13 دی 1400 30 جمادی الاول 1443 - 23 : 20
کد خبر : ۲۹۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
امام جعفر صادق(ع) فرمودند: کسی که تربت پاک امام حسین(ع) را به خاطر هوی و هوس و خودنمایی بخورد، شفایی در او نیست.
عقیقانتشارات «سبط اکبر (ع)» به مناسبت فرارسیدن میلاد با سعادت سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) اقدام به چاپ کتابی با عنوان «منزلت امام حسین (ع)» به کوشش حجت‌الاسلام اسدالله محمدی‌نیا کرده است که این کتاب همراه با نکته‌ها و پیام‌های اخلاقی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی از زندگی این حضرت به مخاطبان ارائه شده است.

این کتاب دارای سه فصل نظیر «وظایف مسئولان نظام در کلام امام خمینی (ره)»، «نکته‌ها و درس‌هایی از زندگی سیدالشهدا (ع)» و «منزلت حضرت سیدالشهداء» است.

از بخش‌های کتاب «منزلت امام حسین (ع)» می‌توان به «چگونه حیوانات قضیه کربلا را متوجه شدند؟»، «پاداش شهادت و زیارت امام حسین (ع)»، «چرا روی زیارت امام حسین (ع) سفارش زیاده شده؟!»،‌ «شخصیت سالار شهیدان نزد پیامبر اکرم (ص)»، «عاقبت روی گرداندن ملت‌ها از دین»، «پیام کربلا»، «هدف سیدالشهداء» و «جمع کردن بساط جمهوری اسلامی و آمدن دولتی مطابق میل دشمنان»، اشاره کرد.

ولادت امام حسین (ع)

در بخشی از این کتاب درباره «ولادت امام حسین (ع)»، می‌خوانیم: جبرئیل بر رسول خدا حضرت محمد مصطفی (ص) نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند تو را به مولوی از فاطمه (س) مژده می‌دهد که امتت او را می‌کشند، رسول خدا (ص) فرمود: ای جبرئیل «سلام بر پروردگارم، من را به مولودی که از فاطمه (س) متولد شود و امتم او را بکشند نیازی نیست.

جبرئیل به آسمان رفت و سپس فرود آمد و همان سخن را مجدداً گفت: پیامبر (ص) فرمود: سلام بر پروردگارم، من را به مولودی که از فاطمه (س) متولد شود و امتم او را بکشند نیازی نیست.

جبرئیل به آسمان رفت و بعد فرود آمد و گفت: ای محمد (ص) پروردگارت به تو سلام رساند و فرمود: امامت و ولایت و وصیت را در ذریه و فرزندان آن مولود قرار می‌دهم. رسول خدا (ص) فرمود: راضی شدم.
سپس نزد حضرت فاطمه (س) فرستاد که خداوند به من مژده داده است که از تو مولودی متولد می‌شود که امتم او را می‌کشند، حضرت فاطمه (س) در جواب فرمود: مرا به مولودی که امت شما او را بکشند نیازی نیست. پیغمبر (ص) مجدداً به حضرت فاطمه (س) پیغام داد که، خداوند امامت و ولایت و وصیت را در فرزندان او قرار داده است، حضرت در جواب پیام فرمود: من راضی گشتم. (اصول کافی، مترجم ج 2 ص 365. بحارالانوار، ج 44 ص 232)

چرا حضرت علی (ع) نام سیدالشهدا (ع) را حرب (جنگ) نامید؟

حضرت علی (ع) در انتخاب نام امام حسین (ع) به رسول خدا (ص) فرمود: «تا شما حضور دارید من اسمی برای فرزندم انتخاب نمی‌کنم، لکن من دوست دارم اسم او را حرب (جنگ) بگذارم».

نکته‌ای که باید در آن دق کرد شاید این است که حضرت علی (ع) همه صحنه‌ها و حوادث را می‌دیدند و می‌دانستند امام حسین (ع) با آن روحیه و طبع بلندش از اولین پیشگامان میادین نبرد خون و قیام است.

حضرت برایشان روشن بود نام سیدالشهداء با جنگ و مبارزه با شرک و کفر همراه است لذا فرمود من دوست دارم اسم او حرب (جنگ) باشد و از زندگی امام حسن (ع) با توجه به موقعیتی که برایشان پیش آمد چنین استفاده می‌شود که ایشان وظیفه‌شان صلح برای بقای اسلام بوده اگر چه، اگر مردم سستی نمی‌کردند آن حضرت (ع) هم با شدت با معاویه برخورد می‌کردند ولی امام حسین (ع) با شرایطی که برایشان پیش آمد وظیفه‌شان جهاد و ایثار بود و چون رسول خدا (ص) می‌دانستند در آینده چه مشکلاتی برای این دو فرزند عزیزش پیش می‌آید فرمودند: «اما الحسن فان له هیبتی و سوددی و اما الحسین فان له شجاعتی وجودی (مام حسن (ع) شکوه و سیادت من را دارد و امام حسین (ع) شجاعت و سخاوت مرا دارد)».

چه زمانی تربت پاک سیدالشهدا (ع) اثر ندارد؟

در مورد مقدار خوردن تربت مقدس سرور شهیدان به رساله مراجع عظیم‌الشأن مراجعه فرمائید، آن چه لازم است ما بدانیم آن که، این همه ثواب وقتی داده خواهد شد که انسان واقعاً به وسیله تربت مطهر رابطه معنوی با حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پیدا کند، به گونه‌ای که با سجده بر تربت مقدسش در اخلاق، عبادت، شجاعت، غیرت، سیاست و دفاع از دین و از خودگذشتگی در راه اسلام و سایر صفات، خود را شبیه آن بزرگوار کند.

همچنین به خوردن تربت پاک اعتقاد قلبی داشته باشد نه اینکه برای امتحان بخورد و در این کار اخلاص داشته باشد تا تربت در روح و جسم او اثر داشته باشد و اگر خدای ناکرده از روی هوی و هوس و خودنمایی باشد هیچ اثر و فایده‌ای نخواهد داشت بر همین اساس، امام جعفر صادق (ع) فرمود: «و من اکله لشهودة لم یکن فیه شفاء»

کسی که تربت پاک امام حسین (ع) را به خاطر هوی و هوس و خودنمایی بخورد، شفایی در او نیست. (بحارالانوار، ج101، ص 129)

ناله امام زمان (عج) برای حوادث صحرای کربلا

در بخشی دیگر از این کتاب درباره «ناله امام زمان (عج)» نیز می‌خوانیم: بر همین اساس وجود شریف امام زمان (عج) در زیارت ناحیه به پیشگاه باعظمت حضرت باریتعالی شکایت می‌کند و خطاب به سیدالشهداء می‌فرماید:

«وَ أَسْرَعَ فَرَسُک َ شارِداً ، إِلى خِیامِک َ قاصِداً ، مُحَمْحِماً باکِیاً، فَلَمّا رَأَیْنَ النِّـسآءُ جَوادَک َ مَخْزِیّاً ، وَ نَظَرْنَ سَرْجَک َ عَلَیْهِ مَلْوِیّاً بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ ، ناشِراتِ الشُّعُورِ»

جد بزرگوار (آن چه جگر مرا آتش می‌زند) آن وقتی است که اسب شیهه کنان در حالی که می‌گریست و زینش واژگون بود به طرف خیمه‌ها آمد و اهل بیت شما با دیدن اسب از خیمه‌ها بیرون آمدند در حالی که سرهایشان برهنه بود.(نفس المهموم: چاپ بصیرتی ص 375)

انتشارات «سبط اکبر(ع)» کتاب «منزلت امام حسین (ع)» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله محمدی‌نیا را در 188 صفحه و با قیمت 5500 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.


منبع:فارس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: