28 بهمن 1400 16 رجب 1443 - 25 : 00
کد خبر : ۳۳۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
اگر توسّل به دعاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و به خود او و به حق او شرک بود، مى بایست هر توسّلى حتى توسّل به دیگران در امور عادى هم شرک باشد.

عقیق:آیا توسّل به پیامبر(صلى الله علیه وآله) بندگى غیر خدا محسوب می شود؟

این تصوّر که توسّل به غیر خداى سبحان، خدا پنداشتن او و عبادت غیر خداست، باطل است، به دو جهت:
اوّل: اگر توسّل به دعاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و به خود او و به حق او شرک بود، مى بایست هر توسّلى حتى توسّل به دیگران در امور عادى هم شرک باشد، در حالى که قطعاً چنین نیست، زیرا همه از نوع توسّل به اسباب است، چه اسباب عادى یا غیر عادى، طبیعى یا غیرطبیعى.دوم: عبادت، خضوع در مقابل دیگرى به عنوان آن است که او خدا یا پروردگار است یا کارهاى خدا به او سپرده شده است. در توسل به پیامبران و صالحان و شهدا هیچ یک از این قیدها نیست، بلکه از این جهت به آنان توسل مى شود که بندگان مورد احترام خدایند و دعاى آنان نزد خداوند سبحان مستجاب است، یا اینکه خودشان و حق ایشان نزد خداوند، منزلتى دارند و توسل به آنان، دریاى رحمت الهى را به جوش و خروش مى آورد. چگونه توسّل به پیام آور توحید، شرک است، در حالى که به او از این جهت توسّل مى جویند که با شرک مبارزه کرد و بنیان شرک را در هم ریخت؟

 

 پی نوشت:

سیماى عقاید شیعه، آیت الله جعفر سبحانی، مترجم: جواد محدّثی، نشر مشعر، چاپ: دارالحدیث، بهار 1386، ص 145.

 منبع:جام

211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: