پاسخ:
باید توجه داشت که افراد به تکلیف نرسیده و یا آنانی که از وجود عقل محرومند و نیز افراد قاصر به طور تخصصی و از ابتداء خارج از بحث معاد هستند آن چنانکه در هنگام حیات مورد خطاب فعلی و تنجزّی خداوند متعال نمیباشد و آنانی مسؤلند که مکلف و عاقل بوده و در درک خطاب الهی و تکلیف شرعی قاصر نباشند بنابراین برای کودکان سکرات موت، برزخ و قیامت به آن معنایی که برای مکلفین وجود دارد نیست. و دیگر اینکه حالات آدمیان در سکرات موت، برزخ و قیامت و مسأله ثواب و عقاب وابسته به کیفیت اعمال، ایمان و کفر و اخلاقیات آنهاست به همین جهت کودکان، محرومین از وجود عقل و قاصرین خارج از این مطلب هستند[1] شاید آن دسته از کودکانی که متوجه خوب و بد هستند. و به خوبیها عمل میکنند، هر چند مکلف نیستند ولی خداوند از روی تفضل به آنان ثواب بدهد. ولی آنان را به جهت انجام بدیها مؤاخذه نفرماید.کودکان جزء مستضعفین فکری می باشند که تکلیف از آن ها برداشته شده است زراره از امام باقر«علیه السلام»سوال کرد: مستضعف کیست؟ آن حضرت فرمودند: هو الذی لایهدی حیله الی الکفر فیکفر و لایهدی سبیلا الی الایمان، لایستطیع ان یؤمن ان یکفر فهم الصبیان ومن کان من الرجال و النساء علی مثل عقول الصبیان مرفوع عنهم القلم[2]
پی نوشت ها:
[1] « بخش پاسخ به سؤالات » موسسه در راه حق
[2] اصول کافی ج 2، ص 404
منبع:جام
211008