12 اسفند 1400 30 رجب 1443 - 49 : 01
کد خبر : ۳۴۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
در روايات آمده است كه دعاي آغاز شده با «بسم الله الرحمن الرحيم» رد نمي‌گردد و كساني كه آن را با خط خوش بنگارند و يا ببوسند و روي چشم گذارند، از آمرزش خداوند بهره‌مند مي‌شوند.
عقیق:در روايت‌هاي فراوان شيعه و اهل سنت، بر فضيلت «بسم الله الرحمن الرحيم» و آثار وضعي و پاداش براي خواننده آن تأكيد شده است. براي نمونه، روايت شده كه دعاي آغاز شده با آن رد نمي‌گردد و كساني كه آن را با خط خوش بنگارند و يا ببوسند و روي چشم گذارند، از آمرزش خداوند بهره‌مند مي‌شوند.

با اثرپذيري از روايات، دانشوران اسلامي نيز بسمله را داراي نقش معرفتي ويژه مي‌دانند. آن‌ها آغاز امور با «بسم الله الرحمن الرحيم» را عامل انتساب آن‌ها به خداوند، جلب رضايت وي، اظهار بندگي، تعيين ميزان كمال كار و سبب دور ماندن آن از شهوات نفساني و انتساب به غير خداوند دانسته‌اند. از اين رو، بسمله نماد اسلام به شمار مي‌آيد و آغاز كارها با آن، رنگ توحيدي بدان‌ها مي‌بخشد.

آموزه‌هاي ياد شده در فرهنگ و آداب و رسم‌هاي مسلمانان در زمينه حج و حرمين، به ويژه در نگاشتن بسمله بر آثار و يادبودها و گاه مكاتبات مربوط به حرمين و نيز در دعاها و مناسك مرتبط با حج بازتاب يافته است. افزون بر اين، «بسم الله الرحمن الرحيم» مورد بحث و نظر فقيهان مذاهب اسلامي در پاره‌اي احكام بوده است كه به طور ويژه ميان حج‌گزاران و زائران خانه خدا نمود بيشتر مي‌يابد.


منبع:حج
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: