24 مهر 1400 10 (ربیع الاول 1443 - 43 : 05
کد خبر : ۳۲۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
س از این شبهه ای شما را خواهد رسید که بدون نشانه دیده شدنی و امام هدایت کننده ای خواهید ماند و از آن نجات نمی یابد مگر کسی که دعای غریق را بخواند.

عقیق:امامان چه ظاهر باشند چه غایب، خود حجت های خداوند روی زمین و براهین آشکار الهی اند و همچنین برای خدا با برهان روشن قیام می کنند.
امیرالمومنین (ع) می فرمایند: ای کمیل زمین هیچ گاه از حجت الهی خالی نیست که برای خدا با برهان روشن قیام کند چه آشکار و یا بیمناک و پنهان. (کافی ج 1 ص 17)
از امام سجاد (ع) سؤال شد مردم چگونه از امام غایب استفاده می کنند؟ فرمودند: همان گونه که از خورشید پشت ابر استفاده می کنند. (فرهنگ موعودنامه، ص 529)
یکی از راه های بهره مندی از امام عصر (عج) در عصر غیبت دعا برای ایشان است آنچنان که حضرت ولی عصر(عج) نیز در توقیعی که برای اسحاق بن یعقوب فرستاده اند، تأکید فرموده اند: "برای تعجیل در فرج و ظهور من بسار دعا کنید که همانا فرج من، فرج و گشایش خود شماست." (کمال الدّین، ج 2، ص 485)
البته شایسته و موکد است که دعاکننده خودش را از آنچه مانع از قبولی عبادت است پاک کند و نفس خویش را از خوی ناپسند و رفتار زشت و رفتار زشت و کارهای ناروا تهذیب کند و از محبت دنیای پست و تکبر و حسد و غیبت و سخن چینی و مانند آن بپرهیزد زیرا که دعا از بهترین عبادت های شرعی است به ویژه دعا برای تعجیل فرج مولایمان حضرت حجت (عج) و خواستن ظهور و عافیت برای آن جناب.
در روایت است امام رضا (ع) پیوسته به دعا کردن برای امام زمان(عج) با این دعا امر می کردند: "اللهم ادفع عن ولیک...و اعذه من شرجمیع ما خلقت و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظک الذی لا یضیع من حفظته به"؛ خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان. و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورت گری فرموده ای، محفوظ بدار و او را از پیش رو و پشت سر و راست و چپ و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار : حفظ کردنی که هر کس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...(مصباح المتهجد، ص409)
دعا برای ظهور امام عصر (عج) از راه های نجات در دوران ظلمانی غیبت نیز هست؛ زیرا امام حسن عسکری(ع) فرمودند: "سوگند به خدا فرزندم دارای غیبتی خواهد بود که هیچ کس در آن دوران از هلاکت و نابودی رهایی نمی یابد، مگر کسی که خداوند او را بر اعتقاد به امامت وی استوار ساخته و بر دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت توفیقش ببخشد." (کمال الدّین، ج 2، ص 368)
و از ادعیه مورد سفارش در زمان غیبت مداومت بر خواندن دعای غریق است که شیخ صدوق به سند خود از عبدالله بن سنان روایت کرده که گفت: حضرت ابوعبدالله امام صادق (ع) فرمودند: پس از این شبهه ای شما را خواهد رسید که بدون نشانه دیده شدنی و امام هدایت کننده ای خواهید ماند و از آن نجات نمی یابد مگر کسی که دعای غریق را بخواند. راوی گوید: عرضه داشتم: دعای غریق چگونه است؟ فرمودند: چنین بگوید: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. فرمودند: البته خداوند دگرگون کننده دل ها و دیده ها است ولی همین طور که من می گویم تو نیز بگو: یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک. (کمال الدین، ج 2، ص 351)
یکی دیگر از ادعیه سفارش شده برای آن حضرت (عج) در دوران غیبت دعایی است که سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات آورده در حدیثی که غیبت حضرت مهدی (عج) در آن یاد شده، راوی گوید: عرض کردم: شیعیانت چکار کنند؟ فرمودند: بر شما باد به دعا کردن و انتظار فرج کشیدن تا آنجا که گوشد: عرضه داشتم: به چه چیزی دعا کنیم؟ فرمودند: می گویی: "اَللّهُمَّ اَنتَ عَرَّفْتَنی نَفْسَک وَ عَرَّفْتَنی رَسُولَکَ وَ عَرَّفْتَنی مَلائِکتَک وَ عَرَّفْتَنی وُلاَۀ اَمرِک، اَللّهُمَّ لا آخُذُ اِلّا مااَعطَیتَ ولا اَقی اِلّا ما وَقَیتَ اَللّهُمَّ لا تُغَیَّبَنی عَن مَنازِلَ اُولِیائِک ولا تُزِغ قَلبی بَعدِاِذ هَدَیتَنی اَللّهُمَّ اهدِنی لِوِلایَۀِ مَن اِفتَرَضتَ طاعَتَه...؛"
"بار خدایا تو خودت و فرستاده ات و پیغمبرت و والیان امرت را به من شناساندی. بارخدایا! من نگیرم جز آنچه تو عطا کنی و هیچ نگهدارنده ای جز تو برایم نیست. بار خدایا مرا از منازل دوستانت دور مگردان و دلم پس از آن که هدایت کرده ای منحرف منمای. بار خدایا مرا به ولایت کسی که اطاعتش را بر من واجب ساخته ای، هدایت کن."(مکیال المکارم، ج 2، ص 275)



منبع:قدس
211008

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: