آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى، فاضل و وحيد: در فرضى كه هنوز شخص از دنيا نرفته، استفاده از اعضاى او، قتل نفس محسوب مى شود و جايز نيست.
صافى، استفتاءات پزشكى، س 59 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2142 بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م 24 ؛ تبريزى، استفتاءات، س 2071 و 2058 و دفتر: امام.
آيةاللَّه خامنه اى: اگر استفاده از اعضاى بدن شخص ياد شده، باعث تسريع در مرگ وى شود، جايز
نيست. در غير اين صورت اگر با اجازه قبلى او صورت گرفته باشد و يا نجات جان نفس
محترمى متوقف بر آن عضو مورد نياز باشد، اشكال ندارد.
اجوبة الاستفتاءات، س 1291.
آيةاللَّه مكارم: اگر مرگ مغزى به طور كامل و مسلم باشد و هيچ گونه احتمال بازگشت به زندگى
عادى وجود نداشته باشد چنانچه براى نجات جان مسلمانى باشد اشكال ندارد.
مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1456.
آيةاللَّه نورى: آرى، جايز است ؛ ولى اگر ميت در اين باره وصيت نكرده باشد، بايد اين كار
با اجازه مجتهد جامع شرايط انجام گيرد.
نورى، استفتاءات، ج 1، س 995.
منبع:جام
211008