05 دی 1400 22 جمادی الاول 1443 - 34 : 11
کد خبر : ۳۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
اعزام زائران ایرانی به مقاصد زیارتی از جمله عراق و عربستان سال‌هاست که به صورت گروهی و کاروانی انجام می‌شود اما سفر شیعیان سایر کشورها که مشتاق زیارت بارگاه امام هشتم (ع) هستند، بیشتر به صورت انفرادی و خانوادگی به ایران می‌آیند.
عقیق: سفرهای کاروانی و گروهی هموطنان به مقاصد زیارتی از جمله عتبات عالیات در عراق و حرمین شریفین در عربستان همواره مورد تاکید سازمان حج و زیارت قرار دارد اما در مقابل برنامه منسجمی برای ورود زائران به صورت گروهی برای زیارت اماکن متبرکه در ایران ارایه نشده است.

بارگاه حضرت امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) در مشهد مقدس از دیرباز کانون توجه شیعیان مشتاق از سراسر جهان بوده و به همین خاطر دولت قصد دارد تا این شهر را به همراه شهر‌های قم و مشهد به منطقه آزاد زیارتی تبدیل کند تا ورود زائران خارجی به این شهرها تسهیل شود.

نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی از معدود نمایندگی‌های این سازمان در داخل کشور است که قصد دارد با مشارکت بخش خصوصی، ورود زائران دیگر کشورها به ایران را هدفمند کند و در سه سال گذشته فعالیت‌هایی را برای ورود زائران افغان آن هم به شکل گروهی آغاز کرده است.

ˈمحمدرضا امینی مشهدیˈ رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی که بیشتر در زمینه سفر زائران افغان فعالیت می‌کند، در این باره گفت که با این برنامه‌ریزی، تا نیمه دی ماه سال جاری بیش از 14 هزار افغان به قصد زیارت در قالب کاروان به ایران سفر کردند.

این زائران در مدت یک ماه اقامت و با پرداخت مبلغی بین 700 تا 800 هزار تومان به مشهد و قم سفر می‌کنند بی آنکه از بازگشت به کشور خود اجتناب کنند و در ایران بمانند.

امینی تاکید می‌کند که برگزاری این کاروان‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد مقدس، تنها نقش تسهیل کننده دارد و البته بر کار بخش خصوصی نیز نظارت می‌کند.

در شرایطی که ˈمنوچهر جهانیانˈ معاون گردشگری کشور تعداد گردشگران ورودی از افغانستان را در نیمه نخست امسال بیش از 197 هزار نفر برآورد می‌کند و از افغانستان به عنوان بازار چهارم جذب گردشگر برای ایران خبر می‌دهد، انتظار بر این است که ضابطه مند شدن سفر گروهی افغان‌ها به ایران نیز در دستور کار نهادهای متولی قرار گیرد.

رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اصرار دارد که هزینه های سفر گروهی زائران افغان در حد پایین نگه داشته شود تا شیعیان و ارادتمندان امام هشتم(ع) امکان این سفر معنوی را بیابند و از این رو از تلاش و رایزنی با نهادهای استان خراسان رضوی برای راه‌اندازی خانه‌های ارزان‌قیمت خبر می‌دهد تا زائران افغان به جای اقامت در خانه بستگان و آشنایان خود، در مدت اقامت در ایران در این خانه ها ساکن شوند.

امینی می گوید: در شرایطی که سفر زائران ایرانی به عراق و عربستان به صورت گروهی و در قالب کاروان صورت می‌پذیرد، چرا نباید این سیستم را برای زائران ورودی به کشور اعمال کرد.

رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه استان‌های مرزی کشور باید برای جذب و ورود زائران دیگر کشورها آماده باشند، گفت: با توجه به موفقیت در ورود زائران افغان به شکل کاروانی، در صدد هستیم در آینده نزدیک این الگو را برای ورود زائران ترکیه و پاکستان نیز اعمال کنیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا
کد خبرنگار 211007
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: