عقیق:حجت الاسلام حسینعلی فعالی شامگاه چهارشنبه در نشست با هیئتهای مذهبی اظهار داشت: آماده کردن مردم برای مواجه و روبرو شدن با دوران غیبت از سالها پیش از غیبت امام مهدی(عج) و از زمان جد بزرگوارشان حضرت امام هادی(ع) و پدر گرامی ایشان، امام حسن عسکری(ع) آغاز شده بود و آن امامان بزرگوار رابطه خود را با مردم کم کرده و آنها را درامور مختلف اعتقادی و فقهی به فقها و محدثان شیعه که درمراکز شیعه نشینی مانند قم حضور داشتند، ارجاع میدادند، تا به تدریج مردم با امرغیبت آشنا و با این رویه خو بگیرند.رئیس اداره تبلیغات اسلامی گلوگاه درادامه عنوان کرد: در روایات آمده است که امام هادی(ع) خود را از بسیاری از شیعیان پوشیده میداشت و جز تعداد اندکی از یاران خاصّ آن حضرت، ایشان را نمیدیدند و هنگامی که امرامامت به ابومحمد امام حسن عسکری(ع) منتقل شد، ایشان چه با یاران خاص خود و چه با مردم عادی از پشت پرده سخن میگفت مگر هنگامی که آن حضرت برای رفتن به دارالخلافه از خانه خارج میشد و این شیوه از سوی این دو امام معصوم در پیش گرفته شد تا مقدمهای برای غیبت صاحبالزمان (عج) باشد ومردم با این شیوه خو گرفته و غیبت را انکار نکنند.این مسئول فرهنگی در بیان فلسفه غیبت نیز ابراز داشت: حکمتها و اسرار زیادی درغیبت امام زمان(عج) وجود دارد که امتحان بندگان از آن جمله است زیرا به واسطه غیبت، مخصوصاً اگر سر آن معلوم نباشد مرتبه ایمان و تسلیم افراد در برابر تقدیر الهى ظاهر می شود و قوت تدین و تصدیق آنان معلوم و آشکار مى شود.حجت الاسلام فعّالی تصریح کرد: در دوره غیبت، ملت های جهان به تدریج براى ظهورآن مصلح حقیقى و سامان دهنده وضع بشر، آمادگى علمى، اخلاقى وعملى پیدا می کنند، زیرا ظهور آن حضرت (عج) مانند ظهور انبیاء و سایر حجج نیست که مبتنى بر اسباب و علل عادى و ظاهرى باشد بلکه روش ایشان در رهبرى جهان مبنى بر حقایق و حکم به واقعیات و ترک تقیه، شدت در امر به معروف و نهى از منکر و مؤاخذه سخت از اعمال و ارباب مناصب و رسیدگى به امورآنها ست که انجام این امور نیاز به تکامل علوم و معارف و ترقى و رشد فکرى و اخلاقى بشر دارد بطورى که استعداد عالم گیر شدن تعالیم اسلام و جهانى شدن حکومت احکام قرآن فراهم باشد.منبع:مهر