امّا براى امام حسن اين مسئله هنوز مطرح نيست. براى امام حسن حدّاكثر اين مطرح است كه اگر اينها بيايند، بعد از اين چنين خواهند كرد. اينكه "اگر بيايند، بعد از اين چنين مىكنند" غير از اين است كه يك كارى كردهاند و ما الآن سند و حجّتى در مقابل اينها بالفعل داريم.
اين است كه مىگويند: "صلح امام حسن زمينه را براى قيام امام حسين فراهم كرد." لازم بود كه امام حسن يك مدّتى كنارهگيرى بكند تا ماهيّت اموىها كه بر مردم مخفى و مستور بود، آشكار شود، تا قيامى كه بناست بعد انجام گيرد از نظر تاريخ، قيام موجّهى باشد.
پس از همين قرارداد صلح، كه بعد معلوم شد معاويه پايبند اين موادّ نيست، عدّهاى از شيعيان آمدند به امام حسن عرض كردند: "ديگر الآن اين قرارداد صلح كَأنْ لَمْ يَكُنْ است ـ و راست هم مىگفتند زيرا معاويه آن را نقض كرد ـ و بنابراين، شما بياييد قيام كنيد." فرمود:"نه، قيام براى بعد از معاويه. يعنى كمى بيش از اين، بايد به اينها مهلت داد تا وضع خودشان را خوب روشن كنند، آن وقت، وقت قيام است." معنى اين جمله، اين است كه اگر امام حسن در آن وقت نبود و بعد از شهادت اميرالمؤمنين، امامحسين خليفه شده بود، قرارداد صلح امضا مىكرد، و اگر امام حسن تا بعد از معاويه زنده بود، مثل امام حسين قيام مىكرد، چون شرايط مختلف بوده است...»
کدخبرنگار:212006