23 آذر 1400 10 جمادی الاول 1443 - 04 : 18
کد خبر : ۳۷۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

عقیق: شگفت‌انگيز نيست‌ كه‌ از حسين‌(ع) سخن‌ مي‌گوييم‌، زيرا در انسانيت‌ تعالي‌ يافته‌ و به‌معراج‌ رسيده‌است‌، شعله‌ مقدس‌ نبوت‌ را با فطرت‌ِ برتر و بي‌همتايش‌ در آميخته‌ معنا وصورت‌ از يك‌ سو و اسرار جهان‌ ناشناخته‌ از سوي‌ ديگر در آن‌ وجود، به‌ يكديگر در آويخته‌است. روحي‌ است‌ الهي‌، در طبيعت‌ بشر و معنايي‌ از جهان‌ غيب‌ در غالب‌ حروفي‌ ازاشباح‌ وجود. دست‌ِ آفريدگاري‌ خدا به‌ برخي‌ از پديده‌هاي‌ حيات‌ همان‌ رازي‌ را بخشيده‌است‌ كه‌ به‌ گوهرهاي‌ گران‌، ربايندگي‌ و شادي‌ و شادابي‌ را بانور درخشان‌ خود، چنان‌اثري‌ از تابش‌ و فروغ‌ در نگاشته‌ است‌، كه‌ مرواريدي‌ پرتو افكن‌ در قابي‌ تيره‌ و بستر را به‌چشم‌ها مي‌نماياند.

همانندی صفات امام حسین(ع) با دیگر پیامبران

صفات و ویژگی هایی از امام حسین(ع) همانند ویژگیهای پیامبران است بدین صورت که :

در بعضی از روایات نقل شده : « خداوند پیامبران خود را به دوازده خصوصیت مبتلا کرد، از جمله اینکه در موارد متعددی آنان را از وابستگی های دنیوی و امکانات مادی بر حذر داشت و دچار آزمایش های گوناگونی نمود.

در زندگی امام حسین(ع) همه این جلوه ها به نحو کاملی دیده می شود. به طوری که در صحنه عاشورا تمامی این آزمایش ها و سختیها چهره خود را آشکار می سازد تا میزان اخلاص ایشان سنجیده شود و برهمین اساس یاران او به « سروران شهدا» و « اولیاء و برگزیدگان خدا» توصیف شده اند.

یکی دیگر از ویژگی های پیامبران، ابتلای آنان به فقر و گرسنگی و تشنگی است و یا در زندگی خویش دچار آزار و اذیت، ضرب و شتم، تهدید و ارعاب و یا در مورد تحقیر واقع می شدند و هر کدام از آنان در طول زندگی مبارکشان به یک یا چند آزمایش الهی مبتلا می گشتند.

در زندگی پر بار امام حسین(ع) همه این آزمایش ها و درد و رنج ها بصورت یکجا و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تا آنجائیکه در صحنه کربلا آن حضرت از یک بلا نیز مصون نماند و با تمام این فشارها و مشکلات سخت مبارزه کرد و همه بلایا و آزمایش های سهمگین را با افتخار پشت سر گذاشت.

یکی دیگر از ویژگیهای پیامبران، پاکیزگی جسم و جان آنها از آلودگیهای ظاهری و باطنی است تا جائیکه رایحه خوشبویی از آنان استشمام می شود، در روایت نقل شده است که بوی مطبوعی همچون میوه به از آنان به مشام می رسد. امام حسین(ع) نیز طبق آنچه که نقل شده بوی دلنشینی همچون بوی سیب از پیکر مطهرش بر می خیزد و زائران ویژه آن حضرت بخصوص در وقت سحر، ممکن است آنرا احساس کنند.

پیامبران و زیارت امام حسین(ع)

همه پیامبران خدا، محل شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) را پیش از شهادت و دفن بدن مقدسش زیارت کردند. در روایت آمده است که: « هیچ پیامبری نیست مگر آن که کربلا را زیارت کرده باشد.»

روایتی از رسول خدا(ص) نقل گردیده که می فرماید: « در شب معراج مرا به نقطه ای از سرزمینی بردند که به آن کربلا گفته می شد، من در آنجا صحنه نبرد حسین بن علی(ع) را مشاهده کردم.»

تمام پیامبران تا روز قیامت، در فرصت های ویژه محل شهادت و مرقد نورانی آن حضرت را زیارت می کنند، از جمله آن اوقات می توان شب قدر و شب نیمه شعبان را ذکر نمود.

بهره مندی امام حسین(ع) از فضایل و رسالت انبیاء

امام حسین(ع) حامل فضیلت ها و مسئولیت های پیامبران است. در زیارتنامه آن حضرت به وارث پیامبران الهی تعبیر شده و نام برخی از پیامبران که امام وارث آنهاست، به صراحت ذکر شده است.

شرایط ویژه آن حضرت همخوانی مستقیمی با برخی از پیام آوران الهی مانند حضرت ایوب و حضرت یحیی علیهما السلام دارد و در زیارت نامه آن حضرت سلام و درود بر ایوب صابر و یا یحیی مظلوم آمده که احتمال دارد همان پیامبران معروف باشند و ممکن است مراد از آن امام حسین(ع) به جهت مشابهت زندگی آن حضرت با آن پیامبران باشد.

 

منبع: خصایص الحسینیه

کد خبرنگار:211001

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: