این مرجع بزرگوار تقلید و استاد بزرگ اخلاق، پس از 40سال خدمت صادقانه در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب حقّۀ اهلبیت عصمت و طهارت، در دیماه سال 1391هـش؛ دار فانی را وداع گفت؛ در این مجال سعی داریم تا جرعه ای از بیانات ناب اخلاقی ایشان را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
رُوِیَ عَنْ عَلیٍّ علیه السّلام قال:« اَلْکَذَّابُ وَ الْمَیِّتُ سِوَاءٌ لِأَنَّ فَضِیلَةَ الْحَیِّ عَلَى الْمَیِّتِ الثِّقَةُ بِهِ فَإِذَا لَمْ یُوثَقُ بِکَلَامِهِ بَطَلَتْ حَیَاتُهُ».[1]
چرا دروغگو و مرده با هم برابرند؟
از امیرالمؤمنین(ع) منقول است که فرمودند: دروغگو و مرده برابرند! پس به درستى که مزیّت زنده بر مرده این است که انسان می تواند به زنده اعتماد کند ولی به مرده نمی تواند اعتماد کند؛ پس وقتی به سخن کسی اعتماد نباشد،دیگر این شخص زنده نیست.
امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: «اَلْکَذَّابُ وَ الْمَیِّتُ سِوَاءْ»؛ شخص دروغگو با مرده مساوی است! در اینجا حضرت شخص دروغگو را با مرده از یک جهت مقایسه می کنند، نه از جهات دیگر؛ میفرمایند دروغگو و مرده برابرند؛ چرا؟ «لِأَنَّ فَضِیلَةَ الْحَیِّ عَلَى الْمَیِّتِ الثِّقَةُ بِه»؛ چون برتری شخص زنده بر مرده این است که انسان روی شخص زنده میتواند حساب کند و به او اعتماد کند، امّا روی شخص مرده نمی شود حساب کرد و نمیتوان به او اعتماد کرد.
دروغ بدتر از شراب است
بعد فرمود: «فَإِذَا لَمْ یُوثَقُ بِکَلَامِهِ بَطَلَتْ حَیَاتُه»؛ وقتی به آدم دروغگو که به ظاهر زنده است نمیتوانیم اعتماد کنیم، پس این فرد با مرده مساوی است؛ حضرت در این روایت فقط از یک جهت بین دروغگو و مرده مقایسه میکنند، نه از هر جهت؛ شخص دروغگو و مرده از یک جهت با هم مساوی هستند و آن هم عدم اعتماد به هر دوی اینها است.
امّا از جهات دیگر، دروغگو بدتر از مرده است؛ زیرا در روایت دیگری داریم که امام باقر(علیهالسلام) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْکَ الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ وَ الْکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ»؛[2] خداىمتعال براى بدى قفلهایى قرار داده، و کلید این قفلها راشراب قرار داده، و دروغ بدتر از شراب است؛ این یعنی دروغ در مقایسه با شراب، شرّآفرینتر است.
دروغگو شرّآفرین است ولیکن مرده شر نمی آفریند
در روایت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) مرده و دروغگو از یک جهت با هم مساوی هستند؛ اما از جهات دیگر دروغگو بدتر از مرده است؛ میّت و مرده نمیتواند شرّ بیافریند؛ اما دروغگو شرّآفرین است؛ ما باید روایات را کنار هم و به صورت مجموعی مورد توجّه قرار دهیم؛ دروغگو اگر بمیرد بهتر است! چون زندگیاش شرّآفرین است.
این مسأله دروغ را دستکم نگیرید؛ دروغ از معاصی کبیره
است و بسیار در آیات و روایت ما از آن پرهیز داده شده است؛ همانطور که حضرت
امیر(علیهالسلام) فرمود، دروغ اوّلاً حسّ اعتماد را از بین میبرد؛ و ثانیاً در
جامعه شرّ میآفریند؛ این یعنی دروغ ابعاد گوناگون دارد.[3]
پی نوشت ها:
1- غُررالحِکم و دُرر الکَلِم، ص 220، روایت 4386
2- اصول کافی، ج2، ص 338
3- یکشنبه، 21 فروردین 1390 – 6 جمادی الاولی 1432؛ مسجد
جامع بازار تهران
منبع:دانشجو
211008