22 بهمن 1400 10 رجب 1443 - 43 : 10
کد خبر : ۲۸۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
اعتدال و میانه‌روی از دیدگاه اسلام، قلمرو وسیعی دارد و در همه جا به عنوان یک اصل خلل‌ناپذیر اسلامی مطرح می‌شود و ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، عقیدتی را از جزئی‌ترین تا مهم‌ترین موضوعات در برمی‌گیرد.

عقیق: اندازه داری و میانه روی در اسلام یک امر پسندیده‌ای است و آثار و برکات زیادی برای انسان دارد.

خداوند در قرآن خطاب به بندگان خود می‌فرماید: گروهی از ایشان بر راه میانه می‌روند، و بسیاری از ایشان بدکار می‌کنند.

در سوره بقره خداوند می‌فرماید: از تو می‌پرسند که چه چیز را انفاق کنند، بگو فزونی را (یا انفاق در حد میانه.(

در احادیث اسلامی داریم که برای دست یافتن به نیمی از معیشت(نیازهای زندگی) باید میانه روی داشته باشیم در این خصوص پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: اندازه نگاه داشتن نیمی از معیشت است.

امام علی(ع) برای قوام معاش می‌فرمایند: قوام زندگی به آن است که به خوبی اندازه نگاه دارید، و ملاک زندگی آن است که خوب برنامه‌ریزی کنی.

امام علی(ع) برای زیاد شدن کم فرمودند: میانه روی کم را زیاد می‌کند، اسراف، فراوان را نابود می‌سازد.

امام صادق(ع) در رابطه با یکی از نشانه‌های ایمان فرمودند: مومن به خوبی به مردم یاری می‌رساند، کم هزینه است و خوش‌تدبیر در زندگی.

امام علی(ع) در توصیف پرهیزکاران فرمودند: از نشانه‌های هر کدام‌شان این است که او را در دین (و دینداری و عمل به دین) ‌نیرومند می‌بینی... و در حال توانگری، میانه‌رو... .

پیامبر اکرم(ص) از جمله آثار فهم دین را این می‌داند که با مدارا و با ملاحظه زندگی کنیم.

امام سجاد(ع) در حدیثی با بیان اینکه یکی از سه مایه نجات، میانه‌روی است، به نقل از رسول خدا(ص) می‌فرمایند: سه چیز مایه نجات است و سومی را اینگونه یاد کرد: میانه‌روی در حال داشتن و در حال نداشتن.

 

پی نوشت:

سوره مائده

سوره بقره، مجمع البیان 2/316

بحارالانوار 104

غررالحکم17

وسائل 324

وسائل 11

کافی 4/52-53

الحیاة محمدرضا حکیمی

منبع:ایسنا
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: