13 آبان 1400 29 (ربیع الاول 1443 - 58 : 03
کد خبر : ۳۴۷۳۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۲
امام مردم را راهبرى مى کند و به پیمودن راه وا مى دارد

عقیق:«شأن نبى» آن است که راه را بر مردم آشکار کند؛ امّا امام، مردم را راهبرى مى کند و به پیمودن راه وا مى دارد. براین اساس مقام امامت از نبوت بالاتر است و به همین دلیل، ابراهیم خلیل، مدت ها پس از آنکه به پیامبرى رسید و پس از پیروزى در امتحان هاى متعدد، به مقام امامت نایل آمد.1

برترى مقام امامت از مقام نبوت، به معناى آن نیست که شخص «امام»، از شخص «نبى» برتر و بالاتر است؛ زیرا بسیارى از پیامبران ـ از جمله پیامبر اسلام ـ علاوه بر مقام «نبوت»، داراى مقام «امامت» نیز بوده اند.
«امام» کسى است که در عصر خود، در نقطه اوج و قله هرم هستى قرار دارد. به همین جهت باطن امام، همانند باطن پیامبر، با نور «ولایت حق» روشن بوده و با عالم حقایق و معانى غیبى ارتباط دارد.

امام، همانند پیامبر، واسطه فیض میان خلق و حق تعالى، عامل ارتباط خلق با حق و حافظ حریم وحى و شریعت است. امّا پیامبر نیست؛ یعنى، مقام و شأن و مسئولیت نبوّت و رسالت را به او نداده اند. براساس روایات، امامان دست آموز «الهام غیبى»اند. آنان صداى غیب را مى شنوند، اما فرشته را نمى بینند؛ برخلاف پیامبر که سخن فرشته را مى شنود و گاه خود ملک را مى بیند، نه اینکه تنها صدا را بشنود2


پی نوشت:
1. نگا: بقره2، آیه 124.
2. نگا: اصول کافى، روایات شماره 705، 706، 435.

منبع:جام
211008

 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید
|
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
چیزی که ما خوانده ایم گواهی بر این داده که شان و مقام امیر المومنین علیه السلام تا امام زمان علیه السلام از همه پیامبران جز رسول اکرم صلوات الله علیه بالاتر است.