05 خرداد 1401 25 شوال 1443 - 29 : 19
کد خبر : ۳۲۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
نرم افزار جامع الاحاديث با بيش از ۴۰۰ هزار حديث شيعي و ۱۸۰ عنوان كتاب در قم رونمايي شد.

عقیق:حجت الاسلام محمد حسين بهرامي قائم مقام مركز تحقيقات علوم كامپيوتري نور ا درنشست خبري با خبرنگاران با اشاره به رونمايي از نرم افزار جامع الحاديث گفت: مركز تحقيقات علوم كامپيوتري نوردر سال ۶۸ فعاليت خود را آغاز نموده كه مهمترين زمينه فعاليتي اين مركز در حوزه علوم حديث مي‌باشد كه محصولات مختلفي را ارائه كرده است.

وي افزود: مجموعه نرم افزاري نور
۱براي نخستين بار مسايل شيعه و بحارالانوار را ارائه و در مجموعه نور۲ و نيم ۵۰۰ جلد مصادر الحديث علوم اسلامي را در برداشته است.

قائم مقام مركز تحقيقات علوم كامپيوتري نورادامه داد: در همين راستا مجموعه نرم افزار جامع الاحاديث
۳ ونيم به همراه ترجمه تهيه و عرضه شده است.

حجت الاسلام بهرامي تصريح كرد: در بخش موضوعي نرم افزار موضوعي بحارالانوار بزرگترين دايرة المعارف حديث شيعي است كه در قالب موضوعي ارائه شده است.

وي يادآور شد: نرم افزارجامع الاحاديث داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است كه همه مصادر مهم احاديث شيعي با بيش از
۱۸۰ عنوان كتاب حديث شيعه در ۲۸۰ جلد كتاب را در اين نرم افزار و در قالب مجموعه‌اي حديث محور ارائه كرده است.

قائم مقام مركز تحقيقات علوم كامپيوتري نور اظهار داشت: در گذشته اين مجموعه به صورت كتاب حديث موجود بوده كه اكنون بيش از
۴۰۰ هزار حديث شيعي در نرم افزارجامع الاحاديث گنجانده شده است.

حجت الاسلام بهرامي با بيان اينكه بيشترين مخاطبان پايگاه نرم افزاري جامع الاحاديث مخاطبين تخصصي فعال در حوزه علوم حديث مي‌باشند خاطر نشان ساخت: اين پايگاه قابليتهاي پژوهش خوبي را دارا است كساني كه با كتابخانه حديث در ارتباط هستند با مراجعه به اين نرم افزار مي‌توانند هر حديثي را كه در كتابخانه حديث موجود است در اين نرم افزار موجود مي‌باشد.

وي افزود: در اين نرم افزار براي نخستين بار احاديث شيعي در فضاي نرم افزار و به صورت تفكيكي ارائه شده است.

قائم مقام مركز تحقيقات علوم كامپيوتري نور ابراز داشت:
۴۱۵ هزار حديث در كتب حديث بيان شده كه احاديث مربوط به هر يك از معصومين به تفيك و جداگانه انتخاب و در نرم افزار جامع الاحاديث گنجانده شده است.

حجت الاسلام بهرامي افزود: همچينين در اين نرم افزار امكان دسته بندي بر اساس تشابه لفظي احاديث موجود بوده و هيچ حديث تكراراي در اين نرم افزا جستجو نمي‌شود.

وي خاطر نشان ساخت: مخاطبان در اين نرم افزار مي‌توانند حديث دلخواه و مدنظر خود را به صورت موضوعي به همراه تمام جزييات از جمله ترجمه حديث دريافت كنند.

قائم مقام مركز تحقيقات علوم كامپيوتري نور ادامه داد: تهيه و تنظيم اين نرم افزار از جمله اسناد، روايات، تفكيك احاديث ائمه معصومين، تصيحي و اعراب گذاري حاصل تلاش دو دهه ازمتخصصين علوم و حديث مركز تحقسقات كامپيوتري نور است كه با تلاش مستمر در سالهاي اخير به مرحله اجرا رسيده و به صورت پايگاه اطلاعات علوم حديث در اختيار مخاطبين مي‌باشد.

حجت الاسلام بهرامي در پايان با اشاره به چشم اندازهاي آينده اين مركز گفت: بحث رجال، بحث و تبادل نظر كاربران، لغت و. . از ديگر طراح‌هاي تكميلي نرمافزار جامع الاحاديث است كه در آينده‌اي نزديك به اين نرم افزار اضافه خواهد شد.



منبع:حج
211008
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: