علامه حسن زاده - رضوان الله علیه - در شرح تجرید مى فرماید:
ابـو على گفته است : آرى ! (یعنى با یاد آوردن گناه ،
توبه واجب مى شود) بر ایـن مـبـنـا كـه مـكـلف قـادر،
هـیـچ گـاه از دو ضـد بـه دور نـیـسـت : یـا فـعـل و یـا
تـرك ، پس چون معصیت را به یاد آورد یا از آن پشیمان است و یا بر آن مصر. مـصـر
بـودن ، فـعـلى اسـت قـبـیح ؛ پس واجب است پشیمان باشد. و ابو هاشم گفته است :
تـوبـه واجـب نـیـسـت ، چـه جـایـز اسـت كـه شـخـص قـادر، بـر آن دو نـاتـوان
باشد.
بـنابراین ، ممكن است شخص تائب ، گناه را به یاد آورد و
از آن پشیمان نباشد، لیك بر آن اشتها و ابتهاجى نیز نداشته باشد.
در كـتـاب ریـاض السـالكـیـن ، در روضـه سـى و یـكـم در
ذیل روایت پس این توبه ام را چنان كن كه نیاز به توبه اى دیگر نیفتد آمده است : از
كلام حضرت علیه السلام كه مى فرماید: پس این توبه ام را چنان كن كه .... دریافته
مى شود كه چون گناه به خاطر آید، تجدید توبه لازم نباشد؛ بر خلاف عقیده كـسـى كـه
پـنـداشـتـه اسـت چون تائب ، گناه را به یاد آورد، كسى را ماند كه آن گناه را
مرتكب شده ؛ از این رو باید توبه را تجدید كند.
همچنین آمدى در این باره مى گوید: بـر بـطـلان چـنـین
راءیى ، این حقیقت گواه است كه همه به بداهت مى دانیم كه صحابه و كـسـانى كه پس از
كفر، مسلمان شدند، كفرى را كه در زمان جاهلیت بدان متصف بودند، به یـاد مـى آوردنـد،
و بـا این حال بدانان امر نشد كه از این توبه كنند؛ پس هر گناهى نیز كه از آن توبه
شود، چنین باشد.
نـگـارنـده گـویـد: بـى شـك تـوبـه ، تـنـها در جایى
محقق است كه گناهى انجام پذیرد. حـال اگـر از كـسى گناهى سر زند و سپس توبه كند، و
پس از آن گناه را به یاد آورد، بـه اتفاق متكلمان نمى توان چنین عملى را قبیح
دانست و اساسا گناهى به وقوع نپیوسته است و تا توبه لازم شود.
بـنـابـرایـن ، آنـچه از ابوعلى نقل گشت ، به دور از
تحقیق است ؛ چنانكه دلیلى كه آمدى بدان متوسل شد، موید راى و نظر ما در این مساله
است .
پی نوشت:
ترجمه کتاب الاءوبة الى التوبه مـن الحـوبـة
منبع:جام
211008