01 آبان 1400 17 (ربیع الاول 1443 - 13 : 23
کد خبر : ۳۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
رایزن فرهنگی ایران در کویت گفت: «آنتون بارا» با مطالعه بیش از ۳۰۰۰ اثر و نسخه مطبوع از کتب همه فرقه‌های اسلامی، ادیان ابراهیمی و خاورشناسان غربی موفق شد بعد از ۲۵ سال کتاب ارزشمند «زینب فریاد فرمند» را تکمیل کند.
عقیق:خامه‌یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت در مراسم رونمایی از کتاب «زینب فریاد فرمند» گفت: اقدام بسیار ارزشمند و ارزنده آنهم در شرایط کنونی که جریان‌های تکفیری در تلاشند تا واگرایی بین ادیان را تبلیغ کرده و بذر فتنه و نفاق را بکارند، اقدام نویسنده مسیحی در این شرایط بحرانی مفهوم و معنای خاص خویش را دارد.

وی اظهار داشت: البته همه می‌دانند که این یک حرکت تاکتیکی نیست بلکه یک حرکت استراتژیک است که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده و کانون‌های گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت فعال بوده و نتایج خوبی هم داشته‌اند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت با بیان اینکه ده‌ها مسیحی اندیشمند در مسیر کانون گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت گام‌های بلندی برداشته‌اند عنوان کرد: به ویژه در کشورهای عربی یک همگرایی آغاز شده و بنده زمانی که در حوزه مدیریتی خویش در لبنان بودیم با شخصیت‌های بزرگی از جمله جوزف الهاشم ادیب و شاعر و نویسنده بزرگ درباره امام علی(ع) و همچنین سلیمان کتانی نویسنده و اندیشمند و جورج جرداق که مجموعه بزرگ چند جلدی «علی صوت العداله الانسانیه» را به نگارش در آورده است تعاملاتی داشته‌ام.

وی ابراز داشت: از آغاز ماموریتم در کویت در حدود 3 سال پیش با آقای «آنتون بارا» جزو اولین نفراتی بود که آشنا شدم و حضور ایشان در تمام مجالس گویای عشق آنتون به سرور شهیدان صرفاً یک عشق نظری نبوده بلکه یک عشق عملی است.

* «آنتون بارا» تازه‌ترین اثرش را با واژگانی متناسب شأن رویدادها و حوادث آن روزگار نگاشته است

خامه‌یار تصریح کرد: پروفسور آنتون بارا اندیشه‌وری فرهیخته از آیین نصرانیت است که با کنکاش و پژوهش عمیق در سیره امام حسین(ع) و زینب کبری(ص) شیفته روش و منش آنان شده و با مطالعه بیش از 3000 اثر و نسخه مطبوع از کتب همه فرقه‌های اسلامی و ادیان ابراهیمی، خاورشناسان غربی موفق شد بعد از 25 سال کتاب ارزشمند «زینب فریاد فرمند» را تکمیل کند.

وی ادامه داد: دکتر بارا این اثر گرانقدر را با کلامی بلیغ و به سبک روایت ادبی و حکایت تاریخی قلم زده تا از متون خشک و ملال‌آور دوری گزیده و به جذابیت کار بیفزاید. همچنین آنتون با تأسی به جرج زیدان در نگارش تاریخ تمدن اسلامی و استاد عبدالرحمن الشرقاوی در کتاب «الحسین شهدا» تازه‌ترین اثرش را با واژگانی متناسب شأن رویدادها و حوادث آن روزگار نگاشته است. به گونه‌ای که در هر فصل آن، خواننده با سبکی متفاوت و درخور صحنه‌ها و رویدادهای مندرج در آن فصل مواجه می‌شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت اظهار داشت: آنتون بارا با نیم‌قرن سابقه فعالیت ادبی و رسانه‌ای، تحصیلاتش را در فلسفه ادیان و اصول عرفان در دانشگاه کویت به اتمام رسانده و در آکادمی سوربن پاریس به دریافت مدارک علمی بالاتری نایل آمده است و وی بیش از 15 کتاب در زمینه‌های سفرنامه، رمان، شعر و قصه به رشته تحریر در آورده اما دو کتاب امام حسین(ع) و حضرت زینب را پاره تن خویش می‌شمارد.

وی خاطرنشان کرد: دکتر بارا مبتکر و ابداع‌کننده زبانی نو برای روایات حماسه عاشورا به زبانی که مخاطب اصلی آن نسل جوان امروز است که به شدت به چنین لحن متفاوت و بیانی نو نیازمندند.

* بیش از 10 بار نگارش کتابم را تکمیل کردم

در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب «زینب فریاد فرمند» آنتون بارا نویسنده این اثر نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: برای گوینده سخت است هنگامی که از شخصیت بزرگی همچون زینب (س) بخواهد سخن بگوید زیرا این شخصیت، اقیانوسی بیکران و مملو از گوهرهای انسانی بوده و نظیری در جهان انسانیت ندارد.

وی عنوان کرد: شخصیت حضرت زینب(س) شریک برادر بزرگش در حادثه عاشورا است؛ حادثه‌ای که در تاریخ انسانیت مانندی برای آن رقم نخورده است و ما نباید به این حادثه به عنوان یک قضیه بنگریم بلکه باید آن را یک شور بزرگی بپنداریم که نظیر آن تاکنون در تاریخ به وقوع نپیوسته و حاوی معانی و مضامین والایی است.

نویسنده کتاب «زینب فریاد فرمند» اظهار داشت: ابعاد واقعی حادثه عاشورا، با خون سیدالشهدا(ع) و یارانش نگاشته و به جهانیان ارائه شده است. از این رو اگر از من پرسیده شود که چرا زمان نگارش این کتاب بیش از 25 سال به طور انجامید، خواهم گفت که بنده بیش از 10 بار این کتاب را به پایان رساندم اما هر بار که به مراجع و متون بازمی‌گشتم منابع جدیدی را برای تکمیل کتابم می‌یافتم.

وی با تاکید بر نقش بی‌بدیل حضرت زینب (س) در پیام‌رسانی واقعه عاشورا تصریح کرد: آیا تاکنون تاریخ، خواهری مانند حضرت زینب(س) به خود دیده که چنین نقشی را برای برادر خویش ایفا کند؟ زینب (س) با نهضت برادرش سیدالشهدا(ع) کمال آشنایی و آگاهی را دارد و از قبل با تمام مشکلات آن آشنا بودند.

* زینب(س) پیام‌های نهضت عاشورا را به طور شیوا به جهانیان رساند

آنتون بارا تصریح کرد: حضرت زینب(س) در تمام مسیر به عنوان سخنگوی نهضت امام حسین(ع) حضور داشت و بعد از شهادت ایشان با بیان حقایق از نهضت امام حسین(ع) دفاع کرد و در حقیقت، این بانوی بزرگوار تکمیل‌کننده نهضت سیدالشهدا(ع) بودند.

وی خاطرنشان کرد: عنوانی که بنده برای کتاب «زینب فریاد فرمند» برگزیده‌اند به این دلیل است که زینب توانست با فریادهای خود از زمان به شهادت رسیدن اباعبدالله‌الحسین (ع) تا اسارت و ورود ایشان به شام و کاخ سلطنت یزید، پیام‌های نهضت را به طور شیوا به جهانیان برساند لذا نهضت عاشورا ابتدای آن حسین است و ادامه آن به وسیله حضرت زینب کبری (س) رقم خورد.


منبع:فارس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: