08 اسفند 1400 26 رجب 1443 - 22 : 23
کد خبر : ۴۱۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۷
آیا شما را به چیز برتر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم کشنده و دین برانداز است.
عقیق:اصلاح ذات بین به معنای زدودن دشمنی ها و تبدیل آن به آشتی و دوستی و صمیمیت است که از مهم ترین برنامه های اسلام است.

خدا در قرآن می فرماید: «از خدا پروا کنید و میان خود صلح و آشتی برقرار سازید.»۱
و اگر زنی از ناسازگاری یا روی گردانی شوهرش بیم داشته باشد بر آن دو گناهی نیست که [او با گذشت از بخشی از حقوقش] میان خودشان صلح و سازش برقرار کنند و سازش بهتر از جدایی است.۲

و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر پیکار کنند، میان آنان صلح و سازش برقرار سازید؛ پس اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری ستم و تعدی کرد، با آن گروه که ستم می کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد و حکم او را گردن نهد. پس اگر بازگشت، و حکم خدا را گردن نهاد میان آن دو گروه صلحی عادلانه برقرار کنید.۳

همه مؤمنان- چه آنان که با یکدیگر در ستیزند و چه غیر آنان- جز این نیست که با یکدیگر برادرند، پس بر شما فرض است که میان دو گروه از برادرانتان که با یکدیگر در ستیزند صلح و سازش برقرار کنید.۴

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: برترین صدقه، اصلاح میان مردم است. ۵
در تعلیمات اسلامی اصلاح چنان اهمیتی دارد که امیرمؤمنان علی سلام الله علیه در بستر شهادت به فرزندان خود و به همه مؤمنان فرمود: من از جدّتان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: اصلاح میان خودتان از عموم نمازها و روزه ها ۶ برتر است.۷

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در بیان دیگری در اهمیت این موضوع می فرماید: آیا شما را به چیز برتر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم کشنده و دین برانداز است. ۸
امام صادق سلام الله علیه خطاب به شاگرد خود مفضل بن عمر (مسئول امرو مالی امام) می فرماید: اگر میان دو نفر از شیعیان ما نزاعی پیش آمد با هزینه کردن از مال من میان آن دو آشتی برقرار کن.۹

پی نوشت:
۱. سوره انفال، آیه ۱.

۲. سوره نساء، آیه ۱۲۸.
۳. سوره حجرات، آیه ۹.
۴. سوره حجرات، آیه ۱۰.
۵. کنزالعمال، ج۳، ص۵۸.
۶. به گفته شیخ طوسی(ره)، مراد، نماز و روزه مستحب است. بحار الانوار، ج۷۳، ص۴۴.
۷.نهج البلاغه، نامه ۴۷.
۸. تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج۱، ص۳۹.
۹. الکافی، ج۲، ص۲۰۹.
۱۰. مفاتیح الحیات، ص۵۰۱-۵۰۲.
منبع:افکار
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: