وی بیارتباط ماندن با این درخت را به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) سبب تیرهبختی، شقاوت و دچار شدن انسان به عذاب ویژه دانست و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم از دو عالم غیب و شهود یاد کرده که در حال حاضر چشم و دیده ما از دیدن عالم غیب محروم است و باید پردهها از برابر چشم برداشته شود تا عالم غیب را ببینیم.
این استاد حوزه یادآور شد: برای دیدن عالم غیب خداوند متعال در قرآن کریم از پردهبرداری برای انسانهای بصیر، مومن و خدایی یاد کرده که تیزبینی قوی پیدا میکنند و میتوانند آثار عالم غیب را مشاهده و تمام جریانات را در این عالم رصد کنند.
انصاریان گفت: دلهای ما همانند چراگاه صحرایی است که گاه بی در و پیکر است و هر حیوان ناپاک و رذایل ابلیسی را به مانند حسد، حرص، بخل، کبر، ریا و کینه وارد دلها میکنیم و هیچ متوجه نیستیم که ورود این حیوانات میتواند اسباب سقوط ما را فراهم کند.
وی با بیان اینکه اکثر انسانها چشم بسته عمل میکنند، تصریح کرد: تعداد افراد خدابین، حقبین، قرآن بین و بصیر در دنیا کم است و قرآن کریم نیز در بیان دیدن با چشم دل به علم الیقین، حقالیقین و عینالیقین اشاره میکند و شاید به تعداد انگشتان دست افرادی را داشته باشیم که به نخستین مرحله یعنی علم الیقین رسیده باشند.
انصاریان رسیدن به علم الیقین را در سایه توحید و اعتقاد راستین به خداوند متوجه افراد محدود دانست و افزود: اروپاییها و آمریکاییها دلار میپرستند، هندوها گاو میپرستند، عدهای نیز اهریمن و اهورا مزدا میپرستند و بالاتر از اینها عدهای به فرمایش قرآن کریم هوا و هوس و خواستههای نامشروع و نامعقول و شهوت خود را میپرستند که واقعاً جای تاسف دارد.
انصاریان با بیان احادیث و روایتی از ائمه (ع) که تاکید کردهاند یاران و همراهان حقیقی ما بسیار کم هستند، ادامه داد: ما شیعه واقعی کم داریم که تهمت نزند، بدحجاب و بیحجاب نباشد، احکام الهی را عمل کند و فرد موثق در جامعه باشد.
وی تصریح کرد: هنوز در رسیدن به علمالیقین لنگ میزنیم چه برسد که به مرحله حق الیقین و عین الیقین برسیم تا بتوانیم حرمت خداوند متعال را در زمین حفظ کنیم چرا که امروز بشر آشفته و سرگردان مادیات، مسائل اقتصادی و ظواهر دنیوی است و دریغ از یک سجده خالصانه که به درگاه خداوند آورد.
این استاد حوزه یادآور شد: زمانی که انسان چشم از دنیا فرو میبندد در پیشگاه خداوند حقیقت عالم غیب را مشاهده میکند که دیگر در آن دنیا آرزوی برگشت او جواب داده نمیشود و پول، زن، فرزند و اموال به کمک او نمیآیند بلکه آنچه که در آن دنیا کارساز بوده حقیقت نور ایمان، اعتقاد و حرکت در مسیر واقعی است.
انصاریان تصریح کرد: در قرآن کریم بارها از کلمه نور یاد شده که این کلمه بیانگر هدایت امت به وسیله انبیا، اولیا و ائمه (ع) است که همواره مقدم بر زمان و مکان بودهاند؛ به طوری که خود امام حسین (ع) با یاران قلیلی در دشت نینوا حاضر شدند و در اوج علم الیقین، حق الیقین و عین الیقین شهادت را انتخاب کردند.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به روایتی از امام حسین (ع) که در خواب همه حوادث کربلا را مشاهد کرده و در عالم غیب همه واقعیتها را دیده بودند، گفت: در ماه شعبان میهمان مهمانسرای الهی هستیم که در این مهمانسرا باید پاک بنشینیم و از سفره رحمت الهی بهرهمند شویم.
منبع:فارس
211008