

وی با اشاره به اینکه وهابیون پشت این قضیه است بیان کرد: این شیعه لندنی حتی از وهابیون نیز خطرناک تر هستند.

رحیم پور ازغدی اظهارکرد: این ها شاه و صدام و داعش را می پذیرند ولی با فرمایشات امام خمینی (ره) ، رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای و شهید مطهری درگیر می شوند .

وی افزود: در عصر حاضر که اینترنت ، ماهواره و تلویزیون وجود دارد، اینچنین دروغ می گویند؛ بنابراین در صدر اسلام این ها چه می کردند.

وی اظهارکرد: هدف دشمن و وهابیون کفار این است که شیعه را احمق نشان دهند و جنگ کفار را در ایران نیز به راه اندازند

این کارشناس اظهارکرد: در عصر حاضر دو تا امام حسین (ع) ، دو تا شیعه و دو تا محرم داریم ؛ اولین مجلس روضه را برای ابا عبدالله ، یزید برگزار کرد و اولین روضه حقیقی را برای ابا عبدالله حضرت زینب (س) برگزار کرد.

ازغدی ادامه داد: الان هم در جامعه شیعه ایران دو تیپ روضه خوان و دو نوع عزاداری داریم ؛ یک امام حسین (ع) درست کرده اند که با آن خیانت کنند و امام حسینی که نمی خواهد کسی که حقی بر گردنش است در جمع آنها باشد .

وی یادآور شد: ده ها روایت از ابا عبدالله وجود دارد که می گوید چه کسی شیعه است و چه کسی شیعه نیست . 120 نامه از کربلا برای امام حسین (ع) رفت و گفتند که ما شیعه هستیم و از ایشان دعوت کردند ولی این شیعه نماها در حق امام حسین (ع) و یارانش چه کردند. الان نیز ما در جامعه ازاین افراد داریم.

ازغدی در ادامه گفت: مداح واقعی کسی است که با لبیک یا حسین ، یک نفر را از شبهه در بیاورد ، مهمترین وظیفه جامعه مداح این است. برخی جوانان ما متاسفانه حتی یک روایت و یک آیه را نمی توانند بخوانند.

وی با اشاره به اینکه این گروه نظر بنده را در خصوص عدم به راه اندازی دهه محسنیه ، بدعت برشمردند گفت: اگر بخواهیم دهه های مختلف ایجاد کنیم، عزاداری های امام حسین (ع) از بین می رود. حتی در این خصوص دو مرجع در قم گفته اند 365 روز باید مرید و تابع اهل بیت (ع) باشیم . با راه اندازی دهه عزاداری برای 14 معصوم و دیگر امامان ، دهه سید الشهدا چه می شود. نباید عزاداری اهل بیت (ع) عادی شود.

وی با اشاره به سخنان شهید مطهری در خصوص 'شیعه نماها و شیعه قالتاق'، گفت: تعبیری این روزها در فضای مجازی مطرح است. این گروه، از سخنرانی ها و مطالب مطرح شده توسط شیعیان و جامعه اسلامی، آنچه خود می خواهند برداشت می کنند و انعکاس می دهند .

وی ادامه داد: این ها می گویند که بنده گفته ام شیعه قالتاق است ، بنده خود نیز شیعه هستم ، من می گویم یک عده شیعه هستند که قالتاق اند و یک سری شیعه امام حسین(ع) هستند، شیعه قالتاق کسی است که در بازار ربا می خورد ، این گروه علیه شهید مطهری نیز به پا خاسته و شهید مطهری را لعن کرده اند .

وی بیان کرد: اکنون با پدیده شیعه لندنی مواجه هستیم؛ این ها از وهابیون نیز خطرناکتر هستند ، این ها ماهواره دارند ، این ها مراجعی در قم دارند و تا جایی پیش می روند که امام و رهبری را نیز لعن خواهند کرد.

وی ادامه داد: قالتاق کسانی هستند که به اسم شیعه می گویند آقا بیا ، آقا بیا ؛ ولی در کنار آن می گویند هم فال است و هم تماشا ، اینجا کباب بخور ، آنجا هم کباب بخور، نگاهشان این است که هرچه فساد ایجاد شود امام زمان (عج) ظهور خواهد کرد.

وی بیان کرد: تشیع این گروه، اطاعت از ابا عبدالله نیست ، این ها مغازه باز کرده اند .

وی ادامه داد: 10 درصد جامعه مداحان همان آهنگ و ترانه های لس آنجلسی را در وصف شهیدان کربلا می خوانند ، این ها خیانت به شیعه است ، متاسفانه امسال در مشهد شاهد این بودیم که در مجلس عزای سالار شهیدان با بستن قلاده سگ و صدای سگ و مداحی به سبک لس آنجلسی ،عزاداری می کردند .

وی اظهارکرد: مردم باید تشخیص دهند و مراقب باشند، این ها به اخلاق ، عقاید ، سیاست و جهاد شیعه کار ندارند؛ با این روش می خواهند جلو روند.

ازغدی ادامه داد: شیعه انگلیسی و اسلام امریکایی در مشهد ، قم ، اصفهان ، کربلا و نجف مدرسه علمیه دارد و دارد لشکر طلبه های خود علیه خط امام و انقلاب را تربیت می کنند، این ها طلبه ، مداح و دبیرستان غیر انتفاعی به اسم خودشان راه انداخته اند و می خواهند تا دهه دیگر ریشه امام و رهبری را بزنند ، یادتان باشد همه این کارها را به اسم اهل بیت خواهند کرد.

وی اظهارکرد: امام در رابطه با این ها ، عنوان ولایتی های بی دین را به کاربرده است، ملت مواظب باشید دارند کلاهتان را بر می دارند.

*** براندازی با مرجع ساخته انگلیس

آیت‌الله اراکی بابیان این که هدف دشمنان، تضعیف انقلاب و خط امام و رهبری با دامن زدن به برخی کارهاست،گفت:با این اقدامات می‌خواهند براندازی نظام را از روی مرجع ساخته انگلیس با ابزار هیئت حسینی شروع کنند.هیئات حسینی باید الگو باشند.

آیت الله محسن اراکی ، اظهار کرد: در برخی از روایات در منابع دینی ما بیان شده است که در آینده قومی از تبار سلمان خواهند آمد که از تبلیغات و فضاسازی‌های منفی و جنگ روانی‌ها هراسی به دل راه نخواهند داد و در آیات قرآن کریم تاکید شده است که عمده‌ترین مشکل جامعه اسلامی، بازگشت و پیمان شکنی با خدا و پیامبر (صلی الله علیه وآله) است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: اطاعت و یاوری رهبری از مهم‌ترین ویژگی مومنان است که امت انقلابی ایران بر آن پایبند بوده است و به نظر می‌رسد امتی که خداوند وعده داده است و قومی که خداوند فرموده در آینده عهده‌دار مسئولیت بزرگ خواهد شد، همین امت انقلابی ایران است.

وی با اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گفت: صحنه کربلا، صحنه وفای به عهد و اطاعت و نصرت بود. و اصحاب و یاران سیدالشهدا (علیه السلام) و فاداران این دو پیمان بودند. لذا وقتی پس از نبرد و جراحت بر زمین می‌افتادند، این آیه کریمه را تلاوت می‌کردند که: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً».

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه ایجاد چند دستگی و تفرقه و خون ریزی بین گروه‌های مختلف از اقدامات مهم منافقین است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم در قم مسجد ضرار درست شود، قم مرکز انقلاب و امام است. نخستین خطری که قم را تهدید می‌کند این است که باید مراقب بود برای ما مرجع انگلیسی نسازند. هیئت‌های حسینی قم همیشه پیشتاز انقلاب و پرچمدار جریان خط امام و رهبری بوده‌اند اما امروز پول در برخی هیئت‌های قمی تقسیم می‌شود تا علیه خط رهبری و امام رفتار کنند.

وی با انتقاد از یک هیئت عزاداری در قم، گفت: در هیاتی مداحی می‌آید و افراد را لعن می‌کند و می‌گوید هرکسی قبول نکند بر وی هم لعنت بفرستید؛ مگر رهبر انقلاب اسلامی، حضرات آیات عظام وحید خراسانی و مکارم شیرازی… اعلام نکردند این کار‌ها حرام است؟ آیا باید در قم به مرجعیت و انقلاب توهین شود و علیه خط امام و رهبری این گونه اقدام شود و همه ساکت باشند و هیچ عکس العملی نشان ندهند؟

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه هدف این توطئه‌های بزرگ و پیچیده براندازی نظام است، اظهار کرد: امروز مسئله قمه زنی و لعن مطرح نیست که آن را مطرح کرده‌اند؛ هدف دشمنان، تضعیف انقلاب و خط امام و رهبری و شورش در آینده است. این اقدامات، با هدف براندازی است و می‌خواهند براندازی نظام را از روی مرجع ساخته انگلیس با ابزار هیئت حسینی شروع کنند. هیئات حسینی قم باید الگو باشند، انقلاب پیشتاز برائت از دشمنان رسول خدا و امیرالمومنین (علیه السلام) است؛

وی افزود: افراد بی‌انصاف انقلابیون را متهم به این می‌کنند که اهل برائت نیستند، برائتی که آمریکا می‌خواهد ما اهل آن نیستیم؛ ما اهل برائتی هستیم که امام صادق (علیه السلام) تبیین کرده‌اند و فرمودند به مساجد اهل سنت بروید و با آن‌ها زندگی کنید. اهل سنت بدنه جامعه اسلامی و امانت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند و ما باید آن‌ها را برای ظهور آماده کنیم و با اهل بیت (علیهم السلام) آشنا سازیم و با معارف اهل بیت آشتی دهیم؛ چرا کاری می‌کنید که بدنه جامعه اسلامی از حسین بن علی (علیه السلام) جدا شود؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: آیا با اهل سنت مراسم عزاداری برگزار کردن رفتار حسینی است یا کشتن و خون ریختن؟ چه کسانی در رکاب حضرت علی (علیه السلام) در جنگ با معاویه می‌جنگیدند؟ فکر می‌کنید همه شیعه اثنی شعری بودند؟ مگر چه کسانی پای درس امام صادق بودند؟ مگر درب خانه امام صادق (علیه السلام) به روی شیعه و سنی باز نبود؟ ما موظف هستیم بدنه جامعه اسلامی را برای ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آماده و تربیت کنیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در انتقاد به کسانی که بین شیعه و سنی اختلاف افکنی می‌کنند اظهار داشت: اگر شما راست می‌گویید شیعه هستید چرا یک مرتبه مشاهده نکردیم به جای قمه زنی، از معارف حسینی و اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) سخن بگویید.

آیت الله اراکی در ادامه به برخی حواشی که وارد شعائر حسینی گشته اشاره کرد و افزود: مگر امام صادق (علیه السلام) قمه می‌زد یا مراجع تقلید قمه زده‌اند؟ چرا اصرار دارید آن را پیشانی شیعه کنید؛ در دهه اول محرم چه کردند و ماهواره‌های انگلیسی دائم می‌گفتند در خیابان‌ها قمه بزنید. سامرا شهری است که اغلب ساکنان آن اهل سنت هستند سال هاست که همین اهل سنت از شیعیان پذیرایی می‌کنند، بزرگان نقل کرده‌اند فرد مداحی هرروز در سامرا روضه حضرن زهرا (سلام الله علیها) می‌خواند که پس از پیگیری با چند واسطه متوجه شدند فردی در سفارت انگلیس بانی این روضه خوانی بوده است. بنده اطلاع دارم امروز کسانی به نام تاجر پیدا شده‌اند که پول از عربستان و سفارت انگلستان می‌گیرند و خرج قمه زنی می‌کنند و به هیئاتی که قمه زنی کنند اهدا می‌کنند.

آیت الله اراکی در پایان تصریح کرد: امروز دشمنان می‌خواهند ایران را به سوریه تبدیل کنند و سنی‌های ایران را که در جنگ و انقلاب حضور داشتند، در نقاط مختلف کشور علیه شیعیان بکار بگیرند باید امروز هوشیار باشیم و بحث وحدتی که رهبری بر آن تاکید دارد‌‌ همان است که امام صادق (علیه السلام) گفته است. امام صادق (ع) با اهل سنت چه رفتار و کرداری داشتند که علمای آن‌ها پای منبر ایشان بودند؛ رهبری نیز می‌گوید همین گونه رفتار کنید و‌‌ همان سخنانی است که آیت الله العظمی بروجردی و مراجع راستین بر آن تاکید داشته‌اند.

***خطر تشیع انگلیسی از داعش بیشتر است

محمد حسینی پژوهشگر حوزه و دانشگاه در خصوص ویژگی ها اسلام آمریکایی بیان کرد: در برابر اسلام فقاهتی که براساس مبانی اسلام محمدی (ص) ما با اسلام آمریکایی مواجه هستییم.

این پژوهشگرحوزه و دانشگاه درخصوص علل راه اندازی این اسلام تصریح کرد: دشمن متوجه شد به طور مستقیم نمی تواند به اسلام ضربه زند و در راستای جنگ نرم سعی کرد با انحراف در فرق اسلامی ، با ندای حق طلبی اسلام مبارزه کند.

حسینی درباره اینکه چرا به این اسلام لقب آمریکایی داده است ، ابراز کرد: در برابر نظام اسلامی، نظام سلطه و استکبار است که سردمدار این نظام نیز ، نظام آمریکا می باشد ، لذا وقتی گفته می شود اسلام آمریکایی در دل این اسلام آمریکایی اسلام های متفاوتی وجود خواهد داشت  که سردمداران آن سردامدار نظام سلطه و استکبار است.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها در میان فرق اهل سنت ، القاعده را ایجاد کردند البته منظور این نیست که اعضای القاعده آمریکایی هستند بلکه یعنی توسط نظام استکبار رشد پیدا کرده است.

حسینی تشریح کرد: در سال ۱۹۴۰ در امریکا همایشی با حضور مسلمانان مقیم به صورت بسیار پر شور برگزار شد. این امر باعث شد که امریکا به فکر بیافتد که تجمع مسلمانان را به عنوان یک خطر معرفی کند لذا تصمیم گرفت از دل این افراد ، خشونت گرایان و افراطی گرایان را پیدا کنند و به جان خود مسلمانان بیاندازند لذا کم کم زمینه را برای رشد القاعده محیا کردند .

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در حوزه تشیع نیز دستان نظام سلطه و استکبار وارد شد و جریان های انحرافی شیعی را راه انداختند .

وی تشریح کرد: جریان افراطی شیعی با سو استفاده از عواطف و احساسات مذهبی و عقیدتی و کم سوادی عده توانستند جریان انحرافی را در دل شیعه به راه بیاندازند .

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه  افزود: همانطور که در تاریخ داریم زمانی که انگلیسیها هند را به عنوان مستعمره خودش قرار داده بود گفته بودند که شما بیاید و از ما درخواست کنید که ما مراسم ۹ ربیع الاول شعه را رسمی کنیم و بعد از آن ۹ ربیع را در تاریخ انگلیس و هند ثبت کردند و این هم در تاریخ هم آمده است که انگلیس با نگاه مرموزانه خود وارد شد در مشهد برای مباحثی مانند قمه زدن و شعه افراطی هزینه می دادند که قمه بزنید.

وی در ادامه بیان کرد: آیا انگلیسی ها دلشان برای سنت های ما سوخته است که  هزینه می کنند و میگویند قمه بزنید. آیا حفظ اسلام واجب تر است یا پیگیری مسایل تاریخی فرق اسلامی؟

وی بیان کرد: داعش و جریان های افراطی که با حوزه عملیات تروریستی مرتبط هستند ، شاخصه شان مشخص است و حتی اگر کار به جای باریک برسد شیعه و سنی دوشادوش هم با آن مبارزه می کنند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما این طیف یک جنگ مخفی به راه انداختند و با رنگ و لعاب دینی و اعتقادی ، ناجوامردانه وحدت را مخدوش می کنند.

حسینی با بیان اینکه آنان حسادت های شخصی با جمهوری اسلامی دارند، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری  به عنوان ولی فقیه برگزیده شدند افراد مانند آیت الله بهجت از ایشان حمایت کردند ولی این افراد هرچند مبانی ریشه دار ولایت فقیه در تشیع را می شناختند ولی دست به تفسیر به رای زدند و بنای مخالفت با رهبری را گذاشتند.

وی در پایان تاکید کرد: آنها اگر صادق هستند بروند برای شیعیان مظلوم پاراچنار و هند که در اثر افکار افراطی آنان ضربه می خورند، کار کنند نه آنکه در خانه های امن خود بنشینند و دم از شیعه بزنند.

*** قمه‌زنی و دشنام سیر در شهوات است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: اقدامات ناپسندی همچون اهانت به مقدسات دیگران و قمه‌زنی و...که موجب وهن نظام اعتقادی، ارزشی، اخلاقی و سیاسی مکتب اهل‌بیت علیهم السلام به حساب می‌آید چگونه می‌تواند تعظیم شعائر به حساب بیاید... .

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری کارشناس برجسته تاریخ اسلام و عضوهیئت علمی دانشگاه باقر العلوم ،با بیان این که نخبگان جامعه در گذشته از‌‌ همان بدو شکل گیری‌ چنین حرکت‌های افراطی هشدارهای لازم را نسبت به آن می‌دادند، اظهار کرد: تجربه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هر مقطع و برشی، تجربه‌ای متفاوت از دوران قبل است. یکی از نشانه‌های بالندگی نظام جمهوری اسلامی و میراث بزرگ حضرت امام (ره) این است که می‌تواند در برابر شرایط جدیدی که به وجود می‌آید خود را باز تعریف کرده و اگر انحراف و اخلالی در جایی پیش بیاید؛ آن را ترمیم بکند.

وی گفت: یکی از نکاتی که شاید در دهه اخیر بیشتر مطرح شد و نخبگان جامعه از‌‌ همان بدو شکل گیری‌اش هشدارهای لازم را نسبت به آن می‌دادند اما به هرحال عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا این مسئله به شکلی در جامعه رواج پیدا کرده و به یک پدیده عمومی تبدیل شد، مسئله اقدام به پاره‌ای از فعالیت‌ها است که به نام دین، اسلام، مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و ولایت در جامعه صورت می‌گیرد اما با معیارهایی که دین در اختیار ما گذاشته است سازگاری ندارند.

عضوهیئت علمی دانشگاه باقر العلوم با اشاره به این که مسئله افراط مذهبی و افراط در اعمالی که با نام دین صورت می‌گیرد یکی از مصادیق این مسئله است، تصریح کرد: شاید در توضیح این قسمت چندان نیاز به ذکر نمونه نباشد که ما در پاره‌ای از فعالیت‌ها به ویژه آنهایی که به نحوه و چگونگی دفاع از راه اهل بیت علیهم‌السلام پیوند پیدا می‌کنند، شاهد بودیم که یک گروهی با روش‌هایی مانند تحقیر دیگر مسلمانان مثل دشنام گفتن به افرادی که شیعه نیستند و با اهانت به مقدسات برادران و خواهران اهل سنت ما، می‌خواستند از مکتب ما دفاع بکنند.

حجت‌الاسلام الویری افزود: قسم دیگر این روش‌های ناپسند، ترویج اقداماتی است که موجب وهن نظام اعتقادی، ارزشی، اخلاقی و سیاسی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به حساب می‌آید. رفتارهایی همچون گونه خاصی از فعالیت‌ها مانند قمه زنی که به نام پاسداشت حرمت امام حسین علیه‌السلام صورت می‌گیرد، اما در عمل هیچ رابطه‌ای میان این فعالیت‌ها و پاسداشت آن حضرت و عزاداری برای ایشان وجود ندارد که چگونه این اقدام می‌تواند تعظیم شعائر به حساب بیاید و رفتاری برای عزاداری امام حسین علیه‌السلام باشد.این دو نمونه از رفتارهایی بود که آن را ذکر کردم؛ البته می‌توان نشانه‌های دیگری از این قسم رفتار و اندیشه پیدا کرد. نمونه‌هایی هستند که می‌تواند به تنهایی برای اظهار نظر در رابطه با این نوع از رفتار‌ها کفایت بکند.

وی خاطر نشان کرد:چرایی رواج یافتن این نوع از رفتار‌ها خود بحث دیگری است اما اگر بخواهیم به صورت کلی این مسئله را تحلیل کنیم که چرا در یک جامعه چنین رفتارهایی به وجود می‌آید که به نام دین و مذهب اقداماتی صورت می‌گیرد که در عمل از شاخصه‌های دین و مکتب فاصله دارد، می‌توانیم به خطبه 88 نهج البلاغه مراجعه کرده و از زبان امیرالمونین علیه‌السلام آن را تحلیل بکنیم.

وی گفت: فراز «لا یقْتصُّون أثر نبِیٍّ، ولایقْتدُون بعملِ وصِیٍّ» در این خطبه به این معنا است که ما هر عملی که انجام می‌دهیم حتی اگر مسئله دفاع از قرآنمان باشد باید نحوه ایثار را هم از قرآن اخذ کرده باشیم. افرادی که این کارها را انجام می‌دهند اگر کارشان مبنای دینی که برآمده از قرآن، روایت و یا توصیه پیامبر صلی‌الله علیه و آله وسلم باشد که اگر آن حضرات فرموده باشند اگر می‌خواهید از ما دفاع کنید بروید در ملا عام و در حضور کسانی که به خون ما تشنه هستند اهانت کنید را باید اثبات کنند و اگر نتوانند اثبات کنند، معلوم می‌شود که اینها برخواسته‌های ذهنی این افراد است.

سردبیر فصلنامه تاریخ اسلام افزود: امیرالمومنین علیه‌السلام در ادامه به زیبایی می‌فرمایند: «لا یعِفُّونعنْ عیْبٍ» به این معنا که این افراد خود را از عیب برکنار می‌دانند و نسبت به عیوب پاکدامنی نداشته و انصاف را نسبت به عیب رعایت نمی‌کنند. هرکس ممکن است دچار عیبی شود و پاکی سیرت و صورت، رفتار، منطق و گفتار در رفتار این افراد به چشم نمی‌خورد. «یعْملُون فِی الشُّبُهاتِ»؛ به شبهاتی عمل می‌کنند که با نگاه دقیق فقهی قابل دفاع نیست و اگر یک موضوع ضعیفی را در جایی پیدا کرده و به آن تمسک بکنند یا یک عالمی در یک گوشه‌ای رفتاری را انجام داده است و آن‌ها آن رفتار را بخواهند به عنوان معیار خود قرار بدهند، این عمل در گستره شبهات است. دین ما دین بینات است و ما راه زندگی خود را براساس دین باید به گونه‌ای انتخاب بکنیم که به صورت کامل روشن باشد و هیچ انحراف، احتمال، کجی و گمراهی در آن وجود نداشته باشد.

الویری با اشاره به فراز‌های دیگر این خطبه نهج‌البلاغه،در بیان خصیصه‌های این افراد، گفت: حضرت می‌فرمایند «ویسِیرُون فِی الشّهواتِ»، شهوت در اینجا به معنای برآوردن تمنیات مادی نیست بلکه به معنای آن است که انسان‌ها خود به آن اشتها دارند. این نوع دفاع از اهل بیت علیهم‌السلام با این اشکال ناپسند طبق فرموده امیرالمومنین علیه‌السلام سیر در شهوات است و این نوع از اعمال خودساخته‌هایی است که انسان با روش‌های من درآوردی می‌خواهد به اهل بیت علیه‌السلام خدمت بکند. در صورتی که اهل بیت علیهم السلام به صراحت از این نوع اعمال تبری جسته‌اند و پیروان خود را از انجام آن‌ها باز داشته‌اند و هیچ‌گاه نمی‌خواستند که با توهین به مقدسات دیگران خود را اثبات بکنند.

وی اظهار داشت: حال اگر یک عالم دینی در یک گوشه کاری را انجام داده باشد رفتار او برای ما حجیت ندارد بلکه این رفتار معصومین علیهم‌السلام است که برای ما حجیت دارد. برای مثال در تاریخ نیامده است که مثلا امام صادق علیه‌السلام برای جد بزرگوار خود اینچنین عزاداری کرده باشند. آنچه قابل توجه است این است که این گونه افراد در این موارد وقتی به سلیقه خود عمل می‌کنند، عملا به این حال می‌افتند که خود را معیار درستی یا نادرستی می‌انگارند.

حجت الاسلام الویری با بیان این که طبق فرمایش حضرت امیر(ع) این افراد ممکن است نماز، روزه و... خود را از قرآن و روایات بگیرند اما رفتاری که تحت عنوان دفاع از اهل بیت علیهم السلام انجام می‌دهند، خلاف خواست آنان است، گفت: برای مثال به نام دین به مقدسات دیگران اهانت کرده و یا به دیگر مسلمانان توهین می‌کنند درحالی که آن‌ها نیز به خدای واحد اعتقاد دارند، پنج نوبت نماز می‌خوانند و یا برخی از برادران اهل سنت هستند که به طور جدی نسبت به اهل بیت علیهم السلام شناخت و محبت دارند و حتی نوشته‌هایی از آن‌ها یا مقتل خوانی و عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام در میان آن‌ها دیده شده است. این یک مسئله غیر قابل انکار در جامعه ما است که محبت اهل بیت علیهم السلام در دل اهل سنت جای دارد.

عضوهیئت علمی دانشگاه باقر العلوم ادامه داد: شگفت آور اینکه افرادی که در نوعی ترویج عوام فریبی در دین داری و ترویج سطحی نگری در دین سهیم بودند و از تمام توان خویش برای معرفی این نوع از دین بهره بردند اینک موضعی گرفته‌اند که گویی هیچ انتقادی متوجه این‌ها نیست و از یک موضع قدرت این مسائل را نقد می‌کنند. این درد وجود دارد که افرادی که نسبت به این نوع از فتار‌ها موضع می‌گیرند و اظهار نظر می‌کنند در یک مقطعی خودشان نسبت به رواج این نوع از رفتار‌ها شریک بودند یا خودشان آن را گسترش داده‌اند و لااقل با سکوت غیر حکیمانه خویش در رواج و نهادینه کردن آن‌ها مشارکت داشتند. این نکته‌ای است که در واقعیت وجود دارد.

الویری همچنین با بیان این که بین این افراطی که در رفتارهای مذهبی وجود دارد، جای شکر باقی است که در سه سال اخیر نسبت به این آفت مدیریت آشکارتری صورت می‌گیرد زیرا در 15 سال اخیر این رفتار‌ها ذره ذره رشد کرده است، گفت: این آفتی که در این تندروی مذهبی وجود دارد باید اثبات بکنند که این روش برگرفته از قرآن و روش پیامبر و اهل‌بیت علیهم ‌السلام است، همانند این آفت را در عالم سیاست هم داریم، تندروی سیاسی در جامعه ما تفاوت ماهوی با تندروی مذهبی ندارد زیرا در تندروی سیاسی نیز این مسائل مطرح است. به دلیل اینکه معتقدیم رفتارهای سیاسی رنگی از دین به خود دارد و تمایزی میان رفتار سیاسی و رفتار مذهبی قائل نیستیم که البته باید هم اینگونه باشد، همانند این اشکال در سیاست هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر جلوی این تندروی‌های سیاسی به موقع گرفته می‌شد و گرفته بشود فضای سالم به عرصه سیاسی کشور باز می‌گردد، درست مانند تندروی مذهبی که اکنون شاهد هستیم آن سکوت سر از کجا درآورد. عین این بحث در سیاست هم وجود دارد. اگر ما دیر با این تندروی‌ها مقابله کنیم دیر یا زود شاهد پیامدهای منفی آن خواهیم بود اگرچه اکنون نیز شاهد پیامدهای منفی آن هستیم.

این پژوهشگر تاریخ و کارشناس مذهبی گفت: معمولا کسانی که این تندروی‌ها را دارند خود از نتیجه رفتارشان بهره‌مند نیستند و ثمره این درخت نصیب آن‌ها نخواهد شد. خوارج هیچ‌گاه آنچه که می‌خواستند را به دست نیاوردند و دیگران از عمل آن‌ها بهره بردند؛ بعد از شهادت امیرالمومنین علی علیه ‌السلام این بنی امیه بودند که به قدرت رسیدند نه خوارج. ما در  صحنه مسائل مذهبی کشورمان هم رواج این هیئت‌های مذهبی که با این جریان و آسیب همراه بود، سرانجام دیدیم کسانی که پایگاه‌شان در کشورهای عربی و اروپایی بود بهره آن را بردند و کسانی که غیر حکیمانه سکوت کردند سود زیادی از این مجالس نبردند.

*** تکفیری برخاسته از سنی با افراطی برخاسته از شیعه فرقی ندارد

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه می‌گوید: آن اهل تسننی که پس از انحراف تبدیل به داعش و جریان تکفیری شدند و شیعیانی که موجب وهن دین شده دیگران را تکفیر می‌کنند، هر دو از یک ریشه هستند و بر اساس خودمحوری و نگاه سلیقه‌ای به دین حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین المللی نهج درباره آموزه‌ انعکاس اندیشه تقریبیِ مبتنی بر وحدت بین مذاهب اسلامی در کتاب شریف نهج البلاغه گفت: به‌نظر من سید شریف رضی (رحمة الله علیه) نهج البلاغه را واقعاً بر اساس اصل تقریب جمع‌آوری کرده است، مثلاً شما ببینید که خطبه شقشقیه را که در نهج البلاغه آورده‌اند، واقعاً از این منظر قابل توجه است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه ادامه داد: مثلاً یک جای دیگر در همین نهج‌البلاغه دارد که خلیفه دوم می‌خواسته با لشکری برای جنگ از شهر حرکت کند، اما حضرت امیرالمؤمنین(ع) به او می‌گوید: نروید، زیرا احتمال شکست وجود دارد و اگر تو شکست بخوری می‌گویند «اسلام شکست خورده است».

وی اظهار کرد: در زمان حکومت خود حضرت امیر(ع) اولین کسی که حقوق بازنشستگی را برای اهل کتاب مقرر کرد، خود حضرت بود. یک مسیحی پیرمرد نجار بود که نابینا شده بود و بعد از مدتها کار و زحمت به‌ضرورت گدایی می‌کرد. حضرت امیر(ع) با عده‌ای رد می‌شدند و این پیرمرد را دیدند و گفتند: این چرا گدایی می‌کند؟ همراهان گفتند: برویم، او مسیحی است. ولی حضرت فرمود: نه، همین الآن برای او از بیت المال حقوق بازنشستگی  مقرر کنید.

بنابراین وقتی به سیره و آموزه‌های ائمه معصومین(ع) رجوع کنیم، درمی‌یابیم که واقعاً زندگی ائمه(ع) و نهج البلاغه این‌گونه است که دیدگاهی که آن بزرگواران نسبت به انسان‌ها دارند، چه موافق آنها باشند، چه مخالف، دارای احترام، محبت، علاقه و عزت انسانی است؛ از نظر آن بزرگواران همه در سایه اسلام از حقوق انسانی برخوردار هستند و ما هم باید رفتارمان را با این دیدگاه هماهنگ کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش «علی‌رغم اینکه عده‌ای با انتساب خود به اهل تسنن رویکردهای افراطی و تکفیری را برگزیده‌اند و شیعیان را تکفیر می‌کنند، دیده می‌شود بین شیعیان هم عده‌ای که متعلق به جریان خاصی هستند، با شعار محبت به اهل‌بیت(ع) و دشمنی با دشمنان آنها دست به افراط‌گرایی می‌زنند و با اعمالشان موجب وهن اعتقادات ما می‌شوند، اینها چه توجیهی دارد؟» گفت: به‌نظر من این جریانات اگر واقعاً علاقه‌مند به شیعه و تشیع بودند، هرگز این کارها را نمی‌کردند.

حجت‌الاسلام دین‌پرور ادامه داد: اینها دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند و می‌خواهند دیدگاه خودشان را به دین تحمیل کنند، یعنی نمی‌خواهند از دین معارف و آموزه‌های آن را بگیرند و این آموزه‌ها را روش عملی زندگی خود قرار بدهند و در زندگی خودشان اعمال کنند، بلکه اینها دوست دارند سلیقه‌ای برخورد کنند. اینها می‌خواهند کاری که خودشان فکر می‌کنند درست است انجام شود، نه اینکه مذهب یا دینشان جامه عمل بپوشد.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج البلاغه درباره نسبت افراط‌گرایان سنی و شیعه گفت: به‌نظر من افراط‌گرایانی که از شیعه برمی‌خیزند و افراط‌گرایانی که برخاسته از اهل تسنن هستند، فرقی با هم ندارند. اینها هر دو از یک ریشه هستند، هم آن اهل تسننی که پس از انحراف تبدیل به داعش و جریان‌های تکفیری می‌شوند و این شیعیانی که موجب وهن دین شده و دیگران را تکفیر می‌کنند، هر دو گروه از یک ریشه هستند و بر اساس خودمحوری و نگاه سلیقه‌ای به دین حرکت می‌کنند؛ آنها دنبال خودشان هستند و اصلاً کاری به دین و اعتقادات ندارند.

***آبشخور شیعه لندنی کجاست

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه، در تشریح شاخص‌های شیعه لندنی گفت: تشیع لندنی خواسته یا ناخواسته یک نوع وابستگی به لندن دارد و در پازل بازی غربی‌ها قرار می‌گیرد و از حمایت سیاسی و مالی انگلیسی‌ها برخوردار است.

سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره شاخص‌ها و ویژگی‌های تشیع لندنی و تسنن آمریکایی گفت: مهم‌ترین شاخصه شیعه لندنی و سنی آمریکایی این است که رویکرد و مواضع این افراد و گروه‌ها با سیاست همیشگی پیر استعمار، انگلیس خبیث و آمریکا مطابقت دارد.

وی افزود: در طول تاریخ رفتار انگلیسی‌ها در جهان اسلام مبتنی بر اصل ثابت و همیشگی « تفرقه بینداز و حکومت کن» بوده است. اگر مواضع برخی گروه‌ها و تشکل‌هایی که امروزه با عنوان «شیعه لندنی» مطرح هستند مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که جهت‌گیری و رویکرد اصلی این گروه‌ها به نحوی است که جهان اسلام را دچار تفرقه می‌کنند و بر اختلافات دنیای اسلام می‌افزایند.

سردار جوانی اظهار کرد: شیعه لندنی با طرح برخی مباحث حساسیت‌آفرین و انجام مجموعه‌ای از اقدامات باعث می‌شود اختلاف میان شیعه و سنی تشدید شود و این مسئله دقیقا در راستای سیاست‌های پیر استعمار است تا از طریق ایجاد این اختلافات اهداف خود را در جهان اسلام دنبال و تأمین کند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه عنوان کرد: شاخص دیگر تشیع لندنی این است که خواسته یا ناخواسته یک نوع وابستگی به لندن دارند و در پازل بازی غربی‌ها قرار می‌گیرند و از حمایت سیاسی و مالی انگلیسی‌ها برخوردار هستند.

وی تأکید کرد: امروزه اگر به دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم هم گروه‌های تکفیری و سلفی در میان اهل سنت و هم گروه‌های تندرو و افراطی معروف به شیعه لندنی در میان شیعیان مورد حمایت و پشتیبانی غربی‌ها به ویژه آمریکا و انگلیس قرار دارند و به عنوان نمونه عمدتا شبکه‌های ماهواره‌ای کسانی که به شیعه لندنی معروف هستند در اروپا و به ویژه انگلیس قرار دارد.

جوانی ادامه داد: در واقع اگر مهم‌ترین مصلحت امروز جهان اسلام وحدت، همدلی و یکپارچگی مسلمانان باشد تا دنیای اسلام بتواند به صورت متحد در یک جبهه واحد در مقابل دشمنان عمل کند در این میان کسانی که به عنوان شیعه لندنی و سنی امریکایی مطرح هستند دقیقا در نقطه مقابل این انسجام و وحدت حرکت می‌کنند و پرچمی که بر دست گرفته‌اند پرچم اختلاف‌آفرینی و تفرقه‌افکنی است.

منبع:قدس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: