19 دی 1400 6 جمادی الثانی 1443 - 11 : 03
کد خبر : ۲۹۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان:
ˈایوان ریدلیˈرییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان گفت: متن قرآن می تواند منشور حقوق زنان در جهان باشد.
عقیق:ˈ ایوان ریدلیˈ این مطلب را در نشست تخصصی بزم اندیشه با موضوع ˈجذابیت های اسلام برای زن اروپاییˈ که در سازمان خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، بیان کرد.

وی افزود: در قرآن به صراحت عنوان شده است که زنان در برخورداری از آموزش، ارزشهای معنوی و جایگاه اجتماعی با مردان برابر هستند.

این مسیحی مسلمان شده گفت: این درحالی است که در کتاب انجیل دین مسیحیت از زن به عنوان فردی که حضرت آدم را به بیراهه کشاند، یاد می شود و حتی در این کتاب از شخصیت هایی نام برده شده که از زنان متنفر بوده اند.

ریدلی در تشریح چگونه مسلمان شدن خود گفت: من خبرنگاری از انگلستان بودم که پس از واقعه 11 سپتامبر برای تهیه خبر به افغانستان رفتم و در آن کشور توسط طالبان دستگیر شدم.

وی افزود: دستگیری توسط طالبان تجربه ناخوشایند و تلخی بود که خوشبختانه توانستم از دست آنان نجات پیدا کنم؛ پس از این حادثه با توجه به شناختی که قبلا از اسلام داشتم به این نتیجه رسیدم که اسلام راهی برای زندگی درست است.

وی اظهار کرد: قبل از اتفاقی که برای من در افغانستان افتاد، یک مسیحی انگلیسی بودم که یکشنبه ها به کلیسا می رفتم و مراسم عبادی را بجا می آوردم اما بعد از مسلمان شدنم و تغییر دین خود و انجام عبادت در تمام طول هفته احساس می کنم در درجه بالاتری از معنویت و تعالی روحی قرار گرفته ام.

وی بیان کرد: من کشف کردم که اسلام دین حامی زندگی است و فقط به عبادت ختم نمی شود بلکه تمام زوایای زندگی بشر را در بر می گیرد.

وی گفت: از آنجا که خبرنگار بودم با خود اندیشیدم که چگونه می توانم درباره اسلام بنویسم در حالی که نسبت به این دین شناختی ندارم لذا شروع به خواندن ترجمه انگلیسی قرآن کریم کردم.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان ادامه داد: نگاهی به فهرست واژگان کتاب مزبور کردم و در بین آنها سوره ای به نام زنان و مرتبط با حقوق آنان پیدا کردم و حقوق زنان به لحاظ آموزش و ازدواج را براساس کلام الله مورد بررسی قرار دادم.

ریدلی با بیان اینکه سالها قبل در کمپینگ های دفاع از حقوق زنان در انگلستان فعالیت داشتم، گفت: در قرآن کریم هیچ حقوقی از زنان تضییع نشده و از حقوقی برابر با مردان برخوردار بوده و بارها در این کتاب به مساوی بودن حقوق مرد و زن در آموزش، جایگاه اجتماعی و معنویت تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه آنچه در غرب به عنوان آزادی زنان نشان داده می شود تنها یک توهم است، افزود: در سال 1970 قانونی در انگلستان مبنی بر مساوی بودن حقوق زنان با مردان در ازای کار مشترکی که انجام می دهند، وضع شد اما تا الان این قانون اجرا نشده است.

وی بیان کرد: در غرب از زنان به هر صورت ممکن برای تبلیغات و دیگر برنامه های تفریحی استفاده ابزاری می شود و وقتی بیلبوردهای تبلیغاتی با بدنهای نیمه عریان زنان را در خیابانها می بینید مانند من به عنوان یک زن احساس شرم می کنید.

این خبرنگار انگلیسی گفت: در غرب بسیار کم اتفاق می افتد که زنی در جایگاه سیاسی سخنرانی بکند و در رسانه ها به جای تمرکز روی افکارش، درباره وی براساس ظاهر و نوع پوشش قضاوت نشود.

وی با اشاره به نمونه هایی از استفاده ابزاری از زنان افزود: ˈکیت میدلتونˈ یک زن تحصیلکرده و بسیار باسواد است که پس از ازدواج با پرنس ویلیام؛ شاهزاده انگلستان تبدیل به یک جاذبه برای مد شد و فردیت خود را از دست داد.

وی بیان کرد: فقط 22 درصد از جمعیت پارلمان بریتانیا زن هستند، همچنین وزیر این کشور که یک زن است کمتر اتفاق می افتد که پس از سخنرانیش، صحبت از لباس و کفشش محور اخبار رسانه ها نشود.

او اظهار کرد: هنوز در کلیساهای انگلستان درباره اینکه جایگاه زنان چگونه باید تعریف شود، بحث و مجادله است.

وی گفت: برای من خواندن قرآن کریم مانند گذراندن یک واحد درسی در دانشگاه بود و من در کسب این تجربه تنها نبودم زیرا زنان زیادی که در انگلستان شروع به خواندن این کتاب آسمانی کردند تجربه یکسانی با من داشتند و این عمل برای آنان تبدیل به یک حرکت معنوی برای تعالی روح شد.

این خبرنگار انگلیسی اضافه کرد: بعد از واقعه 11 سپتامبر بیش از 100 هزار نفر زن در انگلستان مسلمان شدند که تعدادشان به مراتب بیشتر از مردان تازه مسلمان شده این کشور بود.

ریدلی گفت: زندگینامه زنان مزبور بسیار جالب بود که باعث سکوت منتقدان شد زیرا اکثر آنان افراد تحصیلکرده و متخصص در انگلستان هستند که در دوره 20 تا 30 سالگی مسلمان شدند.

وی با اشاره به اینکه آزادی واقعی برای زنان در متن قرآن گفته شده است، افزود: البته این مساله تهدید بزرگی برای کشورهای غربی بود زیرا نسبت به آن واکنش نشان دادند و هر آنچه مربوط به اسلام بود را شیطانی جلوه دادند که بیشترین ترکش این حمله متوجه زنان مسلمان این کشورها بود.

وی افزود: دین و دینداری به هر نحو در اروپا نکوهش می شود و در انگلستان هر نوع دینداری یک تندروی سیاسی آشکار به شمار می رود لذا به محض اینکه مسلمان شدم و حجاب را رعایت کردم در معرض سرزنش ها و توهین های لفظی هموطنانم قرار گرفتم و مجبور به انجام عبادت پنهانی شدم.

وی بیان کرد: در غرب زنان محجبه بویژه آنان که نقاب بر صورت می زنند آماج حملات قرار می گیرند اما هرگز این حملات باعث برداشته شدن حجاب زنان تازه مسلمان شده غرب نخواهد شد.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان درباره علت اسلام هراسی در انگلستان، گفت: رکود اقتصادی باعث ایجاد فاصله زیاد بین فقیر و غنی شده است لذا راست گرایان افراطی در کشور تقصیر این رکود را به گردن مهاجرین که اغلب مسلمان هستند، می اندازند.

ریدلی افزود: در انگلستان هیچ فردی به خاطر رنگ پوستش محکوم نمی شود اما باور دینی و دینداری مهمترین بهانه برای محکوم کردن افراد در این کشور است.

وی بیان کرد: عده ای تندرو که در اقلیت هستند متاسفانه همواره نسبت به مسلمانان اعمال وحشیانه ای دارند و صحبتهایی که علیه مسلمانان می کنند سرتیتر خبرها در انگلستان می شود و این زمینه را برای اعضای پارلمان فراهم می کند که قوانین ضداسلامی وضع کنند.

ˈایوان ریدلیˈ خطاب به زنان حاضر در نشست گفت: شما بسیار خوشبخت هستید که در کشوری زندگی می کنید که آزادی دینی دارید و می توانید حجاب را رعایت کنید، به راحتی عبادت کنید و هیچ کس معترض این گونه رفتار شما نشود.

او خاطر نشان کرد: درست است که حجاب برای من در کشورم تجربه ناخوشایندی به همراه داشت اما حجاب تبدیل به لباس رسمی من در محل کارم شد و زمینه معرفی شدن من را به دنیا فراهم کرد و در نهایت به من هویت جدیدی بخشید.

این زن مسلمان انگلیسی گفت: در کنار مورد حمله قرار دادن حجاب در غرب، حملات دیگری نیز نسبت به مقدسات و آداب شرعی دین اسلام شده است همان طور که چندی قبل در دانمارک ذبح شرعی دام و تهیه گوشت حلال برای مسلمانان ممنوع شد.

وی با اشاره به ستیز مسیحیان اروپایی با یهودیان و مسلمانان خاطر نشان کرد: در دهه 1930 میلادی، یهودیان را در اروپا شیطان قلمداد کردند و کاریکاتور رهبران دینی یهودی را کشیدند.

وی افزود: یکی از کاریکاتوریست های انگلیسی که از دوستان نزدیک من هست، نگران بود که روزی در اروپا مسلمانان را شیطان معرفی کنند لذا باید هوشیار بود که تاریخ تکرار نشود و مسلمانان مانند یهودیان شیطان معرفی نگردند.

ˈایوان ریدلیˈ با بیان اینکه اسلام ستیزی در جهان رو به گسترش است، گفت: دائما به نوع پوشش و روش زندگی مسلمانان در اروپا حمله می شود و راست گرایان افراطی اروپایی در راس حمله کنندگان قرار دارند که روز به روز به قدرتشان افزوده می شود.

وی افزود: در اوکراین نیز اکنون حزبی قدرت کشور را بدست گرفته که زیر چتر حمایتی اروپا و غرب بوده و تفکراتش بسیار ترسناک است.

رییس اتحادیه بین المللی زنان مسلمان جهان گفت: امروزه مسلمانان در شرایط سختی بسر می برند و من بسیار خوشحال شدم که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروز خود به مناسبت عید مبعث درباره همین موضوع صحبت کردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله نخستین رهبرانی در جهان بودند که درباره اختلافات و تاثیرات قومی - مذهبی صحبت کردند لذا با توجه به شرایط فعلی ضروری است همه مسلمانان بر اشتراکات مذهبی خود متمرکز شوند و حلقه های اتصال را بین خود محکمتر کنند.

ˈایوان ریدلیˈ سفر خود به مشهد و تشرف به حرم رضوی را بسیار خوشایند دانست و گفت: فضای روحانی، آرامش و حس محبت و دوستی که در حرم حاکم بود مرا بسیار تحت تاثیر قرار داد و همان تجربه قرار داشتن در خانواده بزرگ مسلمانان را که در تشرف به مکه داشتم در حرم رضوی کسب کردم.

وی افزود: ایستادن در صفوف منظم و به سمت یک قبله قرار گرفتن تجربه ای کاملا متفاوت است که هیچ گاه و در هیچ دینی آن را تجربه نمی کنید زیرا سراسر حس صلح و آرامش و اتحاد را بر همه کسانی که در صف قرار گرفته اند مستولی می کند.

ˈایوان ریدلیˈ گفت: اگر مسلمانان این اتحاد و یکدلی در اقامه نماز را هفت روز هفته حفظ کنند و از خود چهره ای صلح طلب و متحد را برای جهان بسازند و شعارشان این باشد که ˈزمانی که با هم هستیم موفقیم و زمانی که جدا شویم شکست می خوریمˈ همه مشکلات را پشت سر می گذارند.


منبع:ایرنا
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: