عقیق:
حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان در گفتگویی کوتاه با خبرنگار عقیق درباره منبر رفتن غیر
روحانی ها گفت: یکی
از مسائلی که اعتقاد دارم و بارها هم گفتم این است که دوستان لباس شخصی ما
که منبر
می روند، گاهی بعضی از کلماتشان تطبیق با دین ندارد.
وی در این باره افزود: کسی که روحانی است و زحمت کشیده و ده سال و بیست سال درس خوانده می داند که کلام عرب را چطور باید بفهماند. روایت فهماندن به سادگی نیست. به قول آیت الله وحید که خدا حفظشان کند ما یک روایت داریم و یک درایت داریم. خیلی از دوستان روایت می خوانند و درایت را ارائه نمی دهند. خودشان به درایت نرسیده اند که به مردم ارائه کنند. این از کجا به دست می آید؟ این سکوت کردن می خواهد و درس خواندن می خواهد.
حجت
الاسلام علی سعیدیان در ادامه با اشاره به اینکه اگر دوستان لباس شخصی،
تخصص دارند حرفی نیست، افزود: درست است که تبلیغ دین منحصر به روحانیت
نیست، اما تبلیغ
دین و بیان اصول دین و احکام دین از قدیم وظیفه مراجع بوده است. بله یک بچه
هم می
تواند دین را تبلیغ کند. می تواند رفیق و دوستش را دعوت به دین کند اما این
استدلال
نمی شود و باید جلوی ضربه ها را بگیریم.
این سخنران معروف تهران گفت: سیدالشهدا فرمودند زمانی دین شما کامل می شود که نه آفرین مردم
برای شما
مهم باشد و نه نفرین آنها بلکه آنی که برایتان مهم باشد کلام ما و اهل بیت باشد . ما
باید حواسمان باشد و مراقب باشیم. گاهی با یک مطلب جریان سازی می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان با اشاره به مصاحبه با حاج ماشاالله عابدی اضافه کرد: ایشان گفته بودند که مناجات خوانی کار
هر کسی نیست. چرا یک پسر بیست و پنج ساله که هنوز ازدواج هم نکرده، باید وارد
مناجات خوانی بشود.مناجات خواندن یک پیری می خواهد مانند حاج منصور ارضی که مناجات
را بفهمد و خودش شبهای خلوت با خدا داشته
باشد. و بتواند ارتباط مردم با خدا را ایجاد کند. گاهی بعضی دوستان سخنرانی می کردند و من ایراد می گرفتم. من بدم نمی آید که
شما سخنرانی می کنید، اما الان کار به جایی رسیده که جوان ها هم می خواهند سخنرانی
کنند. اما از روی کدام کتاب و با کدام منابع؟
وی در ادامه افزود: مگر ما در این کشور
منبری خوب نداریم. پناهیان، نقویان، عالی ها زیاد داریم. نمی شود یکی از این افراد
را به هیئت دعوت کنیم؟ دوستان هیئتی ما مراقب باشند.
وی در پایان گفت: دوستان منبری که استاد من هم هستند سعی کنند از پرداختن به مضامین تکراری خودداری کنند. هنر این است که ما حرف خوب را خوب بزنیم. بعضی از مضامین روایات ما باید به روز شود و برای جامعه کاربردی شود. اگر من این هنر را داشتم که آن روایت را برای جامعه امروز کاربردی کردم در دل مردم بیشتر می نشیند. از دوستان منبری خواهشی که دارم این است که مباحث را به روز برگردانید. الان بعضی از دوستان در منبر درد را می گویند و درمان را نمی گویند. درمان را به مردم بگویید و قطعا در مسائل سیاسی و جناح بندی های سیاسی هم به هیچ عنوان وارد نشوید. جناح ما جناح ولایت است ولاغیر. سه نکته اصلی دفاع از شیعه و به روز شدن مطالب و دفاع از شبهات روز کار دوستان ما است و بقیه هم کار دلی است.
اول اینکه امیر المومنین فرمودند ببینید چه حرفی زده می شود نه اینکه چه شخصی حرف میزند
گاهی روحانیون مطالب غلطی می گوییند که قابل پذیرش نیست و گاهی یک غیر روحانی صحیح اسلام را اراءه می دهد
این بسته خود شخص است نه حوزوی بودن آن
وگرنه دروس حوزوی در دانشگاه هم تدرییس میشود
دوم این که از لحاظ علم اثبات شده روانشناسی شخصی که در قالب مخاطبانش مطلبی را اراءه می دهد در تاثیر گذاری موفق تر است تا کسی که حتی لباسش را بطور خاصی تغییر بدهد
در تاریخ هم اگر ببینیم پیامبر و امیر المومنین و امام صادق و ... همه در لباس خود اعراب اسلام را اراءه می دادند
اما بحث این است که این عدم تاثیر گذاری در زمان حاضر بسیار تشدید شده
چون این لباس برا اهدافی وارد اسلام شده
اهداف الهی و خوب
اما با نگاه به جامعه می شود فهمید که این اهداف محقق نشده
و مردم بد بین شدند
و این همان نکته مهم است که افراد با پوشیدن لباس فقط خود را خراب می کنند
و دلیل این همه تعصب روی لباس را نمی دانم
سوم اینکه افراد هر جامعه می توانن سخران شوند
در موضوعات مختلف مثل خوانواده مشاوره اسلام مهارت ها اقتصاد حقوق روانشناسی و...
مهم حرف است که آیا مفید واقع می شود یا نه
وگرنه نه سن مهم است که ایراد شده چرا جوانان سخنرانی می کنن
نه لباس مهم است
بارها دیده شده افرادی که در لباس عرف و از لحاظ سنی جوان اما توانستند در جامعه از حیث فرهنگ و آموزش بسیار مفید واقع شوند
من قسمت کمی از مطلب بالا رو خوندم و همه حرفم رو هم نزدم
فقط خواسم مقداری از نظاتم بگم که بارها و بارها روشون کار کردم.
در خوزستان از قدیم الایام تبلیغ وارشاد وروزه امام حسین خطبای این شهرستان را برعهده گرفته ، وبیشتر آنها نزد خطبای قدیمی وعلمای قدیم مقدمات حوزه مانند قران واجرومیه وتوضیح المسائل بیشتراز این درس های زیادی نخوانده اندودراجتماع محبوبیت زیادی دارند ومنبرهایشان پرمنفعت از ارشاد وتبلیغ اسلامی بوده ولی تابه الآن هیچکس هیچ توجهی به آنهاننموده وبه جای عمامه چفیه وعگال لباس اهل سعودیه می پوشندوهرکدام از آنها لیاقت 100عمامه دارد ولی متاسفانه هیچکس توجه خواصی به آنها ندارد ناگفته نماند معممین امروزی در خطبات وارشاد به پای این خطبا نمیرستد الا اندک اتگشت شماری وپوشیدن عمامه یک سنت نبوی میباشدان العمائم تیجان العرب ....
هدف شما از منبری کردن نظراتتان چیست؟ (این موضوع که به مخاطبان شما مرتبط نمی شود)
بهتر نیست شخصا با خود این اساتید و بزرگواران مکاتبه کنید و علت معمم نشدنشان را جویا شوید؟!
انتقادی که به این روش قرار دادن مطلب در سایت و اجازه اظهار نظر عمومی وجود داره این هست که مطلب از یک صاحب نظر و اهل فن صادر شده ولی افرادی که نظر می دهند و نقد یا تایید می کنند مشخص نیست که در چه سطحی ار مراتب علمی هستند اصلا جایگاه نقد و انتقاد به کلام یک صاحب نظر را دارند یانه؟!!!
اگر یه کاری می کردند که نظر دادن مقید میشد به افراد دارای صلاحیت نقد و نظر و یا اینکه معلوم بود شخصی که نظر می ده در چه سطح علمی قرار داره خوب بود
***ولی این طوری که نظریه علمی فردی محترم به نمایش گذاشته بشه و به همه اجازه اظهار نظر داده بشه تا بدین وسیله هم مطلب علمی ذبح بشه و هم شخصیت افراد محترم زیر سوال بره اصلا و ابدا صحیح نیست و این ظلم به صاحب نظریه و مقاله است، یعنی اگر بنا باشه یه نفر هم از این مطلب استفاده بکنه وقتی نظرات متشتت و شلوغ بازار را می بینه مردد و دودل میشه و این صد در صد اشتباه است و حیف که مطالب علمی این طور زیر شلوغ بازی ها له می شود حیف و صد حیف و این مشکل نه فقط متوجه عقیق باشد بلکه در جاهای دیگر هم همین طور است!!!
باید توجه داشت که هم آبروی افراد و هم نظریه علمی مبتنی بر مبانی صحیح اعتقادی حرمت دارد و نباید این طور حرمت آن را شکست و از بین برد واقعا جای تأسف دارد.
جناب عقیق اگر نمایش نظر حقیر را صلاح نمی دانید حداقل خودتان مد نظر قرار بدهید و به آن توجه کنید و البته نظر دادن حقیر هم من باب وظیفه و احساس مسئولیت است و لا غیر!
انتقادی که به این روش قرار دادن مطلب در سایت و اجازه اظهار نظر عمومی وجود داره این هست که مطلب از یک صاحب نظر و اهل فن صادر شده ولی افرادی که نظر می دهند و نقد یا تایید می کنند مشخص نیست که در چه سطحی ار مراتب علمی هستند اصلا جایگاه نقد و انتقاد به کلام یک صاحب نظر را دارند یانه؟!!!
اگر یه کاری می کردند که نظر دادن مقید میشد به افراد دارای صلاحیت نقد و نظر و یا اینکه معلوم بود شخصی که نظر می ده در چه سطح علمی قرار داره خوب بود
***ولی این طوری که نظریه علمی فردی محترم به نمایش گذاشته بشه و به همه اجازه اظهار نظر داده بشه تا بدین وسیله هم مطلب علمی ذبح بشه و هم شخصیت افراد محترم زیر سوال بره اصلا و ابدا صحیح نیست و این ظلم به صاحب نظریه و مقاله است، یعنی اگر بنا باشه یه نفر هم از این مطلب استفاده بکنه وقتی نظرات متشتت و شلوغ بازار را می بینه مردد و دودل میشه و این صد در صد اشتباه است و حیف که مطالب علمی این طور زیر شلوغ بازی ها له می شود حیف و صد حیف و این مشکل نه فقط متوجه عقیق باشد بلکه در جاهای دیگر هم همین طور است!!!
باید توجه داشت که هم آبروی افراد و هم نظریه علمی مبتنی بر مبانی صحیح اعتقادی حرمت دارد و نباید این طور حرمت آن را شکست و از بین برد واقعا جای تأسف دارد.
جناب عقیق اگر نمایش نظر حقیر را صلاح نمی دانید حداقل خودتان مد نظر قرار بدهید و به آن توجه کنید و البته نظر دادن حقیر هم من باب وظیفه و احساس مسئولیت است و لا غیر!
شخصا این عقیده رو دارم.
وگرنه کسی نمیگه وقتی معمم نیست خوب هم نیست.
...
با عرض تأثر و تأسف از اینکه مسئولین سایتها مقاله های جذاب و تخصصی را در سایتهای خود قرار می دهند و اجازه اظهار نظر عمومی به افراد می دهند تا مقاله ای به این زیبائی و فنی مورد نقد افرادی غیر متخصص قرار بگیرد و بر اثر شلوغ بازی اثر خودش را نداشته باشد، اصلا کلام ایشان در رابطه با همین است که هر کسی در مورد تخصص خودش نظر بدهد، فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون و در جای دیگر خداوند متعال می فرماید: هَلْ یسْتَوی الذینَ یعْلَمُونَ والذینَ لَا یعْلَمُونَ این منطق قران و مکتب اهل بیت علیهم السلام است که برای تصدی امر دین باید اهلیت داشته باشی نه هر کسی با هر مقدار اطلاعات بیاید نظر بدهد و هر چه می خواهد بگوید و لذا جواب افرادی که متخصص این مسئله نبوده اند و نظر داده اند همان مطلب مقاله است که شما حق اظهار نظر ندارید به اهلش واگذار کنید و اصلا اختلاف ما با دشمنان اهل بیت علیهم السلام در همین جاست که کسانی که جای اهل بیت علیهم السلام نشستند اهلیت نداشتند و لو اینکه همه مردم آنها را پذیرفته باشند و تعریفشان کنند!
***و مطلب دیگر اینکه شناخت ارزش مطلب و منبر اشخاص کار هر کسی نیست چون خبره نیستند به طور مثال جوشکار نمی تواند کارشناسی مکانیک را بکند عزیزم اصلا من تعجب می کنم از اینکه بعضی اینقدر سریع اظهار نظر می کنند!!
برای خود من پیش آمد که نوار یکی از این لباس شخصی های معروف را که در رفسنجان دعوت به سخرانی شده بود گوش کردم دیدم روایت را اشتباه معنا می کند و کاملا روایت را بر خلاف نظر قاطبه علما عظام تفسیر می کند. شماره گذاشتم تو سایتشون و زنگ زد و به او توضیح دادم و متوجه شد که اشتباه معنا کرده است.
***نکته ای که حائز اهمیت و دقت است اینکه هر نظامی برای خود لباس و قوانین خاص دارد که هر کس وارد شد باید رعایت کند نمی تواند کسی وارد سپاه پاسداران بشود و بگوید من لباس فرم را نمی پوشم اصلا قبول نمی کنند و بر عکس اگر کسی که داخل سیستم نظامی نباشد و لباس آن ارگان را بپوشد به عنوان متخلف و سارق لباس معرفی می شود، این مطالبی است که همه قبول دارند.
***مطلب آخر : متخصص شدن در امر دین مسئله ای نیست که به این راحتی ها برای کسی حاصل شود نیاز به سالها تحصیل و تحقیق و بررسی دارد و باید در علوم زیادی از جمله ادبیات عرب، منطق، بیان، تاریخ، احکام، فلسفه، کلام، اصول فقه، علوم قرانی، حدیث شناسی، درایت الحدیث، رجال متخصص شود تا تفقه در دین برایش محقق شود زحمت زیاد دارد، این همه کلامات ائمه علیهم السلام وارد شده در نهی از فتوای بدون علم و قضاوت بدون اهلیت وارد شده است اینها برای چیست؟؟! باید سرگذشت شهید مطهری و حسنیه ارشاد را آینه عبرت قرار دهیم که ایشان با اعتماد به یک شخص مکلا او را دعوت به سخنرانی می کنند و بعد متوجه انحراف او می شوند ولی خودشان می فرمایند دیگر فائده نداشت مردم شخص مکلا را از خود من بیشتر قبول داشتند و حرف من را در رابطه با انحراف او نپذیرفتند و من مجبور شدم آنجا را رها کنم و بروم.
البته حقیر هم از گذاشتن نظر در اینجا نا امید بودم چون وقتی خود مقاله این طور مورد هجمه افراد غیر متخصص قرار می گیرد حال و روز نظرات آن معلوم است و البته نیاز بود که همه اشکالات افراد در نظرات جواب داه شود که این به مقاله طولانی تر از اصل مقاله نیاز داشت ولی سعی می کنم در طی نظرات دیگر به آنها بپردازیم .
اين ملاك قرآن است براي استماع معمم باشد يا غير معمم .آيا شهيد همت كه سخنراني هاي بسيار اثر بخشي داشت معمم بود؟!!!
دررابطه با دعوت ازبرخي سخنرانان مشهور ملبس به رداي پيغمبر(ص) يقيناً هيئت ما وخيلي هاي ديگر توان پرداخت پاكت ايشان راندارند.
دراين زمانه پاكت برخي ازعزيزان سخنران وذاكر سر به فلك مي كشد .خواهش مي كنم اگر ميتوانيد به اين معضل مهم بپردازيد!
باتشكر
مسئول محترم ،چرا نظر اين حقير دررابطه با مبلغ بالاي پاكت برخي از سخنرانان ملبس را منعكس نكرديد؟
شايد نظرم نرسيده!
مگر میشود یک نفر لباس شخصی برود سرچهارراه سوت بزند و برگ جریمه صادر کند؟
مگر میشود یک نفر ولو با چهل سال سابقه ارتش، با لباس شخصی برود در صبحگاه نظامی؟
.
متاسفانه یک جریان خزنده میخواهد دین را عوامانه کند و سخنرانانِ متفرقه را در هیأت جا بیندازد...
حقیر خودم طلبه هستم
در این سخنرانان لباس شخصی اشخاصی هستند تا سطوح عالی حوزوی تحصیل کرده وشاگرد بسیاری از بزرگان و علما بودند
ولی بنا به دلایلی شخصی خودشان معمم نمیشوند
ولی از لحاظ محتوایی فوق العاده بالاتر از بسیاری از معممین مطلب ارائه میکنند
اولین نشانه مبلغ خوب تقید خود اوست به آنچه می گوید و مزین شدن به لباس روحانیت از همین مقوله است و الا تبلیغ دوگانه است و معمم شدن خودش از بهترین نوع تبلیغ است و تبلیغ عملی است عزیزم این اولا و ثانیا این دلائل شخصی که فرمودید نه همه اش ولی اکثرش برای همه افرادی که قصد معمم شدن دارند وجود دارد مهم این است که با وجود مشکلات سر راه نهراسی و وظیفه ات را انجام بدهی! البته که معمم شدن خصوصا در وضعیت فعلی جامعه کار دشواری هست و جهاد اکبر است و اینکه لباس برای انسان محدودیتهائی می آورد که انسان دیگر آزاد نیست ولی متعهد کسی است که با وجود این مسائل حاضر به انجام این کار شود انسان وقتی معمم شد دیگر نمی تواند حاشا کند که من آخوند نیستم مشخص است و خیلی کارهائی که دیگران انجام می دهند نمی تواند انجام بدهد خیلی جاها نمی تواند برود، خیلی حرفها نمی تواند بزند، خیلی چیزها را نمی تواند بخورد و همین طور...
و الا مطلب خوب گفتن و فرار از زیر بار مسئولیت سنگین روحانی بودن هنری نیست باید اول از نفست بگذری عزیزم!!!!
رساترین فریاد و بلیغ ترین تبلیغ و هدایت و چیزی که تا مردم می بینند یاد خدا می افتند و نماد دین است عمامه است عمامه.
در روایت داریم (عمامه تاج ملائک است) باید به اینها اعتقاد داشت تا مبلغ خوبی شد.
پیشنهاد می کنم کمی با تامل سخنان این خطیب عزیز و دلسوز را مطالعه فرمایید و زود قضاوت و خدای ناکرده جسارت نکنیم.
سخنان ایشان کاملا متین است.اگر غرض و مرض نداشته باشیم،متوجه فرمایشات ایشان خواهیم شد.یاعلی
خدا عاقبت ما را ختم به خیر نماید.
این روی سکه هم قابل بحث است وآن اینکه بعضابرخی ازمعممین نیز برداشت اشتباهی ازدین وروایات دارندکه البته خطرش ازسخنران مکلابیشتراست.پس صرف عمامه گذاری مشکلی راحل نخواهدکرد.
نگرش مابه بحث سخنرانی بایدتخصصی تر واعم از معمم ومکلاباشد.
در همین طیف کسانی هستند که از این لباس سوء استفاده می کنند انحرافات مختلف تئوریزه می کنند چرا واکنش ها قابل توجه نیست؟
این روی سکه هم قابل بحث است وآن اینکه بعضابرخی ازمعممین نیز برداشت اشتباهی ازدین وروایات دارندکه البته خطرش ازسخنران مکلابیشتراست.پس صرف عمامه گذاری مشکلی راحل نخواهدکرد.
نگرش مابه بحث سخنرانی بایدتخصصی تر واعم از معمم ومکلاباشد.
به نظر بنده واقعا سخنرانی کردن و منبر رفتن کاری تخصصی است اما طبق فرمایش حضرت آقا این تخصص را هر کس با تلاش و کوشش میتواند بدست آورد و نباید حتما عبا و عمامه داشته باشد مانند بزرگی چون میرزا اسماعیل دولابی و حاج آقا رجبی (پدر شهید غلامعلی) که به رحمت خدا رفته اند و استاد محترم حاج مهدی توکلی که خداوند حفظشان کند و طول عمر به ایشن دهد صحبت هایی دارند که به دل مینشیند و دین را فهمیده اند و طبق آیات قرآن و روایات با زبان لین و ساده بیان میکنند و گرنه اینقدر مردم دوستشان نداشتند.
امام صادق فرمود اگر من هم حرفی زدم که با قرآن مطابقت نداشت قبول نکنید. اگر حرف هایشان درست نباشد مردم با دانش امروزی به سمتشان نمیروند در صورتی که منبرهایشان در حال حاضر بسیار شلوغ است خود حاج آقا منصور هم ارتباط خوبی یا حاج مهدی توکلی دارند. تبلیغ دین انحصاری نیست.
خداوند انشاءالله همه ِ مبلغین اسلام و فرهنگ حسینی را حفط کند.
زمانه بر سر جنگ است یاعلی مددی
مدد ز غیر تو ننگ است یاعلی مددی
ملاک تقوا سن و ساله یا ازدواج کردن و نکردنه؟!
حرفهایتان به واقع نزدیک است اما ایراد دارد و بوی انحصار م دهد.
تبلیغ دین منحصر به روحانیت نیست
الزاما کسی که در حوزه درس خوانده نمی تواند خوب سخنرانی کند
ضمنا گاهی خدا به یه جوون 25 ساله که بنا به دلایلی ازدواج نکرده چیزی میدد که به یک پیر خرابات نشین نمیدهد....
پناه می برم به خدا از این نگرش شما
با تنگ نظری موافقم!
1- در اکثر مدارس بعد از دو الی چهار سال درس خواندن عمامه گذاری میکنند.
2- اینهمه معمم که مطالبی گاها خلاف اسلام میگویند و بدلیل لباسی که پوشیدند، مخاطب این مطالب را به اسلام نسبت می دهد.
3- خیلی از جوانهای امروزی بدلیل عملکرد بد برخی از روحانیون، حاضر نیستند پای صحبت یک معمم بنشینند.. به اسلام علاقه دارند، به اهل بیت علاقه دارند، ولی بدلیل تبلیغات مسموم و گاها عملکرد بد برخی محدود از روحانیون نسبت به این قشر موضع دارند..
4- خطر معممی که اسلام را کج فهمیده باشد و تبلیغ کند بیشتر است یا خطر غیر معمم؟
5- ملاک سواد و فهم دین آیا عمامه است؟
6- شخصی که مثلا 30 سال است منبر میرود، مطالعه دارد، مطالب خلاف اسلام نمی گوید، شناخت عمیق از دین دارد، بیان خوبی دارد، سخنان جذاب و نافذ برای جوانان می گوید و ... آیا قابل قیاس است با یک جوانی که 4 سال درس خوانده و عمامه گذاشته و نه فهم کافی از اسلام دارد، نه بیان خوب دارد، نه مطلب خوب می گوید و ... واقعا این مقایسه ظلم است.
6- امثال آقای رحیم پورازغدی (که غیر مستقیم تأیید مقام معظم رهبری را هم دارند) یا استاد مهدی توکلی و ... آیا قابل قیاس هستند با خیلی از این معممین؟
اما فارق از مسئله عمامه، اصل سخن درست است، اینکه کسی که تبلیغ دین بعنوان واعظ و سخنران انجام میدهد، باید فهم لازم از اسلام و دین را داشته باشد. اما راهکار عمامه نیست.. عمامه برای کسی فهم از دین و اسلام نمی آورد.. چه بسا حتی به اصطلاح فقیه و مرجع تقلید که کج فهمی از اسلام دارد (نمونه های آن در تاریخ یافت می شود)
بنظر حقیر باید بدون تنگ نظری، کانونی و مرجعی در هر شهر تشکیل شود که نظارت بر سخنرانان و وعاظ آن شهر را برعهده بگیرد. مثلا تحت عنوان "جامعه وعاظ و سخنرانان تهران" و ... .
وعاظ و سخنرانان اعم از معمم یا مکلا در این کانون بررسی صلاحیت شوند و نتیجه به سازمانها (مثل کانون تبلیغات اسلامی که مجوز برای هیئات صادر میکند) اعلام گردد. و نظارت جدی تر و دقیق تر بر مجالس و هیئات و ... صورت پذیرد.