16 فروردين 1402 15 رمضان 1444 - 34 : 06
کد خبر : ۴۳۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
ممکن است این سؤال در ذهن برخی افراد شکل گرفته باشد که چگونه رسول گرامی اسلام(ص) با این که خاتم پیامبران می باشد، یا امیرالمؤمنین علی(ع) با آن سابقه درخشان در اسلام، یادبودی مثل اربعین نداشته باشند، ولی زیارت اربعین حضرت سیدالشهداء(ع) از سوی حضرات معصومین(ع) مورد سفارش، بلکه تأکید فراوان شده است و حتّی یکی از صفات مؤمن را زیارت اربعین شمرده اند.
عقیق: علت بزرگداشت اربعین، موارد متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می گردد.
1- فداكارى هاى امام حسين(ع) نقش ویژه ای در حیات مجدد دين اسلام داشته است؛ زنده نگه داشتن و گراميداشت روز عاشورا و اربعين، در حقيقت زنده نگه داشتن دين اسلام و مبارزه با دشمنان دين است؛ چون آن حضرت با خون خود دين اسلام را حیات دوباره بخشید.
2- مصيبتى كه حضرت امام حسين(ع) با آن مواجه شد، براى هيچ امام و پيامبرى پيش نيامده است و مصيبت امام از همه مصيبت ها بزرگ تر و سخت تر بود. اگر عامل ديگرى هم در كار نبود، همين عامل كافى است كه نشان دهد چرا براى سیدالشهداء بيش از امامان ديگر و بيش از پيامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم عزادارى کرده و مراسم متعددى بر پا مى كنيم.
3- دژخیمان طاغوتی در محرم سال 61 حسين بن على علیهماالسلام، اولاد، خويشان و ياران آن حضرت را كشته و اسيران كربلا را به كوفه و شام بردند و اسراء داغديده روز اربعين شهادت امام حسين علیه السلام و ياران آن حضرت به كربلا رسيدند و همه مصائب روز عاشورا در آن روز تجديد شد؛ آن روز روز سختى براى خاندان پيامبر نام گرفت.
4- دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسين علیه السلام قصد نابود كردن دين اسلام را داشتند. دشمنان امام تلاش كردند تا حادثه كربلا به كلّى فراموش شود و حتى گاهى كسانى را كه براى زيارت سیدالشهداء مى رفتند، گرفته، شكنجه مى كردند یا مى كشتند.
در زمان متوكل عباسى همه قبرهاى كربلا را شخم زده و مزرعه كردند و مردم را از آمدن براى زيارت قبر امام حسين علیه السلام منع كردند. شيعيان هم براى مقابله با اين توطئه از هر مناسبتى برای زیارت آن حضرت استفاده مى كردند که يكى از اين مناسبت ها روز اربعين است.
5- يكى از نشانه هاى مؤمن زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين است. از حضرت امام حسن عسكرى(ع) روايت شده است كه علامت مؤمن پنج چيز است: پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه روز، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشانى بر خاك نهادن در سجده و بسم الله را بلند گفتن.(1)
پیشوای یازدهم شیعیان جهان در این روایت شریف یکی از صفات مؤمن را زيارت امام حسین(ع) در اربعين بر شمرده اند.

پی نوشت:
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
(1) مفاتيح الجنان، ص 545، در اعمال ماه صفر، روز بيستم صفر.
منبع:حوزه
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: