20 مهر 1400 6 (ربیع الاول 1443 - 14 : 07
کد خبر : ۳۵۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
حق الناس از نظر اسلام با عدالت و حكمت الهي رابطه اي تنگاه تنگ دارد و داراي گستره وسيعي مي‌باشد.

عقیق:در منابع و متون اسلامي، چه در قرآن و چه در روايات معصومين عليهم السّلام و كتب فقهي حقوق مردم جايگاه خاصي دارد به طوريكه اقامه قسط و عدل و برقراري عدالت اجتماعي و اداي حقوق الناس يكي از عمده‌ترين اهداف بعثت پيامبران است.
بر اساس آيات و روايات اسلامي، مردم ومۆمنان داراي سه نوع حق و احترام هستند اول؛ احترام به مال مردم، دوم؛ احترام به جان مردم و سوم؛ حفظ آبروي ديگران و احترام به آن است.
اين حق به قدري مهم است كه مورد توجه و تاكيد پيشوايان ديني ما قرار گرفته است.
حضرت علي عليه السّلام در اين باره مي‌فرمايد: «اَمّا الظّلم الّذي لا يُتركُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمي كه بخشوده نمي‌شود ظلمي است كه بعضي از بندگان خدا بر بعض ديگر مي‌كنند». (نهج البلاغه، خطبه
۱۷۵)
و در روايت ديگري آن حضرت حتي اداي حق الناس را از حق الله مهم‌تر دانسته و مي‌فرمايد: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمهً علَي حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله كانَ ذلك مؤدّياً الي القيامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدّم بر حقوق خود، قرار داده است. پس هر آن كس كه بر انجام حقوق بندگانْ همّت گمارد، اين، سبب شود تا براى اداى حقوق خداوند، به پا خيزد. (غرر الحكم: ح
۴۷۸۰ / گزيده دانش نامه اميرالمؤمنين عليه السلام، ص ۲۹۲)


منبع:حج

211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: