بيشتر تاريخنگاران بر آنند كه رسول خدا براي بيعت با زنان ظرفي آب ميخواست و دست خود را در آن فروميبرد و سپس با قرائت مواد بيعت زنان به آنها ميفرمود تا دست خود را در آب فروبرند و بدين گونه، با آنها بيعت ميكرد.
عقیق:بيعت زنان يكي از بيعت هايي است كه در آن برخي همسران پيامبر و فاطمه (س) دختر او و ام هاني دختر ابوطالب حضور داشتند. درباره شيوه بيعت رسول خدا با زنان در بيعت نساء يا بيعتهاي ديگر، روشهاي گوناگون بيان شده است. برخي گفتهاند كه پيامبر (ص) با پيچيدن پارچه به دست خود، با زنان بيعت كرد. اما بيشتر گزارشها دست دادن پيامبر با زنان را رد كردهاند و در چگونگي بيعت اختلاف دارند. برخي تصريح كردهاند كه بيعت پيامبر (ص) با زنان گفتاري بوده و او هيچگاه با زنان مصافحه نكرده است. بعضي گفته اند پارچه اي ميان پيامبر و زنان پهن شد و رسول خدا با گرفتن يك طرف آن و بيان مفاد بيعت، با زنان بيعت كرد. برخي درباره نيابت ديگران از رسول خدا (ص) در بيعت گرفتن از زنان سخن گفتهاند. اما بيشتر تاريخنگاران بر آنند كه رسول خدا براي بيعت با زنان ظرفي آب ميخواست و دست خود را در آن فروميبرد و سپس با قرائت مواد بيعت زنان به آنها ميفرمود تا دست خود را در آب فروبرند و بدين گونه، با آنها بيعت ميكرد. شايد اين شيوه برگرفته از رسم همپيماني عربها در دوران پيش از اسلام باشد. در حلف المطيبين همپيمانان بنيعبدمناف دست خود را در ظرفي پر از عطر فروبردند و پيمانشان به حلف المطيبين معروف شد؛ با توجه به موارد فوق و تصريح پيامبر (ص) به مصافحه نكردن با زنان (اني لا اصافح النساء) ميتوان گفت كه وجه مشترك همه بيعتهاي زنان با او و تفاوت صوري آن با بيعت مردان، ترك مصافحه است. از نكات قابل توجه در اين بيعت، حضور پنهاني هند همسر ابوسفيان ميان بيعتكنندگان بود. او كه به دليل دشمنيهايش با رسول خدا و مثله كردن پيكر حمزه سيدالشهداء از انتقام او بيم داشت، به صورت ناشناس در جمع زنان حضور يافت؛ اما هنگام ارائه مفاد بيعت از جانب پيامبر، زمام خود را از دست داد و زبان به اعتراض گشود و آن را تبعيض بر ضد زنان دانست. او با واكنش درباره بندهاي گوناگون، خود را معرفي كرد؛ اما پيامبر وي را بخشيد و از مجازاتش خودداري نمود. منبع:حج