18 بهمن 1400 6 رجب 1443 - 31 : 14
کد خبر : ۳۳۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱
مقصود از «برگ» جنين سقط شده است، و مقصود از «دانه» فرزند است، و مقصود از «تاريكيهاى زمين» رحمهاست، و «تر» مردمان زنده است، و «خشك» مردگانند، و همه اينها نزد امامى است كه بيان مى‏ كند.
عقیق: ابوالربیع شامی مى‏ گويد: از حضرت در باره آيه شريفه: «.. وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلَّا فِي كِتابٍ مُبِينٍ1؛و هيچ برگى نيفتد مگر آنكه خدا آن را بداند، و نه دانه‏اى در تاريكي هاى زمين، و نه تر و خشكى هست جز آنكه در نامه بيان‏ كننده هست» ‏ پرسيدم.

ایشان می فرماید: حضرت على عليه السّلام فرمود: مقصود از «برگ» جنين سقط شده است، و مقصود از «دانه» فرزند است، و مقصود از «تاريكيهاى زمين» رحمهاست، و «تر» مردمان زنده است، و «خشك» مردگانند، و همه اينها نزد امامى است كه بيان مى‏ كند.

او مى‏ گويد: از حضرت عليه السّلام در باره اين فرموده پروردگار: قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ‏فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ‏ 2...؛ بگو در زمين گردش كنيد و بنگريد كه چگونه بوده است سرانجام كسانى كه پيش از شما بودند» پرسش كردم و حضرت عليه السّلام فرمود: مقصود اين است كه به قرآن بنگريد و سرانجام كسانى را كه پيش از شما بودند و نيز گزارشى را كه از وضع ايشان به شما داده است بدانيد.

او مى ‏گويد: عرض كردم: مقصود از اين آيه شريفه چيست كه: وَ إِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحِينَ* وَ بِاللَّيْلِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ‏ 3؟ فرمود: در موقع خواندن قرآن به [داستان‏] آنها گذر مى ‏كنيد و داستان آنها را كه خداوند عزّ و جلّ براى شما بيان كرده مى‏ خوانيد.


پی نوشت:
۱- سوره انعام/ آيه ۵۹.

۳- سوره روم/۴۲.
۴- سوره صافات/۱۳۷و۱۳۸.
۵- بهشت كافى / ترجمه روضه
كافى، ص۲۹۳
منبع:افکار
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: