یکی از ویژگی های مبارزاتی امام جواد (ع) در مواجهه با دستگاه خلافت، تبدیل تهدیدهای مامون به فرصت بود که در جلسات مناظرات معارف ناب، اسلام و معارف اهل بیت(ع) را تبیین می کردند.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین؛
عبدالمجید ناصری با اشاره به سیره
سیاسی امام جواد(ع) و با بیان این که آن حضرت در سن کم خود موجب برکات زیادی در
جامعه ای اسلامی شدند اظهارداشت: دوران کوتاه زندگانی امام جواد(ع)مصادف با فشار دستگاه غاصب خلافت عباسی بر
شیعیان و به خصوص آن حضرت شده بود. این استاد موسسه آموزش
عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: از آنجایی که مامون، ابتدا با حیلهو تحمیل ولایت عهدی با امام رضا(ع) و بعد نیز
با امام جواد(ع) برخوردمی کرد، در ظاهر دوست، ولی دشمنی کینه توزی بود که برای
عدم حضور امام(ع) در صحنه می کوشید . حجت الاسلام
والمسلمینناصریبا بیان این که، مامون با حفظ ظاهر امام را تحت
کنترل خود قرار داده بود ؛ادامه داد:
امام جواد(ع) در شرایطی به سر می بردند که مخالفان زیادی در دربار عباسی تلاش می
کردند تا امام علیه السلام را در مراحلی قرار بدهند تا مورد شکنجه و تبعید مامون
قرار گیرد . وی اظهارداشت:امام جواد(ع)
با زیر کی تمام راه نیاکان خود را که همان عدالت گستری، بیان حقانیت الهی و
جلوگیری از فساد بیشتر بود را ادامه دادند، همین موجب شد تا مامون بعد از استقرار
در بغداد امام جواد (ع) رابا اجبار،
فشار و تهدید به بغداد فرا خواند، و آن حضرت در جلسات مختلفی با حضور اندیشمندان و
علمای مذاهب برای از بین بردن شخصیت الهی آن حضرت تلاش کرد، اما امام (ع) در همه
این زمینه ها دستگاه خلافت را رسوا کرد . این استاد موسسه آموزش
عالی حوزوی امام رضا(ع) افزود: امام علیه السلام در همه موارد با در نظر گرفتن
مصالح اسلامی و شناختن نقشه های مامون آنها رانقش برآب می کرد . *تبدیل تهدید به فرصت حجت الاسلام والمسلمین
ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امام جواد(ع) تهدیدهای مامون را
به فرصت تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی تبدیل کردند اظهارداشت: یکی از ویژگی های
مبارزاتی امام جواد (ع) در مواجهه با دستگاه خلافت، تبدیل تهدیدهای ماموندر جلسات مناظرات به تبیین معارف ناب،
اسلامو معارف اهل بیت(ع) بود . وی در ادامه با اشاره به
روابط شیعیان با امام علیه السلام با توجه به فشار های دستگاه خلافت عباسی گفت:
امام جواد(ع) هیچ گاه بهانه آزار و اذیت شیعیان را به مامون ندادند؛ بلکه
تعاملو روابط با شیعان بصورت تقیه بود،
لذا دستگاه حاکمه هیچ گاه، پی به این که این ها شیعهامام(ع) هستند نشد، به طوری که شیعیاندر دستگاه خلافت نیز حضور داشتند. استاد موسسه آموزش عالی
حوزوی امام رضا(ع)با اشاره به گستردگی
دستگاه وکالت تصریح کرد:حاکمانی که از سوی دستگاه خلافت همچون حسین بن نوح
نیشابوری در شهر مهمی بُصر و هلمن افغانستانامروزی و اولیایی اسدی نیز در بحرین انتخاب شده بودند که روابط اصلی را با
امام(ع) داشتند نشان می دهد، که امام هیچ گاه شیعیان را فراموش نکرده اند .