02 آبان 1400 18 (ربیع الاول 1443 - 46 : 10
کد خبر : ۲۸۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
حجت الاسلام صدیقی گفت:‌ اعتکاف، معجونی از عبادت‌های مختلف است؛ عبادت ماه مبارک رمضان، عبادت حاجیان، عبادت روزه‌داران و نمازگزاران و هم یک تحول و سیر از خود به سوی خداست و خداوند تمام عبادات را در اعتکاف جمع کرده است.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، بعد از اقامه نماز صبح نخستین روز ایام‌البیض در مسجد دانشگاه تهران خطاب به معتکفین گفت: خداوند متعال خود را در آیات قرآن کریم معرفی کرده اما صرف خواندن این آیات، خواند علم کلام و فلسفه، انسان را خداشناس نمی‌کند بلکه رسیدن به مقام علیت، رفتن راه می‌خواهد و تا انسان به سوی خدا حرکت نکند به جایی نمی‌رسد و چیزی از کمال الهی نصیب او نخواهد شد.

وی اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم اگر کسی از خانه خویش خارج شود در حالی که این حرکتش هجرت به سوی خدا باشد و در این مسیر، مرگ او فرا برسد اجر او بر خدا واقع می‌شود و برای احدی امکان اینکه بگوید او چه پاداشی دارد، وجود ندارد. بنابراین خدا خودش او را تحویل می‌گیرد و آنچه که لازمه کرم خدا است به او می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) خطاب به جوانان معتکف مسجد دانشگاه تهران عنوان کرد:‌ یکی از هجرت‌ها، هجرت دسته جمعی شماست و این حرکت الی‌الله است که شما این جا برای شب‌زنده‌داری، روزه‌داری، توسل، توبه و تفکر جمع شده‌اید، لذا «اعتکاف» فرصتی برای خلوت با خداست.

وی ادامه داد: انسان در تمام عمرش خودگریزی دارد و از تنهایی خوشش نمی‌آید از این رو اعتکاف، فرصتی است که انسان در آن تمرین خلوت با خود می‌کند و این تنهایی غیر از این است انقطاع داشته باشد؛ خلوت با خود، انس با خود، رفاقت با خداست لذا عبادت‌های بیرونی انسان که سیر درونی و باطنی ندارد، خودیابی و خدایابی نیست البته اگر نماز ما روح نداشته باشد باز هم تعبد است.

حجت‌الاسلام صدیقی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم اعتکاف، خلوت و تفکر است؛ ساعاتی، دقایقی، آناتی، فکر کنیم چه کسی ما را به این دنیا آورده، مقدمه آفرینش انسان در این دنیا چیست، آیا پایان عمر ما رسیدن به بهشت است یا افتادن در جهنم؟! در صفات باطنی خود تامل کنیم و ببینیم مثلا آیا من آئینه خدا هستم و صفات الهی کریم و ستار بودن تا چه اندازه در من تجلی دارد بنابراین اعتکاف، فرصت آسیب‌شناسی اخلاق را به ما می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک ساعت تفکر از یک سال عبادت برتر است به معنای واژه «عرفه» پرداخت و گفت: عرفه را از این جهت، عرفه می‌گویند برای اینکه شناخت خداوند در آنجا برای ما عملی می‌شود و همه افراد بدون داشتن هیچ امتیازی، قدرت الهی را تماشا می‌کنند همچنین انسان در عرفه به خودشناسی می‌پردازد.

* «اعتکاف» معجونی از عبادت‌هاست

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: «اعتکاف» معجونی از عبادت‌های مختلف است عبادت ماه مبارک رمضان، عبادت حاجیان، عبادت روزه‌داران و نمازگزاران و هم یک تحول و سیر از خود به سوی خداست و خداوند تمام عبادات را در اعتکاف جمع کرده است.

وی تصریح کرد: پرهیز از گناهان، هجرت الی‌الله است و اگر کسی هجرتش حساب‌شده باشد مقام تسلیم به او دست می‌دهد همانطور که شخص میت هیچ اراده‌ای از خود در برابر غسال ندارد انسانی که در مسیر گذشتن از لذات حرکت کرد خداوند یک مقام تسلیم به او عنایت می‌کند که این حالت، حالت وصول الی‌الله است که در نماز شب سرعت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار داشت: نماز شب چون در دل شب با خدا انس گرفتن است، پروردگار متعال نیز می‌فرماید: تو مخفیانه پیش من می‌آیی و من نیز چیزهایی را برای تو آماده کرده‌ام که هیچ کسی از آن خبر ندارد، لذا مرکب شب، سریعتر از عبادت‌هایی است که در نیمه شب انجام می‌شود و اگر ما به اینجا برسیم، اوصاف امیرالمؤمنین(ع) را در می‌یابیم.

وی خطاب به معتکفین مسیر دانشگاه تهران عنوان کرد: ان‌شاءالله این دو - سه روز اگر وسوسه نشوید و عجب شما را نگیرد، شیطان در شما سهمی نخواهد داشت این سه روز یک مراقبتی برای شما پیش می‌آید و فرشته‌خو می‌شوید، همه ننگ‌ها را از خود دور می‌کنید و خداوند نیز حالت تسلیمی به شما می‌دهد که در بلا هم محو جمال الهی می‌شوید.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به سالروز ولادت حضرت علی (ع) ابراز داشت‌: وجود مقدس حضرت امیر(ع)‌یک اعجوبه‌ای در عالم است که مثل و مانندی ندارد، ایشان در اوج سیاسیت، اوج بندگی و عبودیت را دارد. امیرالمؤمنین(ع) نه تنها در مسجد با همه بود بلکه هنگام روز، زیر آفتاب سوزان می‌ایستاد و می‌فرمود شاید من اگر در سایه باشم و نیازمندی مشکلی پیدا کند، مرا نیابد.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) گفت: 100 هزار درخت خرما در یک قدم، حاصل کار و تولید پیشوای اول ما است. از آنجایی که ثروت برای انسان تکبر می‌آورد، اما علی(ع) با داشتن ثروت هیچ اشرافیتی نداشت و ثروت و قدرت مانع ارتباط با خدا نمی‌شود. بلکه در دل شب آنچنان با خدا نجوا می‌کند که همانند چوبی می‌شود.

حجت‌‌الاسلام صدقی خاطرنشان کرد: تربیتی که حضرت علی(ع) دوست دارد ما با آن خودمان را بسازیم، عزت‌خواهی و پرهیز از دشمن‌خواهی درونی و بیرونی است و حضرت می‌فرمودند، به خدا قسم اگر تمام عرب در یک جبهه باشند و علی به تنهایی در جبهه دیگری قرار گیرد، من پشت نخواهم کرد و نگرانی ندارم.

وی افزود: امام خمینی(ره) به تأسی از این امام همام چنین روحیه‌ای داشت و می‌فرمود «نه شرقی و نه غربی». امام(ره) ملت را دارای روحیه عزت و خداباوری کرد و صولت آمریکا را بین خود و خدا شکست و ابهتی برای آمریکا باقی نگذاشت.

این استاد اخلاق در پایان گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند، مرگ این نیست که انسان را در تابوت بگذارند بلکه مرگ در این است که انسان اختیار خود را نداشته باشند و دیگران او را اداره کنند.


منبع:فارس

211008

 

گزارش خطا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر: