18 تير 1401 10 ذی الحجه 1443 - 51 : 22
کد خبر : ۳۳۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
مصباحی مقدم:
حجت الاسلام مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه کوی محبت با اشاره به چگونگی و آداب دعا گفت: خدا رادر دل خود، اما از روی تضرع به حالت زاری و حاجت مندی، حالت کسی که به خدا پناه برده است، یاد کنید.
عقیقهمزمان با شانزدهمین شب ماه مبارک رمضان حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی میهمان ویژه برنامه «کوی محبت» بود. وی سخنان خود را با فضایل شب‌های قدر آغاز کرد و گفت: در این شب‌ها  آرام ارام باید آماده شویم تا بتوانیم از شب‌های قدر بهره لازم را کسب کنیم. باید توجه کنیم این شبها سرنوشت انسان را رقم می زند و یک شب عبادت در شبهای قدر برابر با سالها عبادت برای انسان محسوب می شود. دقت کنیم در همه حال از یاد خدا غافل نشویم و سحرگاه فقط برای خوردن سحری و یا گوش دادن به دعای سحر از خواب بیدار نشویم. حتما در سحرگاهان با خداوند راز و نیاز و گفت و گو کنیم.

خدا را با تضرع یاد کنید

وی ادامه داد: خداوند را از روی خوف بی آنکه صدایتان را بلند کنید، بخوانید. آهسته و با دل خود ، در سوره آل عمران آمده است که خدا را در دل خود یاد کنید اما از روی تضرع به حالت زاری و حاجت مندی؛ حال کسی که به خدا پناه برده و بازگشایی گره‌ها و حل مشکلات در دستان اوست .

فقه اصغر علم به احکام شرعی است

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه بحث درباره فقه اسلامی سخن گفت و تاکید کرد : در مورد فقه دو تقسیم بندی وجود دارد: فقه اصغر و فقه اکبر. فقه اصغر علم به احکام شرعی است ، علم به احکام شرعی اثر بسیار زیادی در زندگی و کسب و کار ما دارد اگر بدانیم و بشناسیم و با آن انس بگیریم و مطابق با آن عمل کنیم هم رضای خدا را تأمین کردیم و هم زندگی با آرامشی را تجربه می کنیم.  

وی در ادامه گفت: خداوند نیاز بشر اعم از  فردی و  اجتماعی را در فقه اصغر قرارداده است. فقه اکبر یعنی اسلام، عرفان اسلامی به طور جامع و کامل  اوج فقه اکبر است اگر کسی فقیه باشد یعنی اسلام شناس کامل است کسی که اسلام را آموخت حیات طیبه و پاک و پاکیزه خواهد داشت بدون دغدغه و مشکلاتی که توده مردم با آن گریبان هستند، زندگی می‌کند.

التزام و تقید به قوانین کسب را حلال می‌کند

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این سؤال که در مجلس قوانین و مقرراتی برای کسب حلال در نظر گرفته شده است تأکید کرد: توجه داشته باشید مسئله کسب حلال را ما نمی‌توانیم برایش قانونگذاری کنیم قوانین ما حدود، وظایف و تکالیف مدیران را مشخص می کند. افراد جامعه اگر در چارچوب وظایف کار کنند کسب حلال خواهند داشت. چارچوب رفتارهای ما را قوانین مشخص می کند. التزام و تقید به این چارچوبها باعث می شود درآمدی که انسان به‌دست می آورد درآمد حلال باشد. به طور مثال وقتی تاجر در چارچوب قوانین  اسلام که اصل آن از شرع گرفته شده است کار کند، بدهیهای شرعی و قانونی خود را بپردازد، مال مردم را غصب نکند، ربا نگیرد، به دروغ مال مردم را نگیرد. کسب او و نان او حلال می شود. نمی‌توان مسئله لقمه حلال را به وضع قوانین محدود کرد. دامنه شرع مقدس ما بسیار گسترده است. از شریعت آموخت از علمای فاضل عالم و کرسی وعظ را دارند ائمه جمعه و جماعت آموخت، اینها هم می توانند خودشان عمل کنند و هم دیگران را به سوی عمل به احکام فرا بخوانند اگر گوش کند تاثیر بگذار مطابق شرع مقدس در پی کسب حلال باشد.

ضرورت زیارت در قرآن

وی درباره زیارت ائمه معصومین(ع) به آیات قرآن اشاره کرد و گفت:درباره ضرورت زیارت خداوند در قرآن از بیوت و خانه هایی سخن گفته است که اذن داده شده مردم صدای خودشان را به یاد خدا بلند کنند. این خانه‌ها منظور خانه اهل بیت(ع) و پیغمبر(ص) است یعنی مزار شریف آن بزرگواران مکان‌هایی است که وظیفه داریم برویم و ابراز ارادت و عشق کنیم، چرا که این بزرگوران  بندگان ویژه و برگزیدگان و اسوه و سرمشق برای ما انسان‌ها هستند. زیارت ملاقات با کسی است که ما خدمت او می رویم و ابراز ارادت می کنیم و از باطن و روح او برای ارتقاء خودمان مدد می جوییم چون ما باید به خدا نزدیک شویم. اهل بیت پیغمبر(ص) و ائمه معصومین(ع) مقدم هستند و ما پشت سر آنها حرکت می کنیم و باید الهام بگیرم. حاجات‌مان  را به درگاه الهی می بریم و آنها را واسطه قرار می دهیم تا به شفاعت و تحقق نزدیک شود.

مصباحی مقدم درباره ضرورت در امر بازسازی عتبات مقدسه توضیح داد: اگر به تاریخ بازگردیم از صدها سال قبل سلاطین و ملت ایران و ملت شیعه و مسلمانان دیگر کشورها در بنا و ساخت مکان‌های مطهر نقش داشتند. این اماکن متبرکه مظهر هنرمندی‌های هنرمندان است و  تاریخ چند صد ساله ایران در این مزارها و بارگاه‌ها می توان جست و جو کرد.. ساختمان این مجموعه عتبات در ادواری بنا نهاده شده که یا قلمرو ایران بوده یا اگر نبوده و جدا شده با منابع مالی مردم ایران بنا نهاد ه شده است. در دوران حاکمیت حزب بعث بسیاری تخریب شد حتی می دانید که به حرم سیدالشهدا(ع) حمله شد و جای گلوله، انفجار در دیوار حرم، سقف و کاشیها مشهور بود. باید این عتبات بازسازی می شد نه انگیزه و عشق در دیگران و جود دارد نه توان و مهارت در ملت‌های دیگر است. ملت ایران بازسازی عتبات را داوطلبانه  به عهده گرفتند. عشق ملت ما به زیارت عتبات رفتن به عراق زیاد است، روزانه هزاران نفر به این اعتاب مقدسه سفر می کنند و با ظرفیتهای قبلی نمی توان پاسخگوی نیاز زائر بود. باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد کنیم. از سوی دیگر چندین دهه به حرم‌ها رسیدگی نشده بود و آثار فرسودگی در جای جای آن دیده می‌شد.

ایوان نجف مظهر انواع هنر ایرانی است

وی تاکید کرد: ایوان نجف مظهر انواع هنر، هنرمندان ایرانی است که اگر به دست نااهلان می افتاد مجموعه آثار تاریخی و مهم نابود می شد واز بین می رفت ملت ایران دست به کار شد و هنرمندان بازسازی مجموعه ها رابرعهده گرفتند. از سوی دیگر باید این نکته را در نظر گرفت عراق در شرایط عجیب و غریبی به سر می برد. دولت عراق بازسازی حرم را نمی تواند به عهده بگیرد زیرا علاوه بر شیعیان 35 درصد از جمعیت عراق اهل سنت و کردها هستند پس دولت عراق نمی تواند از منابع مالی خود هزینه اعتاب متبرک کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی از منظر دینی به بازسازی و مرمت حرم‌های متبرک اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: در روایات ما توصیه و تاکید شده برای بنای مراکز عبادت حتی به اندازه یک وجب بنای عبادت بسازید.  حسینه ،حرم  مراکز عبادت هستند در روایت آمده است خداوند برای افرادی که در ساخت مراکز عبادت یاری می دهند قصری در بهشت می سازد. توجه داشته باشیم افرادی که کم و بیش توانایی مالی دارند حتما برای خود ذخیره معنوی داشته باشند از یک سو صدها سال برایشان باقی می ماند و میلیونها انسان به زیارت می روند و بهره مند می شود و  هر زیارتی آنها بکنند پاداش و اجر برای افرادی که در ساخت بنا مشارکت کردند نیز ثبت خواهد شد.

آبادی حرم‌های مطهر نشانه تقوای دلهاست

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پایان سخنانش تاکید کرد: اگر این آثار و  اماکن مقدسه دست نااهلان  بیافتد آنرا با خاک یکسان می کنند علیرغم میل غلط و اشتباه آنها ما باید از این اماکن حفاظت و حراست کنیم تا موجب چشم کوری کسانی باشیم که اعتقاد به حرمت اهل بیت پیغمبر(ص) ندارند. آباد نگه داشتن حرمهای مطهر نشانه تقوای دلهاست باید بتوانیم این حرم‌ها را پررونق نگه داریم تا دین گسترش پیدا کند. از همین باب است که دین از طریق عشق پیش رفته از طریق عقل و منطق پیش نمی‌رود. علت رشد شیعه در طول تاریخ همین است. بعد از پیامبر(ص) یک جمع قلیل اطراف علی(ع) باقی ماندند اما امروز صدها میلیون نفر شیعه هستند و این تعداد  رو به رشد است و همین امر موجب کینه شده و دشمنان داعش. سلفیها و تکفیریها را خلق کرده اند.


منبع:مهر
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: