عقیق: یک عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیة گفت: قرائت های مختلفی از سبک زندگی اسلامی وجود دارد. افراد مختلف در اسلام شناسی به حسب نگاه و مبانی و سلیقه افراد، اسلام را به گونه های متفاوتی تفسیر و سبک زندگی را به گونه خاصی استنباط می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیة در گفتگویی درباره نقش ماه رمضان در تغییر سبک زندگی و حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی گفت: ماه رمضان می تواند، شروع خوبی برای ایجاد ارتباط قلبی با خداوندباشد و باید انسان با قدرت اراده این روحیه را که در ماه رمضان کسب می کند در خودش حفظ کند و در طول سال از این سرمایه ای که به دست می آورد استفاده کند. منظور از تغییر سبک زندگی با توجه به اخلاق و روحیات افراد به سلیقه انسان ها باز می گردد، یعنی سلیقه ای که مبتنی بر علم و معرفت است.
وی در ادامه افزود: اما سلیقه ها نیز با یکدیگر متفاوت است. برخی سلیقه ها، سبک زندگی را بسیار خشک و زاهدانه و برخی سبک زندگی را باز و قابل انطباق با جهان امروز تفسیر می کنند. اینها همه استنباطات و برداشت های مختلفی از اصل سبک زندگی اسلامی است و همه اینها می تواند اسلامی باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در این باره دو گونه روایات نیز داریم. روایاتی داریم که می گوید مرفه زندگی کنید و متنعم از نعمت های زندگی باشید و از لذت های دنیوی استفاده کنید. از طرف دیگر روایاتی داریم که زهد و قناعت را مطرح کرده است. اما نکته مهم این است که هر فردی، یک مدل زندگی را برای خودش می پسندد و نمی شود جلوی این تفسیرهای مختلف را گرفت.
حجت الاسلام غرویان یادآور شد: آن چیزی که در دنیای امروز بسیار با آن مواجه هستیم این است که به هر حال تحت تاثیر امواج جهانی می باشیم. یعنی سیک زندگی اروپایی، غربی، شرقی و آمریکایی از طریق فیلم ها، اینترنت، رسانه های ارتباط جمعی و مجلات در ما تاثیر می گذارد. به هرحال مسلمانان تحت تاثیر فرهنگ های مختلف هستند به خصوص جوانان که هیجان و احساس دارند و تقلید پذیریشان بیشتر است و بیشتر در معرض تهاجمات فرهنگی قرار دارند.
وی در ادامه تاکید کرد: اما آن چیزی که مهم است اینکه ماه مبارک رمضان، ارتباط انسان با خداوند را با اخلاق، عرفان و معنویت به وسیله خودشناسی و نفس شناسی برقرار می کند و به همین دلیل است که این ماه دری است که انسان را به سمت اخلاقیات انسانی و اسلامی و الهی سوق می دهد.
این کارشناس مسائل دینی افزود: البته در توضیح تعریف اخلاق نیز باید گفت که اخلاق بین المللی است و نمی شود گفت اخلاق فقط مختص به اسلام است. بهتر است از اخلاق با عنوان اخلاق انسانی نام برد زیرا اسلام دعوتش برای همه انسانهاست و به گروه خاصی تعلق ندارد.
وی با اشاره به فلسفه ماه مبارک رمضان نیز گفت: ماه رمضان فلسفه اش این است که جوانان مدام درگیر شهوات مادی و جسمانی نباشند. لذت گرایی خوب است اما لذت را باید توسعه داد و لذات معنوی هم برای خودش جایگاه بالایی دارد. ماه مبارک رمضان به انسان یک حس و حال معنوی می دهد به طوری که هیچ چیز دیگری نمی تواند این حس و حال را به انسان دهد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیة همچنین معتقد است: من چندان بر کمیت قران خواندن و نماز خواندن تاکید نمی کنم بلکه روی کیفیت آن تاکید دارم.
وی تاکید کرد: خیلی ها می گویند که در ماه مبارک رمضان زیاد قران بخوانیم، دعا کنیم و نماز فراوان بر پا کنیم . اما نظر من این است که کمیت ملاک نیست کیفیت مهم است. در این ماه رمضان چند آیه بخوانید اما به آن فکر کنید تفکر کنید در این باره که زندگی و رفتار را براساس آن چند آیه تغییر دهید و تصمیم بگیرید و اراده کنید که به آن چند آیه در زندگی عمل کنید.
این کارشناس مذهبی همچنین عنوان کرد: تفکر کردن در ماه مبارک رمضان از مواردی که در روایات بسیار به آن توصیه شده است. بزرگان ما در این ماه بسیار این کار را انجام می دادند. بسیاری از آنها در شب قدر کتاب می نوشتند و مطالعه می کردند و بهترین احیا را در شب قدر کار علمی و معرفتی می دانستند. آنها معتقد بودند که اگر دانش خود را در این ماه افزایش دهند بسیار ارزشمند تر از نماز و قرآن بدون تفکر است.
حجت الاسلام غرویان در پایان اظهار داشت: در روایات داریم که بیشترین عبادات ابوذر تفکر بوده است. ابوذ ربا اینکه فردی انقلابی بود اما تفکر مهم ترین کارش بوده است. ماه رمضان هم ماه عبادت و تفکر است. تفکر در اینکه من کیستم؟ چه هستم؟ کجا می روم؟ چند سال زندگی می کنم؟ سرنوشت آینده ام چگونه خواهد بود؟ چکار کنم که یک فرد مفیدی باشم؟ انسان با شخصیتی باشم؟ محترم و محبوب باشم و خیر از وجود من تراوش کند؟ اینها بهترین عبادت هایی است که در ماه مبارک رمضان، نسل جوان ما می توانند داشته باشند.
منبع:فردا