پای درس اخلاق آیتالله جوادیآملی:
آيت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود فرمودند: انسان می تواند مظهر محیی يعنی حياتبخش قرار گيرد و انسان اگر ربانی باشد می تواند مظهر محیی قرا گیرد. خود حيات نيز يا ظاهری است مثل اينکه انسان بتواند موجود مردهای را حيات بخشد و يا حيات ملکوتی است که بتواند روح انسانيت را در افرادی که در مرز ِ حيوانيت هستند زنده کند.
عقیق: آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق اخیر خود بیاناتی فرمودند که متن آن در پی می آید.
ايشان در این جلسه به اوصاف مشترک بين حضرت آدم(ع) و بنيآدم پرداخته و ابراز داشتند:
نام آدم(ع) در قرآن دارای اوصافی است که برخی مربوط به شخص آن حضرت است و برخی نيز اوصافی است که مشترک بين آن حضرت و افراد انسان است. خداوند نيز فرموده است که انسان از جنس فرشته و يا از جامدات و نباتات نيست بلکه ملفق از طبيعی و ماوراء طبيعی است.
ایشان شيطان را دشمن سرسخت انسان معرفی داشته و بيان داشتند:
شيطان دشمن سرسخت بنیآدم است. او با آدميت آدم و با انسانيت انسان دشمنی دارد و اگر انسان در گروه شيطان درآمد ديگر با او کاری ندارد. تلاش شيطان اين است که انسان را از بهشت خارج کند.
مفسر بزرگ قرآن کريم بهشت را نيز داراي اقسامی دانسته و تصريح کردند:
بهشت دو قسم است که يک قسم آن غير منقول است که بعد از قيامت میباشد و قسم دوم منقول است که هم اکنون موجود است چرا که طبق فرمايش امام صادق(ع) در مواجهه با سئوال فردی که از بهشت پرسيد فرمودند: شما هم اکنون در بهشت هستيد؛ کسي که ولايت ما اهلبيت را دارد، هم اکنون در بهشت است لذا مراقب باشيد از اين بهشت بيرون نرويد و البته به تعبير قرآن برخی ها نيز هم اکنون در جهنماند ﴿فَاتقُوْا النارَ التِي وَقُودُهَا الناسُ وَالحِجَارَةُ﴾ مثل کسانی که مال يتيم و رشوه میخورند.
ايشان علت حياتبخش بودن برخی انسانها را متصل بودن به خداوند دانسته و اشاره کردند:
دَم مسيحائی چون به دَم الهی وصل است حياتبخش است. اين راه رفتنی و اين کار شدنی است چرا که انسان میتواند خليفه خدا در احياء باشد. حال اگر نمیتوانيم ديگران را زنده کنيم لا اقل از مرگ خود جلوگيری کنيم و عيسا و موسای خود باشيم.
ایشان در پايان به تعريف صحيح از جدال أحسن که در قرآن هم آمده است پرداخته و فرمودند:
جدال أحسن اين است که انسان حرف مقبولی را به مخاطب ارائه کند همچنانکه خداوند با يهوديها درباره ولادت حضرت عیسی(ع) با جدال أحسن سخن میگويد و میفرمايد مثل جريان حضرت آدم(ع) که ایشان بدون پدر و مادر به دنيا آمد و شما آن را قبول داريد؛ به طريق اولی میتواند حضرت عيسي(ع) را بدون پدر بيافريند.
منبع:فارس