24 بهمن 1400 12 رجب 1443 - 18 : 20
کد خبر : ۳۲۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با تبیین برکات نماز شب گفت: در روز قیامت نماز شب مانند تاجی بر سر انسان است و نوری در اختیار انسان قرار می‌دهد و جواز عبور از پل صراط و کلید ورود به بهشت است.
عقیقحجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، به تشریح ابعاد دیگر حدیث هدایا پرداخت و اظهار داشت:‌ از جمله هدایایی که انسان باید برای قبر آماده سازد، نماز قبر است.

وی با بیان این که نماز شب برای قبر انسان، تأثیر زیادی  دارد، افزود:‌ زمان نماز شب از نیمه شب تا طلوع فجر می‌باشد که برای انسان مؤمن مقام می‌آورد. نماز شب به صورت نوری در قبر انسان نمود می‌یابد و انسان را از ظلمات و وحشت حفظ می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بهترین زمان نماز شب را نزدیک به طلوع فجر معرفی کرد و گفت:  بر اساس روایتی از امام باقر علیه‌السلام کیفیت نماز شب هرچه به طلوع فجر نزدیک‌تر باشد، فضیلت بیشتری دارد.

وی با بیان این که زمان نماز شب ویژگی‌هایی دارد، از این رو آثار آن نیز ویژه‌ است، تصریح کرد: لحظه‌های نزدیک سحر انسان مست خواب است، از این خواب بلند شدن روحیه‌ای قوی می‌خواهد؛ همچنین در این لحظه افراد دیگر خواب هستند و انسان باید مراقب باشد که دیگران را بیدار نکرده تا مزاحمتی برای آنها نداشته باشد و نمازش به ریا آلوده نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی اضافه کرد: نمازهای یومیه، کاری  است که بسیاری انجام می‌دهند و این کاری واجب است، ‌ولی نماز شب، عبادتی مستحبی است؛ زمانی که انسان در شیرین‌ترین لحظات خواب بیدار شده و عبادتی مستحبی را انجام می‌دهد، خداوند پاداشی ویژه برای آن قرار می‌دهد.

وی با بیان این که خداوند به ملائکه خود مبالات می‌کند که بنده‌ای برای نماز شب بی می‌خیزد، ادامه داد: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، نماز شب وسیله رضایت خدا، وسیله حب ملائکه، سنت انبیا، ‌نور معرفت، اصل ایمان، راحتی بدن، تنفر شیطان، غلبه بر دشمن، اجابت دعا، قبولی اعمال، شفیع میان انسان و جناب عزائیل، چراغ قبر، فرشی در قبر، کمک در پاسخ به نکیر و منکر، مونس انسان تا روز قیامت است.

امام جمعه قم اضافه کرد: بر اساس این روایت، در روز قیامت نیز نماز شب مانند تاجی بر سر و لباسی بر تن انسان است و نوری در اختیار اانسان قرار می‌دهد ،‌انسان را از آتش جهنم حفظ می‌کند، جواز عبور از پل صراط و کلید ورود به بهشت است.

وی با اشاره به رویاتی از امام علی علیه‌السلام گفت: بر اساس این روایت، بدترین و مبغوض‌ترین انسانها، کسانی هستند که شب‌ها مانند مردار می‌خوابند و عبادتی برای خدا انجام نمی‌دهند و در روز نیز اهل باطل هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی گناهان را سدی در برابر توفیق یافتن انسان به اقامه نماز شب معرفی کرد و گفت: کسی که در طول روز به گناه آلوده باشد، گوش و چشمش معصیت کرده باشد و لقمه شبهه ناک بخورد توفیق اقامه نماز شب نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی اشتباهاً و غیر عمد هم لقمه‌ حرامی را بخورد،  این لقمه حرام بر او تأثیر دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در پایان خاطرنشان کرد: نماز شب عبادتی است که هر کسی نمی تواند توفیق ادای آن را داشته باشد؛ در این عرصه گناهان سدی است و نیکی‌ها نیز کمکی بر این توفیق است.


منبع:حوزه
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: