وی افزود: خداوند در آغاز داستان حضرت داوود با شکوه و عظمت از ایشان یاد میکند و در پایان نیز با عظمت از ایشان یاد میکند که کسی گمان مبرد که به دلیل برخی مباحثی که در داستان بیان شده است چیزی از عظمت این پیامبر الهی کم میشود.
این مرجع تقلید بیان کرد: حضرت داوود به مقامی رسیدند که سلسله جبال و سنگ و گل در عبادت به ایشان اقتدا میکردند؛ درست است که همه موجودات تسیحگوی هستند ولی ایشان توانستند سنگ و گل را در کنار خود به عبادت جمعی وا دارند.
وی گفت: وقتی در مکه افرادی در مقابل بزرگترین فرستاده خدا یعنی پیامبر اکرم(ص) مقاومت میکنند و حرف ایشان را نمیپذیرند به این معنی است که آنها از جمادات نیز جامدتر هستند و اصلاح و صلاح در آنها راه ندارد.
این مفسر قرآن تصریح کرد: خداوند در این داستان بیان میدارد که روزی حضرت داوود در محراب عبادت به نماز مشغول بودند که از بالای محراب دو گروه بر ایشان وارد شدند؛ نوع ورود قطعا خبر از یک اتفاق میداد، ولی آنها گفتند که نترس ما پیش تو آمدهایم که بین ما حکم کنی.
وی اظهار کرد: یکی از آن دو نفر به حضرت گفت که ما دو برادر هستیم و من یک گوسفند دارم و برادرم 99 گوسفند؛ برادرم میخواهد که همین یک گوسفند را هم از من بگیرد؛ حضرت داوود در اینجا بدون اینکه نظر شخص دوم را بشنود فرمودند که اگر اینگونه گفته باشد به تو ظلم کرده است.
این مرجع تقلید عنوان کرد: وقتی که این سخن را صادر کردند به خود آمدند و دیدند که این گروه دیگر نبودند و فهمیدند که این دو گروه آدم نبودند بلکه فرشته بودند؛ همین جا بود که ایشان متوجه آزمایش الهی شد؛ ایشان متوجه این اشتباه شدند که نباید قبل از اینکه حرف نفر دوم را میشنید هیچ حقی را به کسی میداد.
وی گفت: حضرت داوود سپس استغفار کرد و به درگاه الهی درخواست پذیرش استغفار کرد و خداوند ضمن اینکه این توبه را پذیرفت به ایشان مقام قضاوت دادند.
جوادی آملی خاطرنشان کرد: این اتفاق در حقیقت در عالم مٌثٌل بود و رویای واقعی شکل گرفت؛ رویا در زمانی به کمک پیامبران آمد تا عالم معنی و مثل را به کافران توضیح دهند، آنها خواب میدیدند و سپس از پیامبران میپرسیدند که این خواب چیست و پیامبران هم توضیح میدادند که این گوشهای از همان عالم مثل است.
وی گفت: عصمت دلیل شریعت نیست، ولی عصیان دلیل شریعت است؛ یعنی در عصیان، کاری صورت میگیرد که خلاف شریعت است ولی وقتی که عصمت باشد شریعت در قالب همان عصمت معنی میشود.
این مرجع تقلید با اشاره به داستان اشتباه فطرس در دعای روز سوم شعبان بیان کرد: در اینجا باید دقیقا مشخص شود که این فرشته چه نوع فرشتهای بوده و چه ویژگیهایی داشته است؛ اینگونه است که مشخص میشود آیا او مجرد کامل بوده است، فرشته زمینی بوده است یا آسمانی و چه خصوصیاتی داشته است، پس داستان فطرس موجب نقض عصمت فرشتگان نمیشود.
منبع:ایسنا