20 مهر 1400 6 (ربیع الاول 1443 - 11 : 03
کد خبر : ۳۰۳۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام گفت: معرفی پاره‌ای از نشانه‌ها بر اساس ذوق، سلیقه، حدس و گمان و تطبیق آنها بر موضوعات خارجی که هیچ سندیت صحیحی ندارد و ممکن است تشویش اذهان را نیز به دنبال داشته باشد می‌تواند ضربه سختی را به باور مهدویت وارد کند.
عقیق حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اکبرنژاد در گفت‌وگویی اظهار کرد: موضوع مهدویت تنها به شیعیان اختصاص ندارد و روایات زیادی از ناحیه اهل سنت در این زمینه وجود دارد و تعداد این روایات آنقدر زیاد است که حتی یکی از دانشمندان آنان ادعای تواتر کرده است و جای هیچ شک و تردیدی در این زمینه باقی نمی‌گذارد.

مولف "بررسی تطبیقی مهدویت در روایت شیعه و اهل سنت" تاکید کرد: اعتقاد به آمدن مهدی(عج) نه یک باور شیعی بلکه یک باور اسلامی است و همه مسلمانان در انتظار مهدی موعود اسلام - که از نسل پیامبر(ص) و از فرزندان حضرت زهرا(س) است- هستند. در اعتقادات شیعه که برگرفته از روایات اسلامی موجود است، امام دوازدهم(عج) از فرزندان پیامبر(ص) و از نسل امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و بنا به تصحیح روایات، نهمین فرزند امام حسین(ع) و پدر آن حضرت امام حسن عسکری(ع) است.

اکبرنژاد درباره تولد امام عصر(عج) گفت: امام دوازدهم(عج) که در قرآن کریم با عنوان بقیةالله از ایشان نام برده شده است، در شرایط خاصی متولد شده‌اند و مراقبت و سختگیری شدید و خاص عباسیان نسبت به امام حسن عسکری(ع) سبب شد که تولد آن حضرت مخفیانه صورت گیرد؛ البته چنین نبود که کسی از تولد آخرین حجت خدا آگاهی نداشته یا پس از تولد، آن حضرت را ندیده باشد. برخی از شیعیان مورد اعتماد و عده‌ای از وکلای امام عسکری(ع) توفیق دیدن و زیارت آن حضرت را داشته‌اند که جریان برخی از این دیدارها در کتب معتبر به ثبت رسیده است و هم‌اکنون در دسترس ما است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ایلام با اشاره به بحث غیبت امام عصر(عج) گفت: امام دوازدهم(عج)به اقتضای پاره‌ای از مقدرات الهی بیش از پنج سال در بین مردم حضور نداشت و از آن پس تاکنون در دو مرحله غیبت صغری (کوتاه مدت) و غیبت کبری (بلندمدت) از دیدگان عموم مردم پنهان مانده است و مردم از فیض زیارت آن حضرت بی‌بهره شده­‌اند و بنا به اعتقاد شیعه امام زمان(عج) هرچند از دیدگان غایب است، اما در جامعه حاضر است و ناظر بر رفتار و اعمال انسان‌ها است و در جاهایی که نیاز باشد، آن حضرت از طرق خاص از راهنمایی و مشکل‌گشایی جامعه دریغ ندارد و به امیدخدا در فرصتی که مناسب باشد و اراده الهی تحقق یابد، ظهور خواهند کرد.

وی گفت: آنچه از روایات و دستورات اسلامی استفاده می‌شود این است که مهمترین رسالت شیعیان در عصر غیبت پایبندی جدی و عمیق به مبانی و معیارهای دینی و انسانی است و در روایتی از امام صادق(ع) دستوری که به منتظران حضرت داده شده، این است که در دوران غیبت منتظران باید علاوه بر داشتن حالت انتظار تقوا و پرهیزگاری از محرمات الهی را رعایت کنند و خود را به برجستگی‌های اخلاقی و انسانی بیارایند.

این دانشیار دانشگاه با بیان این‌که «این وظایف ما را به این نکته مهم رهنمون می‌سازد که انتظار بدون تقوا و ویژگی‌های برجسته اخلاقی انتظار واقعی نیست و منتظران واقعی باید به این وظایف عمل کنند» افزود: یکی از ایده‌ها و آمال بشر در طول تاریخ، زیستن در فضا و محیطی توام با شرایط زیست عادلانه و انسانی بوده است و این امر یک آرزو برای بشر تلقی می‌شود اما متاسفانه افزون‌طلبی و سرکشی برخی انسان‌های زیاده‌خواه و طغیانگر مانع از تحقق این آرزوی بشری بوده است و خواهد بود.

اکبرنژاد مهمترین ویژگی رفتاری امام زمان (عج) که در روایات به آن اشاره شده است را تحقق این آرزوی دیرینه بشری دانست و گفت: تنها در دوران ظهور است که این آرمان محقق خواهد شد و آرمانشهر بشر که همیشه حکیمان و اندیشمندان از آن سخن رانده‌اند یقینا در زمان امام عصر(عج) عینیت خواهد یافت و در آن زمان ویژگی‌های اخلاقی بر فضای جوامع انسانی حاکم خواهد شد.

وی درباره موضوع آخرالزمان و مهدویت و ارتباط آن با ادیان دیگر نیز اظهار کرد: مهدویت به عنوان یکی از مهمترین حوادث آخر‌الزمان شناخته می‌شود و تمام کسانی که موضوع آخرالزمان را پیگیری کرده‌اند، آمدن منجی را در این مقطع مورد توجه قرار داده‌اند و مسلمانان، یهودیان و مسیحیان هر کدام به گونه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند و امروزه موضوع آخرالزمان و منجی، بخش مهمی از اعتقادات یهودیان و مسیحیان را تشکیل می‌دهد که بر این اساس پیش‌بینی‌هایی داشته و دارند و علاوه بر آن حتی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی این موضوع را لحاظ می‌کنند.

اکبرنژاد در مورد آسیب‌های موضوع مهدویت نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوعات ارزشی و مورد توجه بشر همواره با آسیب‌هایی روبرو بوده‌اند و مهدویت نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول تاریخ گاهی با آسیب‌هایی مواجه شده است و امروزه نیز در سطح جامعه می‌توان برخی از این آسیب‌ها را به خوبی مشاهده کرد.

وی افزود: تبلیغ برخی از دیدارها با امام عصر(عج) که از استناد و سندیت چندانی برخوردار نیست می‌تواند دستمایه‌ای برای ترویج بعضی آسیب‌ها قرار گیرد و جامعه ما باید در کنار باور عمیق به مهدویت توجه جدی به این آسیب‌ها داشته باشد، چراکه برخی از روی عمد یا از روی سادگی این آسیب‌ها را مطرح و تبلیغ می‌کنند.

وی وظیفه دانشگاهیان در حوزه مسائل مهدویت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: آنچه که انتظار جامعه از قشر فرهیخته دانشگاهی در حوزه مهدویت می‌رود، این است که شناختی دقیق و صحیح از جایگاه مهدویت، ویژگی‌های جامعه مهدوی و موضوعات مرتبط با این فکر و اندیشه بدست آورند. گسترش این اندیشه برجسته و والا در بین جامعه و مبارزه جدی و عالمانه با برخی از آسیب‌های فکری این حوزه، رسالتی مهم برای عالمان و اندیشمندان جامعه است. 

منبع:ایسنا
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: