عقیق: کسانی
که آشنایی با حدیث و تاریخ داشته باشند می دانند که جریان غدیر خم از مسلم ترین و
با شکوه ترین فرازهای تاریخ اسلام است که نه تکرار می گردد ونه می توان
ساختار آن را تغییر و یا با جا به جایی عوامل ، آن را شکل و صورت دیگری داد.
هر
دو مذهب شیعه و تسنن در مورد ((من کنت مولاه فهذا علی مولا)) باور و یقین قلبی
دارند . از این رو سیاحان خارجی که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرده اند ، در
مورد جایگاه حضرت علی (ع) هرچه را که دیده اند و شنیدن را به رشته تحریر در آورده
اند ، که با مطالعه به نوشتجات آنها عظمت این روز بیشتر نمایان می شود.
فیلسوف
فرانسوی در کتاب خود می نویسد: « ایرانیان از صدر اسلام به حضرت علی(ع) و خاندان
ایشان علاقه ی زیاد و بی شماری داشتند و علت این علاقه به واسطه محبتی بود که آن
حضرت نسبت به ایرانیان روا داشته است .» (گوبینو ، سه سال در ایران ، ص69).
تا
جایی که سیاح بلژیکی در مورد این وابستگی و علاقه شدید مردم ایران به حضرت علی(ع)
در کتاب خود نقل می کند: «دو خصیصه ی برجسته و مشخصه ی این ملت عبارت است از
خاطره ی فراموش نشدنی افتخارات باستانی و افسانه های حماسی و قهرمانی ایران ، کهن
ترین و بی کم و کاست ترین مملکت جهان ، و علاقه و وابسنگی عجیب و بیش اندازه مردم
به یادبود حضرت علی و امامان .» (اورسل ، ص329) .
این
سیاح در جای دیگر از سفرنامه اش یادآور می شود که :« دربین ایرانیان نقلی معروف
است ولی مدرکی در دست نیست که حضرت علی (ع) زبان فارسی را خیلی خوب صحبت می کرده و
علاقه زیادی به زبان و ادبیات ایران داشته و به علت همین علاقه مندی بود که شهربانو
دختر یزد گرد را به ازدواج پسر خود در آورده است .» (اورسل ص70)
این
دلبستگی به حضرت علی (ع) به طوری چشمگیر و مشهود بوده است که پزشک اتریشی تبار
دارالفنون به این مهم اذعان داشته که در تمام خانه ها و حتی مردم تهی دست تصویر آن
امام را برروی چوب کنده کاری کرده و در دیوار خانه نصب کرده اند. (پولاک ، ص 222) .
درمورد
واقعه غدیر خم و جانشینی حضرت علی (ع) تمامی سیاحان ، شکوه و عظمت این روز تاریخی
را در کتابهای خود نقل کرده اند و سفیر آلمان دردوره ناصرالدین شاه در کتاب خود بیان
می کند : « در ایران عیدی است به نام غدیر ، روزی است که حضرت محمد (ص)
پیغمبر اسلام حضرت علی (ع) را در محلی به نام غدیر خم به جانشینی خود و خلافت
برگزیده است و ایرانیان به طور مفصل این روز راجشن می گیرند.» (بروگش ، سفری به دربار سلطان صاحبقران ،
ج1،ص 219)
این
نشانده این است که استمرار یک مکتب در خط اصیل خود و دور ماندن از انحرافات ، باید
شناخت و تبعیت از رهبر واقعی آن مکتب داشته باشند ، و این است فلسفه غدیر و رمزهایی
که دارد . امروز تبیین این مساله با تمام اهمیتش در رابطه با اسلام و انقلاب
عزیزمان برای تاریخ و جامعه امروز ضرورت دارد ، ولایت فقیه بی تردید استمرار غدیر
و ضامن بقای حکومت اسلامی و دستاوردهای انقلاب می باشد ، که باید به قول آن پیر
فرزانه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت آسیب نرسد.
منبع:مشرق