میراث ماندگار این استاد متبحر در ادبیات توسط انتشارات اسوه وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه در 6جلد به چاپ رسیده است.
این کتاب که به توصیه رهبر معظم انقلاب تدوین و با دستور معظم له چاپ و منتشر شده است برای طلاب، دانشجویان و سایر علاقه مندان به ادبیات عرب مفید بوده و با تجزیه و ترکیب کلام الهی آشنا می شوند .
دانستن تجزیه و ترکیب آیات شریف قرآن مجید، نقش بسیار مهمی در تفسیر آیات و بهره مندی از آن به صورت صحیح دارد و عدم تسلط کافی به تجزیه و ترکیب آیات می تواند منجر به کج فهمی و تفسیر نادرست آیات شود.
*لزوم تسلط کافی به ادبیات عرب در فهم قرآن کریم
اصلیترین منابع اسلامی را قرآن و سنت تشکیل داده است که به زبان عربی فصیح می باشد به تبع این منابع، سایر کتب اسلامی از علمای بزرگ نیز اکثراً به زبان عربی است و برای استفاده از این منابع ارزشمند، راهی جز فهمیدن دقیق و صحیح این متون نیست و فهمیدن آن در گرو تسلط در حد کفایت به ادبیات عرب است لذا برای فهم و درک دقیق مفاهیم قرآن و سنت، باید به قواعد و ویژگیهای زبان عربی در حد کافی آشنا بود.
* هنرنمایی خداوند در اعجاز قرآن
از سوی دیگر، اعجاز قرآن از جهت ادبی سبب شده تا آیاتش مضامین بسیار بلند و عالی را بهگونهای بلیغ با تشبیهات، تمثیلات، استعارات و کنایات بیان کند، بدون اطلاع از نکات علوم ادبی، نمیتوان توقع فهم صحیحی از این کتاب آسمانی داشت و نویسنده مرحوم استاد آدینهوند تلاش کرده در این کتاب با تجزیه و ترکیب آیات قرآن راهی به سوی فهم درست معانی آن بگشاید.
*امیرالمومنین(ع) صراط مستقیم الهی
آیتالله آدینهوند در تجزیه و ترکیب سوره مبارکه حمد ذیل آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» این گونه ترجمه کرده است؛ ما را به راه راستی که سبب وصول به بهشت و رسیدن به رضای تو باشد راهنمایی فرما، از وجود مبارک امیرالمومنین(ع) نیز روایت شده که معنای این آیه شریفه چنین است:مارا به راه راستی که هدایت فرموده ای ثابت بدار، تا همیشه مطیع تو باشیم.
درتفسیر" برهان و نورالثقلین" نیز از حضرت امام صادق(ع) نقل شده که صراط مستقیم، امیرالمومنین علی (ع) است».
*حکمت گمشده مومن
در ذیل آیه شریفه270سوره مبارکه بقره، خداوند متعال می فرمایند:خدا حکمت را به هرکس بخواهد(شایسته باشد) می بخشد و هرکه را حکمت دادند، خیرفراوانی به او ارزانی شده است و جز خردمندان، این حقایق را درک نمی کنند و متذکر نمی شوند.
* مولف به زبان شعر فارسی میگوید
به هرکسی خداوند دانش دهد نباید ستایش فرامش کند
که خیر کثیر است دانشوری به دین و دانش بود برتری
هرآنکو تهی باشد از علم دین بود بی شک اندر ضلال مبین
منبع:حوزه
211008