20 مهر 1400 6 (ربیع الاول 1443 - 00 : 05
کد خبر : ۲۸۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
مشورت و مشاوره در اسلام؛
با احمق مشورت مکن و از دروغگو کمک مگیر و به دوستی آدم دل مرده تکیه مکن، زیرا دروغگو دور را نزدیک و نزدیک را دور در نظرت جلوه می دهد و احمق خودش را برای تو خسته می کند.

عقیق: مشورت و مشاوره در اسلام جایگاه خاصی دارد و قرآن کریم در آیاتی به این اهمیت می‌پردازد. آن‌جا که می‌فرماید: "وَ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُمْ..."(شوری، 38) و آنان که دعوت پروردگارشان را پاسخ مى‌‏گویند و نماز مى‌‏گزارند و کارشان بر پایه مشورت با یکدیگر است... .
طلحه و زبیر به حضرت علی(ع) گفتند: ما به شرطی با تو هستیم که در هر کار با ما مشورت کنی، زیرا حساب ما از دیگران جدا است، حضرت (ع) فرمودند: "نظرت فی کتاب الله و سنه رسوله فامضیت مادلانی علیه و اتبعته و لم اتحج الی آرائکما فیه و لا رای غیرکما و او وقع حکم لیس فی کتاب الله بیانه و لا فی سنه برهانه و ااحتیج الی المشاوره فیه لشاورتکما فیه" من در کتاب خدا و سنت سول او (ص) نگاه می کنم هر چه بود پیروی می کنم و نیازی به رای و مشورت شما و دیگران ندارم ولی هر گاه امری بود که در کتاب و سنت برهانی بر آن نداشتم و نیاز به مشورت بود با شما مشورت خواهم کرد.
با دانمشمندان وارسته مشورت کن

در آیه 38 سوره مبارکه شوری، نظام شوری برای اداره امور جامعه مورد تاکید قرار گرفته و به همین جهت این سوره شوری نام گرفته است. به همین مناسبت، بخشی از روایات در باب مشورت و شوری بیان می شود:
"
شاور العلما الصالحین" با دانمشمندان وارسته مشورت کن.
"
واجعل مشورتک من یخاف الله" در مشورت خود کسانی را قرار ده که خداترس باشند.
"
شاور المتقین الذین یوثرون الاخره علی الدنیا" با اهل تقوی که معاد را بر معاش ترجیح می دهند مشورت نما.
"
خیر من شاورت ذوی النهی و العلم و اولوا التجارب و الحزم" با عقلایی که دارای علم و تجربه هستند مشورت کن.
"
رای الرجل علی قدر تجربته" ارزش رای به مقدار تجربه صاحب رای است.
"
شاور فی امورک من فیه خمس الخصال..." در کارهای خود با کسی مشورت کن که در او پنج خصلت باشد: عقل، علم، تجربه، خیرخواهی و تقوا.
"
مشاوره العاقل الناصح رشد و یمن و توفیق من الله" در مشورت با عاقل خیرخواه رشد و برکت و توفیق الهی است. (بحارالانوار، ج 52، ص 105)
 

پیامبر (ص) در این‌باره می‌فرمایند: "هرگاه زمامدارانتان خودسر، توانگرانتان بخیل و امورتان بر مشورت برگزار نشد، زیر زمین برای شما بهتر از روی زمین خواهد بود".(الجامع لاحکام‌القرآن، ج 16، ص38)
امام رضا (ع) فرمودند: هیچ خردی با خرد آن امام کاظم (ع) برابری نمی کرد با این حال گاه با یکی از غلامان سیاه خود مشورت می کردند به ایشان عرض شد: با چنین کسی مشورت می کنیید؟ فرمودند: چه بسا که خدا تبارک و تعالی (نظر درست را) بر زبان او جاری کند.( مکارم الاخلاق، ج 2، ص99)
رسول خدا (ص) فرمودند: مشورت کردن با خردمند خیرخواه، مایه هدایت و میمنت است و توفیقی است از جانب خداوند، پس هر گاه خیرخواه خردمند تو را راهنمایی کرد، مبادا مخالفت کنی که موجب نابودی می شود. (محاسن، ج 2، ص 438)
 
چگونه با پروردگارم مشورت کنم؟

امام صادق (ع) فرمودند: هر گاه اراده کاری کردی، پیش از مشورت با پروردگارت با هیچ کس مشورت مکن. راوی می گوید: عرض کردم: چگونه با پروردگارم مشورت کنم؟ فرمودند: صد مرتبه می گویی: از خدا خیر (و راه درست) را می طلبم سپس با مردم مشورت می کنی در این صورت خداوند خیر و صلاح تو را بر زبان هر که دوست داشته باشد، جاری می سازد. ( مکارم الاخلاق، ج 2، ص98)
 

همچنین، ایشان می فرمایند: با احمق مشورت مکن و از دروغگو کمک مگیر و به دوستی آدم دل مرده تکیه مکن، زیرا دروغگو دور را نزدیک و نزدیک را دور در نظرت جلوه می دهد و احمق خودش را برای تو خسته می کند اما به آنچه می خواهی نمی رساندت و آدم دل مرده در زمانی که کاملا به او اعتماد داری، تنهایت می گذارد و در اوج ارتباطت با او، از تو می برد. (تحف العقول، ص 316)

 

منبع:قدس
گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: