1) قرآن کریم و عترت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو ودیعه گرانبها هستند که از طرف خدا و پیامبر بزرگوارش برای حفظ امت از ضلالت به ودیعت گزارده شده اند و مادامی که امت اسلام بدانان تمسک جوید از ضلالت مصون است و اگر از آنان دوری جوید، ضلات و گمراهی امری مسلم و قطعی خواهد بود و این مضمون حدیث ثقلین است که متواتر بین شیعه و سنی است.
2) به عقیده قاطبه علماء شیعه قرآن کریم تحریف لفظی نیافته است و قرآن نازل بر پیامبر اکرم(ص) همین قرآن موجود بین مسلمانان است و اگر در این قرآن تحریف نقصان و زیادتی به کار رفته باشد از حجیت ساقط میشود و با سقوط حجیت آن، حجیت سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از میان میرود و حجیت امامان معصوم علیهم السلام هم ساقط میشود یعنی اثبات حجیت اخباری که دلالت بر تحریف قرآن دارند برابر اثبات عدم حجیت آنان است و این امری نامتناهی الاجزاء و پارادوکسیکال خواهد بود.
3) تحریف معنوی در قرآن کریم رخ داده است یعنی این که شأن نزولها و برداشتهای غیر واقعی از آن شده است مثلا فلان آیه که در مدح امام علی علیهالسلام نازل شده آن را به معاویه نسبت می دهند این یک تحریف است اما معنوی نه لفظی و این نوع تحریف در قرآن را همگان قبول دارند و بسیاری مفاد روایات که ظاهر آنان دلالت بر تحریف قرآن دارد ناظر به این نوع تحریف است و نه تحریف لفظی که نتیجه فاسد آن نقل شد.
منبع:جام
211008