03 آبان 1400 19 (ربیع الاول 1443 - 58 : 17
کد خبر : ۳۷۱۸۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
امام جماعت مسجد «ولی الله الاعظم» شبانه روزی شدن مساجد را با برنامه ریزی دقیق شدنی دانست و گفت: در مسجد ولی الله الاعظم شرایطی فراهم کرده ایم که طلاب در تمام طول شبانه روز می توانند از فضای مسجد و کتابخانه آن برای مطالعه و پژوهش استفاده کنند.
عقیق: حجت الاسلام «کرباسی»، امام جماعت مسجد «ولی الله الاعظم» با اشاره به مزیت های شبانه روزی شدن مساجد اظهار کرد: اساسا هرچه قدر مساجد یک محله بیشتر در دسترس مردم باشد قطعا ارتباط مردم با مسجد دوچندان می شود.

وی ادامه داد: زمانی که مساجد شبانه روزی باشند، «عبادت» در زندگی مردم معنایی دیگری می یابد و روال متفاوتی پیدا می کند از این نظر که اهل محل می دانند که مسجد در ساعات مختلف شبانه روز باز است و از همینجاست که نماز شب نیز جایگاه خود را میان عموم مردم باز می کند.

امام جماعت مسجد «ولی الله الاعظم» با بیان که ایجاد چنین امکانی در سطح برخی مساجد کشور سبب فاصله گرفتن از سبک زندگی روزمره مادی می شود، افزود: باز بودن مساجد در طول شبانه روز یک امکان است و فواید متعددی از آن مترتب می شود. به بیان بهتر ظرفیت ها و کارکردهای دیگر مساجد نمودار می شود از جمله امکان مطالعه و دانش اندوزی در کنار تعلیم و تعلم، رویکردی که شاید اکنون تا حدودی کمرنگ شده باشد.

وی با اشاره به موانع تحقق این امر اظهار کرد: بسیاری از مساجد امکانات کافی را ندارند، طبیعتا زمانی که قرار است درب مسجدی در طول شبانه روز باز باشد باید مسجد به لحاظ بعد مادی تامین باشد تا نگهبان، خادم، هزینه آب و برق و سایر هزینه ها در راستای تحقق این امر فراهم شود.

حجت الاسلام «کرباسی» به فعالیت های مسجد «ولی الله الاعظم» به عنوان یکی از مساجدی که در طول شبانه روز باز است اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مسجد ما در مجاورت حوزه علمیه قرار دارد در نتیجه از ساعت 10 شب به بعد درب داخلی سمت حوزه علمیه برای استفاده طلاب باز است اما در حالت عادی مسجد از زمان اذان صبح تا ساعت 10 شب باز است.

وی افزود: طبیعتا در چنین شرایطی که در مسجد فراهم کرده ایم طلاب در تمام 24 ساعت می توانند از فضای مسجد و کتابخانه آن استفاده کنند یعنی سعی کرده ایم که شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که طلاب برای مطالعه به مسجد بیایند و از فضای مسجد نیز بهره ببرند.

امام جماعت مسجد «ولی الله الاعظم» در پاسخ به سوالی در مورد امکان حضور و مطالعه دانشجویان شهرستانی در برخی روزهای هفته در مساجد اظهار کرد: من با اصل این موضوع موافقم اما نه اینکه مسجد تبدیل به خوابگاه شود، به هرحال این قبیل رویکردها کارکرد مسجد را بالا می برد اما نباید به گونه ای باشد که تبدیل به گعده شده یا عامل مزاحمت دیگران باشد، بنابراین باز بودن مساجد در ساعات عصر برای مطالعه سایر دانشجویان به خودی خود اقدام قابل قبولی است.

وی ادامه داد: مسجد محل عبادت است و این محل باید به حال خود باقی بماند البته شرایط شبانه روزی شدن مساجد به مردم محل نیز بستگی دارد، مثلا اگر مسجد در فضای بسته ای نظیر شهرک مسکونی قرار دارد ساکنان می توانند با توافق یکدیگر و امام جماعت شرایطی را برای تحقق این امر فراهم و مسجد خود را شبانه روزی کنند، بنابراین با یک برنامه ریزی دقیق این کار شدنی است.

حجت الاسلام کرباسی گفت: همان طور که پیش تر نیز اشاره داشتم باید امکاناتی را فراهم کنیم تا امکان شبانه روزی شدن مساجد محقق شود اگر بخواهیم درب مساجد 24 ساعت باز باشد باید سه شیفت خادم برای مسجد تعریف و در عین حال امکانات مالی نیز فراهم شود.


منبع:شبستان
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: